• ITM

Pastöriserad mögelost när man är gravid????

Har en fråga! Äter ni gravida pastöriserad mögelost när ni är gravida?
    Tycker man hör så mycket olika!

• Svar på tråden Pastöriserad mögelost när man är gravid????
  • Orion87

man får väl äta all ost som är pastöriserad har jag iaf lärt mig.

• SilverEmma

Enligt livsmedelsverket så är mögelostar inte rekommenderat även om dom är pastöriserade.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Orion87
    SilverEmma skrev 2010-06-08 16:44:00 följande:
    Enligt livsmedelsverket så är mögelostar inte rekommenderat även om dom är pastöriserade.
    oops. visste inte det.
  • Mifuna

Så länge man hettar upp dom till kokande (minst 70 grader) är det okej. Så laga mat med mögelost går bra

• SilverEmma
    Orion87 skrev 2010-06-08 16:46:54 följande:
    oops. visste inte det.
    Nu vet du!

Tyckte också det var lite bökigt att hålla reda på alla ostar innan jag gick in & läste på livsmedelsverket. Det är egentligen galet enkelt...

Kopierade:
    Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.

• Orion87
    SilverEmma skrev 2010-06-08 16:51:06 följande:
    Nu vet du!

Tyckte också det var lite bökigt att hålla reda på alla ostar innan jag gick in & läste på livsmedelsverket. Det är egentligen galet enkelt...

Kopierade:
    Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.
    tack., kan vara bra och veta. men nu blev jag orolig , jag åt grillad halloumi (pastöriserad) var det kanske inte heller bra?
  • SilverEmma
    Ostar som anses SÄKRA att äta under graviditeten

Hårda ostar:
    Babybel, Cheddar, Edamer, Emmentaler, Gouda, Grevé, Gruyère, Havarti, Herrgård, Hushållsost, Jarlsberg, Parmigiano Reggiano (parmesan), Pecorino (hård), Provolone, Prästost, Svecia, Västerbottenost och annan hårdost. Mozzarella, Halloumi och paneer (indisk färskost), förutsatt att de hanterats hygieniskt efter tillverkning. Fetaost som tillverkats av pastöriserad mjölk.

Mjuka ostar/smältostar:
    Boursin, Keso, Mascarpone, Philadelphiaost, quark och alla typer av smältost, även blå-/grönmögelsmältost. Ricotta, förutsatt att den hanterats hygieniskt efter tillverkning.

Yoghurt, fromage frais, creme fraiche och andra syrade mjölkprodukter
  • La Lola
    ITM skrev 2010-06-08 16:42:53 följande:
    Har en fråga! Äter ni gravida pastöriserad mögelost när ni är gravida?
    Tycker man hör så mycket olika!
    Skit i sånt du får höra.
    läs kostråden du får av din BM eller på Livsmedelsverkets hemsida.

Enkel ostguide (bla):
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Orion87
    SilverEmma skrev 2010-06-08 16:54:40 följande:
    Halloumi är helt ok att äta.
    *andas ut* hehe :) tack!
Svar på tråden Pastöriserad mögelost när man är gravid????