• Anonym

Hjälp. Hur undviker jag att bli tjock som gravid?

Jag har precis plussat

Men jag oroar mig för att bli tjock under graviditeten. Jag har absolut inga ätstörningar eller problem med mat. Jag är normalviktig (55 kilo / 164 cm), tränar 4-5 dagar i veckan (löpning mest men också lite annat).

Min lillasyster gick upp 30 kilo med första barnet och hade svårt att gå ner igen efter grav. Hon tappade lite när hon ammade vilket hjälpte. Min bästa vän gick också upp enormt mycket och hon är inte tillbaka än (6 mån senare)
    Jag vill INTE gå upp så här mycket, och jag kommer inte att amma så jag är rädd för att om jag ändå gör det så kommer jag inte att kunna gå ner.

Så mina frågor är:

- Hur länge kan jag träna och hur hårt kan jag träna?
    - Era bästa tips för att slippa gå upp mer än barnet (+ blod, vatten och annat väger)
    - Era bästa tips för att komma i form fort efter barnet fötts.

• Svar på tråden Hjälp. Hur undviker jag att bli tjock som gravid?
  • Anonym

Är det ingen som har något bra råd att ge? Eller har alla gått upp 20-40 kilo när de varit gravida?

• Anonym

Träningen kan du fortsätta med som vanligt så länge som kroppen tillåter... Det är individuellt.

Ät regelbundet och bra mat. Ät hellre fett och näringsrik mat än kolhydrater... En köttbit med en god sallad till, kanske lite quinoa, istället för en stor tallrik pasta.

Efteråt är det bara till att fortsätta äta bra, motionera och ha en sund inställning till livet

Tricket tror jag är att inte tänka på det för mycket. Gläds åt barnet i första hand och se till att det mår bra... Din vikt får komma längre ner i prion, speciellt medan du är gravid!

• Bestla

Jag har inget tips att ge. Jag gick upp 26 kilo när jag var gravid. Det tog ungefär 8 månader att bli av med allt (plus fem kilo till) utan att jag gjorde nånting alls åt det.
    Tränar du så mycket nu så antar jag att du kommer att ta upp detta när barnet är fött. Då kommer ju allt att rinna av dig.
    Försök att inte tänka så mycket på det, tyck om dig och din kropp, du kommer ju få en bebis för besväret. Resten ordnar sig.

• Anonym

Tack för era svar.

Jag vill verkligen inte bara låta det vara, för jag tror på något sätt att det är just det som gör att man blir överviktig som gravid. Man äter för två och använder graviditeten som "ursäkt" för att sluta träna, äta dålig mat osv.

Jag är ju glad i mat, det är en del av problemet, och det är också därför jag tränar så mycket Egentligen är jag mest rädd för den senare delen av graviditeten om jag får ont och blir tung och inte kan träna.

Ska försöka tänka på kosten. Jag vill ju äta så bebisen får det den behöver men inte så att jag själv lägger på mig. Svår balansgång det där.

• Anonym
    Bestla skrev 2010-06-08 15:18:03 följande:
    Jag har inget tips att ge. Jag gick upp 26 kilo när jag var gravid. Det tog ungefär 8 månader att bli av med allt (plus fem kilo till) utan att jag gjorde nånting alls åt det.
    Tränar du så mycket nu så antar jag att du kommer att ta upp detta när barnet är fött. Då kommer ju allt att rinna av dig.
    Försök att inte tänka så mycket på det, tyck om dig och din kropp, du kommer ju få en bebis för besväret. Resten ordnar sig.
    Vet du själv varför du gick upp så mycket? *nyfiken*
  • Gaytjej

Grejen är väl den att man inte går upp bara för att man äter mer och rör sig mindre - kroppen ställer väl om sig och tar till vara på mer?

Jag rörde mig som jag brukade fram till och med vecka 25 (spelade badminton, red, skötte stallsysslorna med mockning osv samt gick långpromenader med hundarna) men därefter fick jag trappa ner pga foglossning. In i det sista tog jag ändå hyffsat många steg varje dag på jobbet och i stallet, kunde inte gå så långa promenader med hundarna dock. Jag åt mer frukt än vanligt och jag var noga med att äta frukost, annars åt jag inte annorlunda än vad jag brukar.

17 kg gick jag upp (från 60 till 77) och mycket av det har satt sig på armar, rumpa och ben =(
    På efterkontrollen (10 veckor efter förlossningen) hade jag gått ner 10 kg. Då hade jag varit igång och ridit sedan i 6 veckor samt gått långpromenader varje dag i 9 veckor. Inte ätit ngt socker på hela april eller maj. Helammar.
    Känner mig obekväm i de där 7 extra kilona och mina gamla tröjor och byxor sitter tight! Gaaah! Men de ska väck är tanken...

