• Heroa

Vad kostar det med dragkrok?

Vad kostar det att sätta dragkrok på bil? Jag funderar på att göra det + ordna med motorvärmare (vilket på förra bilen skulle kostat 4000kr! Kostar säkert samma med denna...). Det är en ny bil. Ändrar detta skatt eller andra kostnader som jag inte tänkt på??

• Svar på tråden Vad kostar det med dragkrok?
  • Jezamine
    Heroa skrev 2010-06-08 21:50:17 följande:
    Vad kostar det att sätta dragkrok på bil? Jag funderar på att göra det + ordna med motorvärmare (vilket på förra bilen skulle kostat 4000kr! Kostar säkert samma med denna...). Det är en ny bil. Ändrar detta skatt eller andra kostnader som jag inte tänkt på??
    Beror på vad det är för bilmärke.
    Avstängd tills vidare
  • Fikabröds Kungen
    Heroa skrev 2010-06-08 21:50:17 följande:
    Pris bilden ligger väl mellan 2000:- till 15000:- beronde på bil samt bilmodell.
    Skattevikten ändras men den torde vara så pass lite så betydelse saknas.
    Glöm inte att du måste reg besikta bilen.och gör det i såfall innan den 1 juli för priserna spås stiga rejält när monopolet släpps fritt.

Är det en automat växlad bil så kan den bli svårare att sälja till marknads mässigt pris om den har haft drag,då många köper drar sig just för denna kombination
  • OrdinaryMe

Det beror på vad det är för bil och märke. vissa bilar går det enkelt att eftermontera krok på, vissa måste du byta hela bakdelen på..
    Bilen måste sedan registreringsbesiktas som dragbil för att du ska få använda kroken.
    tips är du hör med lite olika verkstäder i närheten, i vissa fall är märkesvärkstäder billigare än "kalle på hörnet" då de även kan inkludera ombesiktningen.
    skattemässigt har det nog ingen betydelse tror jag...

• Dinosaurie

Det kan skilja väldigt mycket i pris, och jag tycker att 4000:- låter ganska lite för både dragkrok och motorvärmare speciellt om du menar både inköp och jobb?

Sen måste du besiktiga om bilen så att den reggas med dragkrok, och det kostar lite mer än en vanlig besiktning om jag inte minns fel.

• FrökenR

Vi köpte en volvo v70 i vintras. Dom skulle ha 7000:- för material (krok, ej motorvärmare) och jobbet. Vi prutade bort arbetskostnaden och hamnade på 3500:-.

• Heroa

Okej, de 4000 jag menade var på förra bilen med enbart motorvärmare. Ja det blir dyrt  minsann, det lutar åt att min sambo får köpa en begagnad bil med dragkrok då han ändå ska ha en efter sommaren, en andra bil liksom. Det är ju inte varje dag vi behöver drag, men vi får se! Motorvärmare vil jag dock ha men det är ju ingen brådska.

• Vill Ha Liten 83

Min sambo köpte en sån där avtagbar krok (eller som kan döljas...) begagnat och det var orginal till Audi för 3000kr med elsladden (eller vad det heter
    När han frågade på en Audiverkstad vad en likadan ny skulle kosta så låg det mellan 18000 kr - 20000 kr! Vansinnigt tycker jag...  

• Stealth
    Fikabröds Kungen skrev 2010-06-08 21:55:11 följande:
    Pris bilden ligger väl mellan 2000:- till 15000:- beronde på bil samt bilmodell.
    Skattevikten ändras men den torde vara så pass lite så betydelse saknas.
    Glöm inte att du måste reg besikta bilen.och gör det i såfall innan den 1 juli för priserna spås stiga rejält när monopolet släpps fritt.

Är det en automat växlad bil så kan den bli svårare att sälja till marknads mässigt pris om den har haft drag,då många köper drar sig just för denna kombination
    Varför vill man inte ha kombon drag/automat? Det borde väl vara poppis för kärr... personer som inte är så bra på att koppla i vanliga fall Drömmer
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Fikabröds Kungen
    Stealth skrev 2010-06-23 10:55:04 följande:
    Varför vill man inte ha kombon drag/automat? Det borde väl vara poppis för kärr... personer som inte är så bra på att koppla i vanliga fall Drömmer
    Skaffa EGEN gillaknapp!
    Japp för kärr personer är det en efterlängtad kombo,

Tar du hästfolk så är de tyvär väldigt många som kör med för tunga släp 
    Då lådan tar mer stryk vid högre belastning
    Men som jag sa att den kan vara SVÅRARE  att sälja tillmarknadsmässigt pris,inte omöjligt
    Det är min erfarenhet av mina ca 450 sålda bilar
  • Stealth
    Fikabröds Kungen skrev 2010-06-23 11:38:13 följande:
    Japp för kärr personer är det en efterlängtad kombo,

Tar du hästfolk så är de tyvär väldigt många som kör med för tunga släp 
    Då lådan tar mer stryk vid högre belastning
    Men som jag sa att den kan vara SVÅRARE  att sälja tillmarknadsmässigt pris,inte omöjligt
    Det är min erfarenhet av mina ca 450 sålda bilar
    hrm jag menade mer... kärrin... än kärr-personer Flört

Tack för ditt svar!
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Fikabröds Kungen
    Stealth skrev 2010-06-23 13:47:21 följande:
    hrm jag menade mer... kärrin... än kärr-personer Flört

Tack för ditt svar!
    Skaffa EGEN gillaknapp!
    Översta raden är i samma betoning på det kvinnliga Cool

Medan nedan delen handlar av "släpvagns folket"
    Lika så husvagnar denna kombo brukar oftast va att man inte har tillräckliga bokstäver på kortet för att köra vagnen och är den dessutom fel lastad och inte säkrad last så blir det en större på frestning för drag fordonet.
Svar på tråden Vad kostar det med dragkrok?