• Winglur

Varför cykelkärra?

Jag är absolut inte negativ till det eller så,
    jag undrar bara varför man väljer cykelkärra istället för vanlig cykelsits?
    Jag kan ju förstå om man har fler än 1 barn, eller att det är bra om det regnar, mkt packning osv, men för övrigt..? Min sambo tycker att vi ska skaffa en, men jag ser inte riktigt varför...

• Svar på tråden Varför cykelkärra?
  • Stårschan

Man vet väl om man har behovet eller inte. De jag känner som har cykelkärra cyklar mycket. Fördelen är att man kan få plats med två barn i kärran, och att man har pakethållaren fri för packning, och kan ha ryggsäck på ryggen om man ska ha med mycket saker. (Dagisombyten, stora fikakorgen eller liknande). Men vet man med sig att man aldrig skulle ge sig ut på sådana turer så är det kanske onödigt. Men jag tror att andrahandsvärdet på kärrorna är ganska bra, så har man plats kan det ju vara en väldigt trevlig sak att ha. Kanske man ger sig ut och cyklar oftare än man hade gjort annars?

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • La Lola

Nu cyklar jag aldrig men jag skulle välja kärra utan att tveka!
    Jag tycker det är skitotäckt att skjutsa en liten i cykelstol. Det är vingligt o hemskt enligt mig.
    Testade med Alma 1-2 ggr när hon var liten o aldrig mer att jag sätter en unge i cykelstol.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Winglur

Ok, nja alltså, vi cyklar inte särskilt mkt, och jag trivs ganska bra med sitsen, 
    men sambons cykel är bättre än min, och den går inte att ha cykelsitsen på,
    så just därför skulle det ha blivit kärra, plus att jag då skulle kunna cykla mer.
    Men jag känner inte riktigt att vi har det behovet.
    Min sambo är något av en prylbög så det är väl egentligen där skon klämmer. :P 

• La Lola
    Winglur skrev 2010-06-08 23:17:38 följande:
    Ok, nja alltså, vi cyklar inte särskilt mkt, och jag trivs ganska bra med sitsen, 
    så just därför skulle det ha blivit kärra, plus att jag då skulle kunna cykla mer.
    Varför kan ni inte ha cykelstolen på din cykel?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Winglur
    La Lola skrev 2010-06-08 23:19:16 följande:
    Varför kan ni inte ha cykelstolen på din cykel?
    Jo det kan vi absolut, vi har det nu, men den är så trög att cykla på. :/
  • Mumin75

Vi har cykelkärra fast vi har ju flera barn .... Köpte kärran till mina tvillingar när de var små och den användes istortsett varje dag.... Nu är tvillingarna stora (10 år) och cyklar själva och nu har vi precis plockat fram kärran igen till våra 2 små... en 15-månaders och en 3-åring... så för oss är den ju nästan ett måste, vi cyklar även mycket då jag saknar körkort. Tycker kärran är jättebra då man kan packa mycket i den också... och så älskar ungarna att åka i den... dom tycker det är mycket roligare än cykelstolen. Kärran används även om jag ska åka och handla själv då jag kan packa mycket varor i den.

Vår kärra var praktiskt taget fallfärdig när vi plockade fram den nu... rostig, möglig och däcken var helt sönderslitna, vi var på vippen att kasta den och köpa ny... men med lite svinto, sprayfärg, nya däck, slangar och nytt överdrag/tak så är den nu som ny igen. Lite stolt över mitt arbete och kände för o skryta lite

Vet inte om vi hade köpt kärra ifall vi bara hade ett barn men även det hade ju haft vissa fördelar... barnet tycker det är roligt, man kan packa mycket (tex när man ska cykla till badstranden/picknick), man kan använda kärran till annat också (tex varor från affären) ... även jag som förälder tycker det är roligare och smidigare att cykla med kärran än att ha barnet där bak på cykeln.

• stor grön drake
    Winglur skrev 2010-06-08 23:17:38 följande:
    varför går ionte det? alltså, har ni en redan som inte går förstår jag, men annars finns det nog fästen som passar hans cykel med. vi har en hamax siesta med liggläge och halvårs sonen älskar den (så bra utsikt )
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Kajak

Vi har chariot cykelvagn, vi sålde syskonvagn o köpte den.

Vi köpt våra första vagnen från jula (eller var det Biltema?) då vi hade en barn o var så nöjda! då cyklade vi iväg på ca 6 mil o kom hem på kvällen.
    Dottern var då ca 2 månader. Vi spände fast babyskydd i den..

Vi sålde den när vi väntade 3e barn o köpte Chariot.
    Vi ska snart köpa en babysits (vet inte vad den egentligen heter...) så vår 2 veckors flicka kan åka med då vi ska ut o cykla under sommar.

Den är cykelvagn men vi använder den som syskonvagn. Den är så bra!

Mamma till 4
  • Winglur
    stor grön drake skrev 2010-06-12 06:46:56 följande:
    varför går ionte det? alltså, har ni en redan som inte går förstår jag, men annars finns det nog fästen som passar hans cykel med. vi har en hamax siesta med liggläge och halvårs sonen älskar den (så bra utsikt )
    Det går inte för att han inte har någon stång under sadeln.
    Vi har just nu en hamax, fast en annan än den du har, som sitter på min cykel.
    Han menade på att vi skulle haft en cykelkärra också, för att den kunde sitta på hans cykel.
    För att hans cykel är skönare att cykla på.
    Om jag ville ut och cykla mkt i sommar. :) 
  • stor grön drake
    Winglur skrev 2010-06-12 17:13:50 följande:
    Det går inte för att han inte har någon stång under sadeln.
    Vi har just nu en hamax, fast en annan än den du har, som sitter på min cykel.
    Han menade på att vi skulle haft en cykelkärra också, för att den kunde sitta på hans cykel.
    För att hans cykel är skönare att cykla på.
    Om jag ville ut och cykla mkt i sommar. :) 
    Hälsa honom att det finns fram-monterade cykelstolar med Tungan ute
    Eller så behöver DU helt enkelt få en ny bekväm cykel! Solig
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Winglur
    stor grön drake skrev 2010-06-12 18:02:04 följande:
    Hälsa honom att det finns fram-monterade cykelstolar med Tungan ute
    Eller så behöver DU helt enkelt få en ny bekväm cykel! Solig
    Jag tycker nog att det sistnämnda låter allra bäst. :)
  • Dr Mupp

Anledning till att välja syckelkärra...

Cykelkärra är säkrare. De har fallskydd som gör att kärran står upprätt även om cykeln faller. De påverkar heller inte cykeln balans på samma sätt som en barnsits Packutrymme Plats för två barn i de flesta kärror Man kan cykla med spädbarn som inte kan sitta upp Många går att använda som barnvagn också. Kanon att tex cykla till centrum och sen koppla loss kärran och shoppa med den som vagn. Vi har både kärra och barnsists eftersom vi har så många barn.
  • LALLA1

Kommer att köpa just för att kunna cykla själv med barnen + få med lite packning oxå....... tror det är kanon :)

Svar på tråden Varför cykelkärra?