• Anonym

Min vikthistoria ser ut såhär:

1:a barnet - 8 kg
    2:a barnet -14 kg
    3:e barnet - 18 kg
    4:e barnet - 16 kg

Visst, hur man äter och rör på sig påverkar hur mycket man går upp, men det finns även andra faktorer som man inte kan påverka, tex illamående, foglossning, graviditetsdiabetes, samlar på sig vätska osv.  Därför tycker jag att man i första hand bör satsa på att må bra (både för egen del och för bebisens) och inte stirra sig blind på att till varje pris inte gå upp mer än nödvändigt.

• Helaijn

Hej! Jag gick upp ca 16kg med mitt första barn. Normalt säger de att man går upp 10-15 kg. Är man underviktig ska man gå upp mer, och överviktig mindre. Jag har fått höra att, när jag var i samma vecka som jag är i nu förra gången, var jag betydligt rundare. Har nu i vecka 22 gått upp hittills 5kg. Tyvärr kan du inte styra om kroppen lägger på sig vatten, vilket min gjorde. Men man ska inte äta för två. Du ska äta som du brukar och kanske en extra macka eller frukt. Det är när (om) du ammar som du behöver extra energi. Ät varierat. Ät vanlig mat, mycket protein. Unna dig en kaka eller godis om du är sugen (man måste tänka på själen). Men ta det lungt med träning och ät definitivt inte mindre än du gjorde innan du blev gravid, mao banta inte. Det finns goda exempel på kvinnor som blivit smalare efter graviditet och andra där det inte alls synts att de varit gravida. Om du har möjlighet, kolla med din Mamma hur mycket hon gick upp. Det kan finnas samband.

• Anonym (vikt noja)

Jag tror sunt förnuft gäller och medvetenhet. Jag har gått upp 12 kg och är i vecka 32, slutade träna i vecka 25 ungefär med sprang egentligen bara ett pass i vecka på ca 5 km sen vecka 18.

Däremot försöker jag att inte äta bara för att jag är gravid, min BM sa även åt mig ganska tidigt att inte äta förmycket socker och frukt utan försöka äta morötter och dylikt istället. (innehåller mindre socker) Hellst vill jag inte gå upp något mer nu fast realistisk får jag räkna med 2 kg till plus eventuelt vatten.

Mitt tips är att prata med din BM så kan hon hjälpa dig att hålla lite koll på vikten och komma med tips. Det är ju inte bra att gå upp för lite heller, utan min BM hade jag nog haft mer panik än jag har. Hon hjälper till med vad som är hälsosamt och normal viktuppgång så att jag slipper tänka på det.

• Anonym
    Gaytjej skrev 2010-06-08 15:38:54 följande:
    Grejen är väl den att man inte går upp bara för att man äter mer och rör sig mindre - kroppen ställer väl om sig och tar till vara på mer?

Jag rörde mig som jag brukade fram till och med vecka 25 (spelade badminton, red, skötte stallsysslorna med mockning osv samt gick långpromenader med hundarna) men därefter fick jag trappa ner pga foglossning. In i det sista tog jag ändå hyffsat många steg varje dag på jobbet och i stallet, kunde inte gå så långa promenader med hundarna dock. Jag åt mer frukt än vanligt och jag var noga med att äta frukost, annars åt jag inte annorlunda än vad jag brukar.

17 kg gick jag upp (från 60 till 77) och mycket av det har satt sig på armar, rumpa och ben =(
    På efterkontrollen (10 veckor efter förlossningen) hade jag gått ner 10 kg. Då hade jag varit igång och ridit sedan i 6 veckor samt gått långpromenader varje dag i 9 veckor. Inte ätit ngt socker på hela april eller maj. Helammar.
    Känner mig obekväm i de där 7 extra kilona och mina gamla tröjor och byxor sitter tight! Gaaah! Men de ska väck är tanken...
    Ja, det är väl lite det jag är rädd för. Jag har varit överviktig för länge sedan och vill inte dit igen. Några kilo 5-10 kilo efter förlossningen kan jag ta för det kan jag ändå se att jag kan träna bort.

Det kanske är så att kroppen försöker ta allt den kan, men vad händer om man bara fortsätter som tidigare och när man tränar lite mindre så drar man in lite grann på maten? Tar inte bebisen vad den behöver ändå?
Svar på tråden Hjälp. Hur undviker jag att bli tjock som gravid?