• Maria A Koberg

Hur är det nu? Tops eller inte tops i örat på bebisar?

Ja, som tråden lyder helt enkelt.

Vissa säger att man absolut inte ska peta med tops i öronen på bebisar och en del säger att det finns speciella "bebistops"  (som inte går så djupt in i örat) som man kan använda.

Själ vet jag inte. Jag tar bara bort det som lyckats ta sig ut i ytterörat. Vill inte vara där och peta OM det skulle vara skadligt. Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Hur är det nu? Tops eller inte tops i örat på bebisar?
  • luckyme83

jag tar bara bort det som är utanför.. skulle aldrig våga peta med tops i örat på sonen ..

• Menhir

Ytterörat är inga problem att rengöra.

På ÖNH-kursen en gång i forntiden fick jag lära mig att det vassaste man fick stoppa i örat var armbågen...

Faktum är att hörselgången normalt rengör sig själv precis lagom mycket.

• ploten

Om man håller hårt med tummen och pekfingret en liten bit in på pinnen (typ där det fortfarande är bomull) kan den ju inte åka in längre än så i örat, oavset hur mycket bebisen rör sig, så det är ju ingen fara. Men man ska självklart inte peta långt in, varken på bebisar eller andra.

• sarap1978

Om det är i ytterärat så är det väl ingen fara.
    Jag har köpt dom där special topsen som är som en liten svamp, dvs blir tjockare (som hatten på en svamp) nästan direkt. Har inte testat dom dock.
    Än så länge har jag använt mitt finger för att peta bort smuts. Min lilla flicka är 3,5 månad.

• Solan01

Inte tops, skulle jag säga. Finns ingen anledning att hålla på och stoppa in grejer i örat på dem, det räcker att ta det som kommer ut.

• far

Ta' det säkra för det osäkra: inga tops alls. Vill man absolut "rensa2 öronen på sin baby, så ta' bara lite nätt med en tvättlappshörna, men bara så man får bort det yttersta.

• bangkok

Aldrig tops i innerörat eller överhuvudtaget finns ingen anledning - har bara mina till smink.

Har varit iväg med min dotter på öron - var ett öronbarn- och plockat ut en tops som hon nog hade haft där ett antal veckor - luktade inte nice kan jag lova.

Hon var i 8 års åldern och hade själv " rensat" öronen -vilket jag aldrig gjorde.

Dessutom är det ett av våra stora problem i toaletterna då många tror att de spolas ut - de stoppar i rören, men de är ju en annan historia

• vittra
    Ingen ska använda tops i öronen, de rengör sig själva. Däremot kring ytterörat kan det vara enklast att använda tops och det är väl därför de där bebistopsen finns, för att de har mindre öron och mindre veck och vrår än vad vuxna har... personligen har jag aldrig använt tops varken till mig själv eller dottern utan ett hörn på en tvättlapp har fungerat utmärkt på henne.
  • Maria A Koberg

Ja, det var en del åsikter om saken här. Att inte använda på sina barn är en sak, men att inte göra det alls på sig själv? Jag tycker det är väldigt ofräscht när jag ser en människa på bussen eller inne på ett café med örat fullt av vax.

Det betyder ju förstås inte att alla som inte rensar öronen med tops går omkring med vaxkakor i öronen. Men dom som gör det borde verkligen fundera på om de ändå inte skulle ta det där lila steget till att använda en tops då och då.

• vittra
    Maria A Koberg skrev 2010-06-08 20:36:18 följande:

Ja, det var en del åsikter om saken här. Att inte använda på sina barn är en sak, men att inte göra det alls på sig själv? Jag tycker det är väldigt ofräscht när jag ser en människa på bussen eller inne på ett café med örat fullt av vax.

Det betyder ju förstås inte att alla som inte rensar öronen med tops går omkring med vaxkakor i öronen. Men dom som gör det borde verkligen fundera på om de ändå inte skulle ta det där lila steget till att använda en tops då och då.

