• kittkatt

Kurs i serbiska?

Jag är serbisktalande och har en partner som jag gärna vill ska lära sig ”mitt” språk, då vi är i ett seriöst förhållande och planerar barn (som naturligtvis också kommer lära sig alla språk vi kan).

Vi har letat efter böcker och hittat typ 2 olika beställningsvaror (inget på bibliotek) samt ett program (”öva serbiska på datorn”). Detta känns dock inte så lockande för någon av oss, vi är överens om att det ultimata för honom hade varit att gå en schemalagd kurs och ingå i en studiegrupp. Frågan är, var i Skåne går det att hitta en kurs i serbiska? Eller finns det i andra städer? (Notera att nån bra liten kurs i kroatiska eller bosniska också går an, men det ultimata hade ju varit att slippa förvirra honom - då ju dialekter, småord och t.o.m. betoning i vissa fall skiljer sig mellan språken.)

För övrigt är jag mäkta upprörd över att utbudet på böcker inte är större, eftersom jag av egen erfarenhet vet att efterfrågan finns – och säkerligen hade ökat ju fler som får nys om kursen/boken.

• Svar på tråden Kurs i serbiska?
  • kittkatt

Oj, vad snabbt det gick, tack tack! Får väl bli bättre på att googla hehe ^^ Tack igen!

• Pilgrimka

Hej!

Ett litet tips om ni inte hittar någon kurs, eller om ni vill ha ett komplement.
    Jag har studerat skb vid uppsala universitet, men tyckte att
    Celia Hawkseworth "Colloquial Serbian: The Complete Course for Beginners" är ett bra kompliment. Den är rolig och man följer tre historier som man gärna vill veta slutet på.

Den andra "öva serbiska på datorn" är svår om man inte kan det kyrilliska alfabetet.

Sretno

• kittkatt

Tack tack, den kollar vi upp!

Svar på tråden Kurs i serbiska?