• Sommarljus

    Hur mådde du när du slutade amma?

    Håller på att sluta amma min 6-månaders. (Trappar ned.)  Plötsligt är jag tillbaka i känslostormarna från efter förlossningen-tiden. Va?? Det har jag aldrig hört talas om att man skulle/kunde.

    Letar runt på nätet men hittar inget alls om hur man kan må när man håller på att sluta amma. Fokus är på hur det går för barnet, eller för mammans bröst.
    Men jag tänker att det är ju hormoner som ska ur kroppen, det måste väl påverka??

    Annars har jag bara föreställt mig att jag ska bli piggare igen, sluta glömma så mkt hela tiden... kort och gott positiva saker. Men nu känner jag precis tvärtom. Har inte blivit ett dugg piggare och känner mig inte heller så speciellt glad. Började trappa ned för 1,5 vecka sedan och har nu bara morgon- och kvällsamning kvar...

    Hur kände ni er?? Är jag helt ensam om att känna såhär?

  • Svar på tråden Hur mådde du när du slutade amma?
  • Ögonljus

    Jag vet inte om det berodde på hormoner eller ej för mig men det var visst en känslostorm när jag slutade amma min son för 2,5 år sedan. Det var som en enorm separationsångest även om jag visste bombsäkert att det var det jag ville. Men jag tyckte det var mycket lättare när det var definitivt slut. Då kände jag mig fri på riktigt och blev piggare och gladare.

  • Bangbang

    Klart det var lite jobbigt att sluta amma nu yngsta, men jag ville. Dock är ju bröstet bra och var lite tråkigt att inte ha det som tröstande när hon blev ledsen.
    Däremot upplevde jag aldrig det du säger. Men min glömska försvann inte förrän jag HELT slutat amma. MItt hår var risitigt hela tiden tills kanske 2-3 veckor när jag slutat totalt att ge henne. Ungefär, minns inte exakta tiden men jag uppskattar 2-3 veckor. Det är väl den tiden det tog innan jag kände mig riktigt "normal" och amningshormonfri.

  • Sixten1

    Alla 3 gånger jag har slutat amma har jag blivit dunderochbrak förkyld, så visst är det mycket som händer i kroppen, man ska tydligen vara lite skyddad av ammningen vad gäller imunförsvaret själv också och inte bara barnet så för mig  har det resulterat i  förkylning.
    Men visst har jag kännt av det du beskriver.

  • RosaNapp

    När jag slutade amma äldsta blev jag ett vrak i ett par dagar. Beslutet var helt och hållet mitt och inget jag tänker något extra över eller ångrar (inte ens då), men ändå kände jag det som att jag gjorde "fel". Nu har jag bara ammat barnen mest av praktiska skäl så jag anser verkligen inte att ersättning är fel (är väl bäst att tillägga det).
    Jag gissar att det var hormoner som gjorde det.
    Med dom andra barnen kände jag också av det, men inte lika hårt. Kanske för att jag var förberedd och väntade det?

    När jag slutar amma lillen så kommer jag väl känna det mest gissar jag, för att han är den siste jag kommer amma. Kommer nog känna sånt om mycket när det gäller han. Fast det är ju inte hormoner...

  • Sommarljus

    Vad skönt att höra att jag inte är ensam då! Tack för era svar.

    Kan inte fatta att jdetta inte tas upp på bvc, ellerredan på mvc inför förlossningen...

    Kan ockxå tillägga att även jag är säker i min vilja att sluta amma, min dotter accepterar och gillar "vanlig" matoch jag tycker det ska bli rätt skönt att vara mer oberoende i och med amninsslutet. Det var nog detta som gjorde att jag verkligen var oförberedd på dessa känslostormar...

Svar på tråden Hur mådde du när du slutade amma?