• oroligtse

Eventuellt rå köttfärs, HJÄLP!!!!

Förra veckan, och idag tror jag att jag har fått i mig rå köttfärs/kött, jag vet inte men jag har blivit lös i magen vid dessa tillfällen, och har inte gått på toa på länge, sedan första gången jag blev lös. Jag har ätit mycket köttfärs också, minst 500g.... Kan jag ha fått någon sjukdom eller något? snälla säg inget som gör mig nojjig. Sista frågan är, hur mycket skall man ha stekt köttfärsen så man vet att den är 100% klar? och hur pass rå bör den vara för att få ngn eventuell sjukdom? är otroligt oroad över detta. Magen kurrar konstant nu.

• Svar på tråden Eventuellt rå köttfärs, HJÄLP!!!!
  • oroligtse

Jag har stekt den tills den har blivit "grå" på ytan. Och i vanlig stekpanna(järn)

• Lena

Är det nötfärs och du inte är gravid är det ingen fara.

• oroligtse

Jag är 16 år. så Nej jag är inte gravid. Men jag blir ändå jäkligt oroad när jag läste om hch något. ( en farlig sjukdom)

• Lena

Hch? En snabb googling ger ingen sjukdom vid det namnet.

Nötfärs är inte farligt om den inte har blivit dålig men det kan man känna på lukten.

• Lena
    oroligtse skrev 2010-06-08 21:05:58 följande:
    ehec
    Var inte orolig för den om maten är hanterad korrekt.
  • oroligtse

Hur länge skall man steka den? plattan stod på 6an i ca 5 min. den blev grå, då tog jag av den.

• bakeacake

Är det nötfärs, köpt i svenska matbutiker behöver du inte oroa dig för ehec.. jag steker den tills den blir grå/brun..

• Lena
    oroligtse skrev 2010-06-08 21:08:16 följande:
    Hur länge skall man steka den? plattan stod på 6an i ca 5 min. den blev grå, då tog jag av den.
    Du ska steka på 50-75% av effekten och ta av den när de är brun. Ha lite fett i pannan så går stekningen lättare. Rör i köttfärsen när du steker om det ska bli köttfärsås eller vänd den om det ska bli biffar.
Svar på tråden Eventuellt rå köttfärs, HJÄLP!!!!