• Bananskal

Hur mycket fritid är okay att ha?

Vänder mej till er småbarnsföräldrar. Hur mycket tycker ni är okay att er sambo är borta/har egentid?

Vi har en dotter på snart 3 år och en son på 3 månader. Sambon jobbar heltid. Han jobbar skift så varannan vecka dag och varannan kväll.

Han har alltid hållit på med musik och spelar sedan 1 år tillbaka i ett "seriöst" band, som han själv vart med och bildat.
    Veckan han jobbar dag är dom i lokalen 2 kvällar varav ca 3 timmar varje gång.
    Veckan han jobbar kväll blir det oftast bara 1 dag, och då på helgen. även där ca 3 timmar.
    Dom har oftast 2 spelningar varje månad. ibland är han borta en halv dag och ibland försvinner hela helgen beroende på vart dom spelar.
    Sen är dom i studion kanske 2 gånger om året och spelar in musik och allt som hör därtill. då försvinner väldigt mycket tid under kanske 2 veckor.
    Bandet vill även att dom ska ha iaf 4 spelningar per månad och vill nu också på turné.

Jag är nu föräldraledig. Många gånger känns det som han bara är hemma och vänder. Senaste veckorna har han också jobbat över endel på jobbet och även hoppat in och jobbat extra dagar.

Allt detta gör ju såklart att han många gånger är trött, grinig och har noll tålamod. Sen har ju jag då minimal fritid och knappt någon avlastning, vilket verkligen behövs om man ska orka umgås med en trotsig 3 åring hela dagarna.

Hade ni tyckt denna frånvaro vart okay om er sambo haft?

• Svar på tråden Hur mycket fritid är okay att ha?
  • Superbia

Tycker att det låter lite väl mycket, men samtidigt förstår jag om det tar tid att spela i band. Han kan inte minska ner tiden han repar, så att han är hemma mer? Har de andra i bandet barn? De kanske inte förstår att han har ett liv utanför bandet som behöver honom. Eller ja, ansvaret ligger ju hos honom alltså, men det är ju lättare om de andra har barn så att de förstår vad han pratar om. Eller så får du be honom ta med sig det stora barnet när han ska repa, så har du bara ett barn att ta hand om

Morten & Vidar 091029
  • Kajak

Jag tycker det är nåt ni TVÅ får prata om...
    Vi här på FL kan inte hjälpa er.

Min man är borta och tränar varann dag, borta ca 2-3 timmar varje gång.
    Bland är han ute o cyklar (iskogen) eller springer...

Så han kan bli borta varje kväll.
    För mig gör det ingenting för det är nåt vi har kom överens.
    Jag är hemma med barnen så jag ser det inte som en problem att vara ensam med barnen hela dag även på kvällen.

Äldsta är 4 år så det är nog snart hon börja vilja prova på nåt aktivitet men vi får se.

Mamma till 4
  • vittra

Det är du som valt ett liv med en musiker. Personligen skulle jag inte vilja ha det så, men du visste ju att han spelade musik när du valde att skaffa barn med honom? En bekant till mig har 2 barn med en man som varit ute på 3 långa turneer (usa, sydamerika och europa) de senaste månaderna samt ett par veckor i studio och han har bara varit hemma och vänt det senaste året. Men hon accepterar det livet för hon visste att hans liv var musiken och hon valde ändå själv att bilda familj med honom, själv skulle jag aldrig palla att ha det liv hon lever. Jag var tillsammans med en musiker förr som var borta veckovis och ibland månadsvis i studion, på turneer etc. Men jag insåg att det inte var så jag ville leva och nu har jag barn med en som prioriterar familjelivet lika mycket som mig.

Någonstans är det du som måste avgöra hur mycket fritid du tycker det är ok att han har, och ta upp den diskussionen med honom. Vill han prioritera musiken så måste han få göra det, och då får du ta ställning till vart du står i det hela. Alla vill ha ut olika saker i sina liv, och den enda som kan avgöra denna fråga är du själv.

• MalinEddie

Det är som sagt du som måste avgöra om det är för mycket. Jag tycker dock att du ska se till är att du får egentid för dig. Ni är lika mycket föräldrar båda två och han har inte mer rätt att vara iväg än du.

Svar på tråden Hur mycket fritid är okay att ha?