De enda jag vet som haft problem med vaxproppar är de som faktiskt stoppar in tops i öronen. Man ska inte stoppa något i öronen, punkt slut! Vax ska finnas i öronen och är helt naturligt! Men man har ju liksom inte stora vaxkakor som syns i hela öronen, man ska ju givetvis rengöra örat men inte innuti! Fråga vilken öronläkare som helst.
  • Maria A Koberg
    vittra skrev 2010-06-08 20:49:37 följande:
    De enda jag vet som haft problem med vaxproppar är de som faktiskt stoppar in tops i öronen. Man ska inte stoppa något i öronen, punkt slut! Vax ska finnas i öronen och är helt naturligt! Men man har ju liksom inte stora vaxkakor som syns i hela öronen, man ska ju givetvis rengöra örat men inte innuti! Fråga vilken öronläkare som helst.

Så det är alltså för att man rensar öronen med tops som man har mycket vax? Jag vet att läkare säger att man inte ska använda tops i öronen men själv kan jag inte låta bli. Tycker det är grymt äckligt om jag få fingret fullt med vax när jag kliar mig i örat.Kräks

Är ju pga vad läkare säger som jag avstår från tops i örat på min bebis. På honom tar jag som sagt bara bort det som finns i ytterörat.

• vittra
    Maria A Koberg skrev 2010-06-08 21:02:44 följande:

Så det är alltså för att man rensar öronen med tops som man har mycket vax? Jag vet att läkare säger att man inte ska använda tops i öronen men själv kan jag inte låta bli. Tycker det är grymt äckligt om jag få fingret fullt med vax när jag kliar mig i örat.Kräks

Är ju pga vad läkare säger som jag avstår från tops i örat på min bebis. På honom tar jag som sagt bara bort det som finns i ytterörat.

Ja så är det faktiskt, tar man bort kroppens naturliga skydd och reningssystem så uppstår en överproduktion. Jag får aldrig fingret fullt med vax när jag kliar mig i örat
  • bangkok

Ju mer man petar i öronen ju mer vax - man stimulerar örat att bilda vax för att skydda innerörat - så nej det finns ingen anledning att peta i öronen med topsy- fråga på bvc.
    Barnens öronläkare sa alltid " inget mindre i örat än armbågen".

• violet

för er topsare kan ja meddela att för mycket tops kan ge eksem i örongången. o de kliar!!!! tro mig!!!! o den kommer även tillbaka för minsta lilla så hade jag varit efterklok hade jag bara använt fingrarna med lite vatten på varje morgon eller vid duschning........

• Menhir
    Maria A Koberg skrev 2010-06-08 20:36:18 följande:

Jag är också örontopsberoende, använder det varje dag och tycker det kliar grymt om jag inte använder tops.

Men jag VET att man inte ska använd tops och har fått skäll av ÖNH-läkare för att mina öron är alldeles för vaxfria (och då har jag ändå inga problem med öronen!).

Öron funkar bäst om de får vara ifred, lite vax ska det vara för det skyddar hörselgången. Maken har förresten inte använt tops på flera år men aldrig något synligt vax, om man inte börjar med tops blir det sällan problem. Men hur vi topsberoende ska göra vet jag inte.
  • bellsii

har inte läst hela tråden, men d finns tops på apoteket som e för barn dom e rundade på ett sätt så d inte går att köra in dom i örat utan tar bara bort d i ytter örat..

• Maria A Koberg
    Menhir skrev 2010-06-09 11:15:30 följande:
    Jag är också örontopsberoende, använder det varje dag och tycker det kliar grymt om jag inte använder tops.

Men jag VET att man inte ska använd tops och har fått skäll av ÖNH-läkare för att mina öron är alldeles för vaxfria (och då har jag ändå inga problem med öronen!).

Öron funkar bäst om de får vara ifred, lite vax ska det vara för det skyddar hörselgången. Maken har förresten inte använt tops på flera år men aldrig något synligt vax, om man inte börjar med tops blir det sällan problem. Men hur vi topsberoende ska göra vet jag inte.
    Antar att man bara ska sluta tvärt. Kommer väl bli mycket i början men regleras sen. .
Svar på tråden Hur är det nu? Tops eller inte tops i örat på bebisar?