• Viggo och pyrets mamma

HJÄLP, snälla! ta bort överbliven kakelfog och silikonfog

Jag blir snart tokig, har ett nykaklat kök där vi tyvärr inte varit snabba nog med att få bort kakelfogen från plattorna och mellan dem. Så nu står jag här med fogrester kvar på kaklet samt ojämna fogar Gråter Vad gör jag? Har fått en flaska klinkerrent av min mor, men det verkar inte funka. Kan en fackman ta bort enbart fogen mellan plattorna och lägga på ny fog?

Sen har jag problem med att silikonremsan blivit alldeles för bred och ojämn ner mot diskbänken till. Har testat med T-sprit men det tar ju en evighet och jag får ändå inte bort allt. Vad gör jag??

Om ngn har något tips, så vore jag väldigt tacksam!!! 

-Mammas älskling 080425-
  • Svar på tråden HJÄLP, snälla! ta bort överbliven kakelfog och silikonfog
  • Viggo och pyrets mamma

Ingen som har ngt tips??

-Mammas älskling 080425-
  • monsterlilja

Är det slätt kakel eller typ "knottrigt"? Är det slätt kakel är vanligt rakblad riktigt bra. Spraya på lite görarentmedel och kör igång med rakbladet. Tänk bara på att föra bladet väldigt försiktigt till en början tills du kommit in i bästa vinkel och hur mycket du kan trycka osv.
    Jobbar extra med byggstädning, då är detta det enda vi kör med.

• Viggo och pyrets mamma

Tack för svaret, det ska testas, kaklet är slätt med fasade kanter, och det största problemet är att fogarna emellan kakelplattorna har blivit för breda. Men ska ta ett rakblad och ta det lilla som är uppepå plattorna. Fick tipset på ett annat forum av en kakelhandlare att ta en plattmejsel och gröpa ur fogarna och sen foga om dem för att få dem snygga. Men tack så jätemycket för tipset!

-Mammas älskling 080425-
  • Pappa G

De hårda fogarna får skrapas/kratsas ur med en särskild skrapa med karbamidblad, och sedan får man foga på nytt.

Siliconfogar löser man upp med specialmedel, ex. Casco Silistrip.

• Viggo och pyrets mamma

Tack PappaG, vi har börjat skrapa ur fogarna så att vi kan foga om och silikonet får vi ta sen. Tack för tipsen ang vilket medel vi ska använda.

-Mammas älskling 080425-
  • CalleF

Tack för tips med mejsel! Jag tyckte det blev rätt bra direkt, så provade med en bit rund gardinstång, cirka 8 mm diameter, och skrapade försiktigt skarvarna med den lutad. Tänk va mycket enklare om man tagit bättre med tid på sej när fogen var fuktig!

Svar på tråden HJÄLP, snälla! ta bort överbliven kakelfog och silikonfog