• vittra

Tidiga sammandragningar, vad hände sedan?

Jag vill höra om er som tidigt haft sammandragningar och hur det gått för er sedan? Är det vanligt med tidiga förlossningar? Sjukskrivningar? Eller har det ingen betydelse alls?

Jag har bara haft besvär nu med min andra graviditet, första gick jag som på moln hela graviditeten igenom och hade aldrig ens sammandragningar och inga som helst besvär. Nu mådde jag illa i början, har jag haft tidig foglossning från v 16, livmodern är av gigantisk storlek jämfört med förra gången då jag var väldigt liten hela graviditeten igenom, och dessutom har jag nu haft sammandragningar nästan ända från det att jag plussade. Sammandragningarna var inte alls ofta i början eller så, men har blivit mycket mer intensiva och mycket mer regelbundna nu de sista veckorna, nu kan jag ha flera stycken inom loppet en timme ibland. Jag är i v 27 nu.

Kan inte låta bli att känna mig orolig! Så vill gärna höra andras berättelser.

Ska tilläggas att jag födde första tjejen tre veckor tidigt, men då pga att vattnet gick. Har egentligen haft en känsla hela tiden av att den här bebisen också vill komma lite tidigare, men en oro jag försöker skjuta bort är att det ska bli för tidigt!

• Svar på tråden Tidiga sammandragningar, vad hände sedan?
  • Izela

jag hade sammandragningar tidigt med min dotter.. från vecka 20 typ. blev sjukskriven men dock för foglossning. efter vecka 30 ökade sd och vecka 34 åkte jag in till förlossningen och blev stoppad och inlagd.. hon kom sen i vecka 38 med en igångsättning. Denna gång har jag oxå mycket sd men min bm säger att med andra graviditeten är det väldigt vanligt. dock ska jag ta det lugnt och inte lyfta i onödan.. svårt när man e mammaledig:) är nu i vecka 26 med nr 2. det e nog väldigt olika hur sammandragningar påvärkar.. vissa går fullt ut och vissa får tidigare. lycka till

• jezzy

Jag har också massa sammandragingar, kan få bara jag ligger på rygg.
    Bm undersökte och tappen var helt stängd iaf, men ska till läkare idag för o kolla

• MariaOMarkus

Med dottern hade jag massor av SD från vecka 25 tills hon kom ut. jag ahde ingen påverkan på livmoderhalsen så fick snällt gå över tiden och blev igångsatt pga HF istället.

Denna gång har jag samma sak men de började tidigare(vecka 23 nu) får se hur det blir denan gång.

Malou - Mi amor - Mi vida - BF 10-10-10
  • jezzy

Jag blev sjukskriven på heltid, ordinerad vila och lugna promenader.

• amasonas

jag fick kolla tappen några gånger men den var okey  (visst lite öppen men det är man ju oftast som omföderska)

Har haft extremt mycket sammandragningar alla tre graviditeterna, sjukskriven första.

Har fött alla tre barnen i v.38

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • vittra

Tack för era svar! Det verkar variera väldigt mycket iaf, jag ska eg till bm på fredag, men känner att jag kanske borde åka in tidigare bara för att kolla livmodertappen för säkerhets skull... det verkar ju hänga lite på det?

Sedan igår har det dessutom känts lite annorlunda, nästan som att bebisen redan är fixerad. Känns som ett tryck nedåt och det känns tom om jag känner efter inne i slidan... har någon blivit fixerad så tidigt? Det kan väl ändra sig också antar jag, så att bebisen åker upp lite igen liksom? Sist var jag fixerad kanske i v 36 eller nånstans däromkring...

Börjar bli allmänt orolig för det är så mycket som händer, sammandragningarna känns ganska ordentligt, samtidigt som att det känns som att bebisen ska ramla ur slidan vilken sekund som helst när jag går! haha

Känns i alla fall lugnande att man kan ha rejäla sammandragningar och ändå få fullgångna bebisar!

• Minifer

jag var sängligggande från v 25 till 37+2 sist pga av sammandragningar. Låg jag ber har jag 1 var femte minut ungefär, sat eller stod jag hade jag en kontinuerlilg som aldrig släppte. Vattnet gick 37+2 som sagt, var första barnet och hade bara värkar 3 timmar innan det var dags att krysta. Nu är jag i v 14 och undrar om jag inte börjat få sd redan =/

Men som sagt kolla tappen. Påverkas den inte är det ingen fara, men det verkar väldigt olika från person till person om den blir påverkad eller ej

• vittra

Tack för ditt inlägg Minifer!

Jag har faktiskt varit in och kollat tappen nu och det såg helt ok ut, den var lång och intakt som hon sa! Känns som att jag kan pusta ut lite, men man får väl ta en dag i taget och försöka ta det lite lugnt osv. Läkaren jag träffade frågade en hel del om stress och oro i vardagen och såklart är det mycket när man redan har en 2-åring, försöker få ihop arbete och vardagsliv samt har foglossning på det... men märker ju väldigt stor skillnad en dag då jag tagit det lugnt och mest legat/suttit, än en dag då det varit fullt ös med jobb och aktivitet.

Skulle bli glad om jag fick gå 37 hela veckor i alla fall

• Ejin

jag hade sammandragingar från ca v 15 typ.... Runt v 18-20 blev det värre o värre och magen var stenhård t.om när jag låg ner o vilade..
    Tappen var inte påverkad men jag blev sjukskriven på halvtid från v 20 och var sedan de tills 2 månader innan då jag var helt ledig med havandeskaps penning. Sd lugnade dock ned sig efter v 30 nånting även om jag fotfarande hade dom till o från.Dottern kom en vecka for tidigt på endast fem timmar... Så jag gick ju nästan hela tiden ut.

Svar på tråden Tidiga sammandragningar, vad hände sedan?