Maria A Koberg skrev 2010-06-08 20:36:18 följande:
Ja, det var en del åsikter om saken här. Att inte använda på sina barn är en sak, men att inte göra det alls på sig själv? Jag tycker det är väldigt ofräscht när jag ser en människa på bussen eller inne på ett café med örat fullt av vax.
Det betyder ju förstås inte att alla som inte rensar öronen med tops går omkring med vaxkakor i öronen. Men dom som gör det borde verkligen fundera på om de ändå inte skulle ta det där lila steget till att använda en tops då och då.
Jag är också örontopsberoende, använder det varje dag och tycker det kliar grymt om jag inte använder tops.
Men jag VET att man inte ska använd tops och har fått skäll av ÖNH-läkare för att mina öron är alldeles för vaxfria (och då har jag ändå inga problem med öronen!).
Öron funkar bäst om de får vara ifred, lite vax ska det vara för det skyddar hörselgången. Maken har förresten inte använt tops på flera år men aldrig något synligt vax, om man inte börjar med tops blir det sällan problem. Men hur vi topsberoende ska göra vet jag inte.