• Virrpirr

Ansiktsförlamning - Rädd!

Min pappa ringde nyss och sa att min mamma har fått ansiktsförlamning. Vi vet inte mer än att det var halva ansiktetmdå hon är på sjukhuset.

Men tusen tankar snurrar naturligtvis och man befarar alltid det värsta.

Nån som haft ansiktsförlamning? Varför?

• Svar på tråden Ansiktsförlamning - Rädd!
  • IaOnDaFluff

Jag vet att man kan få det av migrän, men ingenting mer.

Låter jobbigt, försök att hålla dig positiv (även om det inte är så lätt) och försök att inte ta ut något i förskott

Skickar en kram

• Adorable Misfit

Usch, forstar att det kanns jatteoroligt for dig & att du befarar det varsta. Ville bara beratta att det inte behover vara nagot allvarligt.  En nara van till mig vaknade med ansiktsforlamning en morgon, hon kunde inte rora en halvan av ansiktet, kunde inte blinka etc.  Det var naturligtvis skitlaskigt, men visade sig vara "Bell's Palsy" (vet inte vad det heter pa svenska). Det orsakades tydligen av nagon sorts inflammation av en nerv i ansiktet. Hon fick nagon sorts behandlig av doktorn (vet inte vad exakt). Efter ett par veckor gick det bort av sig sjalv och hon ar idag helt aterstalld.

• Joico

En kompis hade det för många år sedan, han vaknade upp en dag och halva ansiktet hängde. Han blev såklart livrädd och åkte till akuten direkt.. dom kunde bara konstatera att det inte var något farligt och att det "kan bli så ibland". Det gick över efter nån vecka.

Hoppas du får mer information om varför din mamma blivit så! Här finns en del att läsa http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q=ansiktsf%C3%B6rlamning&rlz=1R2ACPW_svSE352&aq=0&aqi=g10&aql=&oq=ansiktsf%C3%B6r&gs_rfai=&fp=f22de669c75390ed

• Virrpirr
    IaOnDaFluff skrev 2010-06-08 15:36:12 följande:
    Jag vet att man kan få det av migrän, men ingenting mer.

Låter jobbigt, försök att hålla dig positiv (även om det inte är så lätt) och försök att inte ta ut något i förskott

Skickar en kram
    Min mamma har migrän och har haft hela livet nästan, får hoppas att det "bara" är det då.

Tack för era ord det betyder mycket :P
  • Jackie85

Man kan ju få det om man fått en stroke. Min farmor fick det för många år sedan, men hon återhämtade sig snabbt från det. Sedan migrän som några skrivit redan, men vad jag förstått det som så har man inte ansiktsförlamning särskillt länge.

• jfsebastian

Hej
    Jag har haft det två gånger.
    En gång av halsfluss och den andra av körtelfeber.
    Jag käkade propolis (finns på hälsokostaffären som tuggpastill eller dregéer) och jag var bra efter 3 månader första gången och 3 v andra gången.

Känner en som fick det av stress/utbrändhet och hon är inte bra ännu, och det var flera år sedan.

Antar att det beror på orsaken.

• Menhir

Dottern fick ansiktsförlamning när hon var 8-9 år, orsaken hittades aldrig men borrelia diskuterades. Hon är i dag 18 och i stort sett återställd (ena ögat rinner lättare).

Min svärfar fick också ansiktsförlamning för några år sedan, han har lite mer bestående men men inte värre än att det funkar. Tex behöver han solglasögon så fort solen skiner eftersom ögat inte riktigt sluter sig. Inte heller här hittade man någon orsak.

Viss KAN det beror på tumörer eller annat obehagligt men ofta går det över efter några veckor/månader och tyärr är det långt ifrån alltid man får svar på varför.

• Virrpirr

Det verkar hittils inte vara nån fara iallafall. Dom hade röntgat hjärnan på henne och det de hittade då var en inflammation på nån nerv till örat som de trodde var orsaken.

Så nu känner man sig lite lättad ett tag iallafall.

• Fröken Fräken 79

Min pappa har också haft ansiktsförlamning i halva ansiktet. Det var -03 och han har fortfarande sviter kvar efter det. Men det är väldigt olika. För en del försvinner det nästan direkt. Tack och lov är det inget "allvarligare" än att man inte ser ut som man brukar. Men jag blev också skiträdd när mamma ringde och talade om vad som hänt... *styrkekram* /J

~~ Melker 080613 ~~
  • nataliel

Har ansiktsförlaminig pga att jag opererat bort hjärntumörer, gjorde en ur borrning av ansiktsnerven. Nu är det i stort sett borta ca 1år efter.

Svar på tråden Ansiktsförlamning - Rädd!