• Taryn

Struma? Skoldkortel? Svullen hals

Vet ej vilken kategori den har fragan faller pa men nu under graviditeten sa kanns det som min hals blir tjockare, ibland har jag svart att prata for det kanns tjockt och klumpigt dar orden ska komma ifran, den ovre halsen kanns trang och ibland late rmin rost lite annorlunda, enformig..

Nagon sa att man samlar pa sig sa mycket vatska att allt ar lite svullet men jag kanner att nagot inte ar ok, jag svaljer fel ocksa.. kollade runt lite pa google och laste om graviditet och struma, nagon som haft det?

Hur borjade det? Ska till lakaren imorgon men tankte bara kolla med er.. Vad for andra symptom hade du?

• Svar på tråden Struma? Skoldkortel? Svullen hals
  • ElinC

Jag har haft struma. Men min hals var jättesvullen och jag hade inga direkta problem med att svälja, och inga problem med rösten så jag vet inte om det du har beror på det. Det finns två varianter på struma. Underfunktion och Överfunktion. Jag hade det senare. Då går kroppen på högvarv. Man går ner i vikt, får hjärtklappning, känner sig rastlös, svårt att sova osv. Underfunktion är tvärt om. Man blir trött, går upp i vikt osv.

• ElinC

Jag hade ingen förändring på rösten. Tror inte att det är något symtom heller... men jag är inte säker. Möjligtvis om det gått väldigt långt? Innan jag opererades så började jag få lite svårt att andas när jag böjde huvudet frammåt. Men jag hade väldigt stor sköldkörtel.

Svar på tråden Struma? Skoldkortel? Svullen hals