• Anonym (Kaffedraken)

    Liten löwenkanin ute?? Hjälp!!

    Nu är uteburen färdig och jag släppte för en stund in min lilla älskade Sixten i det vinterbonade kaninhuset, dörren står öppen så när han känner för det är det bara att hoppa nedför rampen och springa av sig i uteburen.
    Han är liten ännu, knappt sju veckor men han har en ordentlig lejonman, det kan väl inte vara för kallt för honom?
    Eller bör jag bara låta honom vänja sig succesivt, låta honom vara ute en stund och sen ta in honom och så bara öka uteperioderna?

  • Svar på tråden Liten löwenkanin ute?? Hjälp!!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ingen på hela Fl som har någon erfarenhet av kaniner. Trist.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är inte för kallt, kaniner är menade som utomhusdjur och de anpassar sig. Är det dessutom vinterbonat och han har ett vindskyddat krypin med halm att gosa ner sig i så är det ingen fara.

    Det är ju inte riktigt frostnätter längre =)

    Och när vintern kommer så vänjer han sig med det och kan vara ute utan problem. Jag har haft båda mina kaniner ute i vinter/sommarbur beroende på årstid sedan jag fick hem dem.

    Fast sju veckor? Är inte det för tidigt för att tas från mamman, eller minns jag fel?!

  • Anonym (Kaffedraken)
    IaOnDaFluff skrev 2010-06-08 16:33:37 följande:
    Det är inte för kallt, kaniner är menade som utomhusdjur och de anpassar sig. Är det dessutom vinterbonat och han har ett vindskyddat krypin med halm att gosa ner sig i så är det ingen fara.

    Det är ju inte riktigt frostnätter längre =)

    Och när vintern kommer så vänjer han sig med det och kan vara ute utan problem. Jag har haft båda mina kaniner ute i vinter/sommarbur beroende på årstid sedan jag fick hem dem.

    Fast sju veckor? Är inte det för tidigt för att tas från mamman, eller minns jag fel?!

    Jo det är tyvärr alldeles för tidigt, det är väldigt sorgligt.
    Jag och min mamma köpte varsin kanin från en djuraffär.
    Djuren hade det väldigt bra, de var sociala, pigga och friska och ägaren var väldigt mån om dem, alltså kunde mycket om raser. Jag kan ju mycket om marsvin så jag satte ägaren lite på test där och han kunde mycket mer än vad de flesta som står i djuraffär kan.

    Dock var kaninerna bara fem veckor och de hade då ändå varit i affären en vecka.
    Jag vet en del om kaniner men jag visste inte hur gamla de måste vara för att få tas från mamman så jag reagerade inte på det då men tyckte det var så sorgligt när jag fick veta sen.


     


    Men jag är förvånad, för trots sin litenhet är han den mest sociala, tama, lyckligaste kanin jag någonsin sett, han springer lös i vardagsrummet och gör såna där glädjeskutt mest hela tiden, äter och dricker bra och jag hittade häromdagen vår tvååring sittandes på golvet med en kopp i handen som Sixten drack vatten ur, de hade tekalas

  • Anonym (Kaffedraken)

    Han är säkert jättelycklig, det tvivlar jag inte på =)

    Men du kan ha honom ute, men observera väderleken, ser graderna ut att poppa ner alltför mycket nattetid kanske du kan plocka in honom. Men jag tror inte att det är några problem.

    Hade det varit feb/mars hade jag nog sagt att du kunde ha honom inne bara för att han är så liten. Men en vanlig kaninunge klarar sig ute när som helst under året.

    Det är bättre att han vänjer sig direkt, annars kan han börja frysa senare när han har vant sig vid att vara inne.

  • Anonym (Kaffedraken)

    ps. håll koll på honom ute. är han samma glada pigga vakna jag så fortsätt ha honom ute och se till så att han får kli tills den dagen han av sig själv inte äter mer så blir han en frisk och fin vuxen kanin ds

  • Anonym (Kaffedraken)
    Äntligen har vi fått hem våra älskade kaniner.Vi har längtat må ni tro.Två små söta lejonhuvade tjejer .Våran lilla hund Agnes tog det väldigt bra o man ser att dom trivs med varann.Det är inte första gången vi har kanin vi har haft många genom åren.Men just denna sorten är ny för oss.Ska bli så kul att följa dom,lite blyga är dom fortfarande,men vi låter dom vara ett par dagar till så dom få bo in sig ordentligt här hemma.Vi hade lite svårt att ge dom ett namn.Men det blev till sist sotis o vitnos.Vi tycker att de namnen passar till dom.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Annica57 skrev 2010-12-27 10:58:27 följande:
    Äntligen har vi fått hem våra älskade kaniner.Vi har längtat må ni tro.Två små söta lejonhuvade tjejer .Våran lilla hund Agnes tog det väldigt bra o man ser att dom trivs med varann.Det är inte första gången vi har kanin vi har haft många genom åren.Men just denna sorten är ny för oss.Ska bli så kul att följa dom,lite blyga är dom fortfarande,men vi låter dom vara ett par dagar till så dom få bo in sig ordentligt här hemma.Vi hade lite svårt att ge dom ett namn.Men det blev till sist sotis o vitnos.Vi tycker att de namnen passar till dom.
    ... åhå?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har alltid haft mina kaniner inne vintertid! Varför skaffar man djur om man ska ha dem ute?? Allergi(?) hyr en sommar kanin då för sjutton! Sju veckor kom igen, ta in stackarn! Ta ut den i vår och låt den vara ute från våren hela sommaren så blir det succesivt kallare när hösten kommer och pälsen hinner ställa om sig till vinter päls!!! Den ska bo i en  riktigt vinterbonad bur på vintern.

  • Anonym (Kaffedraken)
    LovelyL skrev 2010-12-28 21:43:39 följande:
    Jag har alltid haft mina kaniner inne vintertid! Varför skaffar man djur om man ska ha dem ute?? Allergi(?) hyr en sommar kanin då för sjutton! Sju veckor kom igen, ta in stackarn! Ta ut den i vår och låt den vara ute från våren hela sommaren så blir det succesivt kallare när hösten kommer och pälsen hinner ställa om sig till vinter päls!!! Den ska bo i en  riktigt vinterbonad bur på vintern.
    Lite förvirrad kanske? Tråden är bara sju månader gammal men vadå, han är säkert fortfarande sju veckor
    Kanske skaffar man dem för att kunna ge dem bästa möjliga liv och det är inte alltid som alla djur tycker det är bäst inomhus. 
Svar på tråden Liten löwenkanin ute?? Hjälp!!