• Lilaa

knäckebröd med kaviar. Nyttigt eller onyttigt?

Jag har fått dille på knäckemacka med kaviar men jag undrar om det är fett? Försöker gå ner i vikt.

• Svar på tråden knäckebröd med kaviar. Nyttigt eller onyttigt?
  • Filbunke

Du blir inte fet av fett. Däremot är det socker i kaviar, det blir man fet av. Men i de små mängderna känns det ganska ofarligt...ja, om du inte äter en tub per dag .

• Heavenlyfaith

Om du överskrider den totala kombinationen av ditt intag/dag ger det dig för många kalorier vilket leder till viktuppgång.
    Äter du varierat så ska du oxå dra ner på fettet för att minska kaloriintaget.
    Kaviar är ganska kaloririkt. Däremot avråder jag dig att byta mot någon lättvariant eftersom det då är fettreducerat men tillsatt extra socker istället.

Troligen är det saltet i kaviaren din kropp är ute efter... Varför inte testa med ett smalt, proteinrikt pålägg samt tomat som du strör på örtsalt på?

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • idiblon yes

En eller två?

Nej.

Flera stycken?

Ja.

Vilar vid denna källa...
  • Heavenlyfaith
    isisisis skrev 2010-06-08 20:28:44 följande:
    Kan tipsa om att det numer finns kaviar  med omega3
    Men är den mer nyttig om TS nu vill gå ner i vikt?
    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Filbunke

Kaviar med Omega3, det låter kanoners .
    Jag vill avråda TS att räkna kalorier. Det är VAD vi stoppar i oss som är det viktigaste. Visst innehåller kaviar en hel del "skit", men också hyffsat mycket protein.
    TS, om du vill äta knäckebröd med gott samvete så råder jag dig att testa Wasa Fiber Plus...innehåller inte så mycket kolhydrater. Nu är jag inkörd på Lchf-kost....men tro mig, den är superbra!
    Min variant är att inte överdriva något. Äter inte så mycket fett som Lchf-kosten bör innehålla, och har ändå gått ner i vikt...ja, innan jag blev gravid . Kolhydrater gör dig fet! Tänk så.

• lova2010
    Filbunke skrev 2010-06-08 20:38:18 följande:

Jag vill avråda TS att räkna kalorier. Det är VAD vi stoppar i oss som är det viktigaste. Visst innehåller kaviar en hel del "skit", men också hyffsat mycket protein.
    TS, om du vill äta knäckebröd med gott samvete så råder jag dig att testa Wasa Fiber Plus...innehåller inte så mycket kolhydrater. Nu är jag inkörd på Lchf-kost....men tro mig, den är superbra!
    Min variant är att inte överdriva något. Äter inte så mycket fett som Lchf-kosten bör innehålla, och har ändå gått ner i vikt...ja, innan jag blev gravid . Kolhydrater gör dig fet! Tänk så.

fast inte när man går ner i vikt, då är det kalorier in och kalorier ut som räknas i slutändan...
  • idiblon yes
    idiblon yes skrev 2010-06-08 20:34:48 följande:
    En eller två?

Nej.

Flera stycken?

Ja.
    Onyttigt, alltså!
    Vilar vid denna källa...
  • isisisis
    Heavenlyfaith skrev 2010-06-08 20:34:53 följande:
    Men är den mer nyttig om TS nu vill gå ner i vikt?
    Jag håller med filurinus.

Bättre med knäcke och fett än snabba kolhydrater och fettfri kost
  • lova2010
    Filbunke skrev 2010-06-08 20:38:18 följande:

fast så är det inte. kolhydrater gör dig inte automatiskt fet. knäckebröd innehåller kolhydrater, men en skiva ger ca 30 kcal, dvs ingenting.
    du blir fet av allt om du äter för mycket av det.
Svar på tråden knäckebröd med kaviar. Nyttigt eller onyttigt?