• avocadomacka

Illamående vid amning?

Senaste veckorna har det blivit allt oftare så att en "våg" av illamående kommer i samband med utdrivningsreflexen när jag ammar. Det håller bara i sig i ett par minuter, men det kommer ofta :/

Någon mer som haft så? Eller vet vad det kan bero på?

Lillen helammas, är 3 månader... 

• Svar på tråden Illamående vid amning?
  • Danitra

Jag kände igen det men för mig var det psykiskt. Jag tyckte det var så otrevligt och obehagligt att amma.

Men det är ju mycket hormoner som är i omlopp också och det kan säkert utlösa illamående också. 

• avocadomacka

Ja, jag tycker inte att det är otreveligt att amma... Inte att det gör ont eller så heller...

Tycker bar att det var konstigt att det kom efter ca 2,5 månad, mådde inte illa tidigare... 

• avocadomacka
    Cocco skrev 2010-06-08 16:53:16 följande:
    Blodsockerfall?
    Men precis när jag sitter och ammar?

• Cocco

Det är så jag upplever det illamåendet.

• annwal

Ha, va roligt! Äntligen någon som känner samma. Jag tycker inte illa om att amma och ammar nu min andra bebis. Både nu och med förra mår jag illa precis i början av amningen. Inte så mycket så att det är jobbigt på något sätt men en konstig grej. Håller i sig kanske någon minut o sen tänker jag inte på det mer, måste va sammankopplat med utdrivningen. Trodde jag var ensam om detta. För mig är det i princip varje gång men som sagt är det inte så mycket att det är jobbigt. Hoppas det inte är så att du mår jätteilla varje gång, säkert bara lite hormoner som spökar...

• Wicked witch

Hade det också så. I mitt fall var det vätskebrist. Jag dricker alltid för dåligt och vid amning behövs ännu mer vätska. När jag hällde i mig vatten (ja det kändes så för mig) så försvann illamåendet.

• avocadomacka
    annwal skrev 2010-06-08 22:00:07 följande:
    Ha, va roligt! Äntligen någon som känner samma. Jag tycker inte illa om att amma och ammar nu min andra bebis. Både nu och med förra mår jag illa precis i början av amningen. Inte så mycket så att det är jobbigt på något sätt men en konstig grej. Håller i sig kanske någon minut o sen tänker jag inte på det mer, måste va sammankopplat med utdrivningen. Trodde jag var ensam om detta. För mig är det i princip varje gång men som sagt är det inte så mycket att det är jobbigt. Hoppas det inte är så att du mår jätteilla varje gång, säkert bara lite hormoner som spökar...
    :D En kompis!

Jaja, gissade nästan att det skulle vara något hormonellt :) Upplever det precis som du, inte direkt störande, men konstigt :) 
Svar på tråden Illamående vid amning?