• mimmi 1

Hjälp! vilken storlek på pajformen?

Kan nån hjälpa mej??  har googlat efter massor med smarriga recept på olika bärpajer som ska bakas i morgon, till sonens student...

men ingenstans står något om storleken på pajformen?  eftersom jag ska göra många olika, så har jag köpt aluminium formar på coop, 1 lit med höga kanter.(kanske 4 cm höga) Har inte hittat större nånstans...

men dom ser ju rätt små ut, jämfört med pajformar i keramik(porslin?)

ska jag halvera recepten? eller vad?    hjälp mig fort-snälla!!

• Svar på tråden Hjälp! vilken storlek på pajformen?
  • mimmi 1

puffar lite... snälla någon.. svara!!!

• Zanna1983

Blir ganska svårt att veta sålänge jag inte har några mängder att gå på. Men en vanlig pajform brukar väl ligga på mellan 24-26 cm i diameter om jag kommer ihåg det rätt. Så lägg upp något recept här så kanske jag kan hjälpa dig

• mimmi 1

åå, tack...
    ena pajen har mängden, 3 dl vetemjöl, 150 gr, margarin, bakpulver o 1 dl socker,
    med fyllningen: 2 dl creme fraiche, 1-2 dl bär, 1 ägg 1/2-1 dl socker, 2 tsk vaniljsocker......

den andra, med marängtäcke,:
    2 dl mjöl, 2 msk florsocker, 100 gr margarin, 1 äggula.
    med fyllningen.
     3-4 dl bär ? marängtäcke (1 äggvita och 1 dl socker)

har några fler, men mängderna där är de samma som i första pajen...

de färdiga formarna är bara  16 cm i diam. i botten och 19 längst upp...
    hade även två st  lite större, 19 cm i botten, 21 längst upp....

Tack för att du orkar engagera dej

• Zanna1983

Hur många pajer hade du tänkt göra?

För jag skulle säga att dubbel sats skulle ge 3 pajer med den storleken på de mindre formarna.

• mimmi 1

okej... jag tänkte nåt ditåt jag med...  verkade för mycket att halvera receptet...
    Men visst är det tokigt att man inte skriver ut vilken storlek man har på formen, i receptet?

och att det inte finns aluminiumformar i "vanlig" paj-storlek?
    eller det kanske finns, men jag har inte lyckats hitta iaf.

Tack snälla du        Jag testar med ditt förslag, natten är ju lång å ljus, så misslyckas jag, får jag väl börja om....   

Svar på tråden Hjälp! vilken storlek på pajformen?