• lillasysterjessa

Schema inom bemanning?

Hej!

Min sambo jobbar inom bemanning, och har ett fast uppdrag fram tills årsskiftet då tanken är att företaget han är uthyrd till ska anställa.

Min fråga är hur flexibel min sambo måste vara?
    Allt är ganska rörigt, och han vet inte riktigt hur han ska jobba förräns några dagar innan. Han jobbar 2-skift än så länge, 7-16 mån-fre ena veckan, och 16-01 mån till fre andra veckan. Dessutom finns ett nattskift mellan 01-09.  Jobbar man natt går man sön kväll till ons morgon för att vara ledig under torsdagen och sedan börja kl 7 på fredag morgon. Lite kort om tid för att vända dygnet?
    Jag tycker de här tiderna är riktigt konstiga.

Men det jag undrar mest över är just hur långt i förväg han har rätt att veta hur han ska jobba kommande vecka? I nuläget får han reda på detta runt torsdag kväll. Förra veckan jobbade han kväll, frågade tis-, ons- och torsdag hur kommande vecka skulle bli och fick till svar att han skulle jobba dag. Fredag kl 17 fick han besked att han skulle jobba kväll.

Det är lite svårt att planera sin tid under de här omständigheterna...

Är det någon som vet? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Schema inom bemanning?
  • Guy
    lillasysterjessa skrev 2010-06-09 07:35:24 följande:
    Hej!

Min sambo jobbar inom bemanning, och har ett fast uppdrag fram tills årsskiftet då tanken är att företaget han är uthyrd till ska anställa.

Allt är ganska rörigt, och han vet inte riktigt hur han ska jobba förräns några dagar innan. Han jobbar 2-skift än så länge, 7-16 mån-fre ena veckan, och 16-01 mån till fre andra veckan. Dessutom finns ett nattskift mellan 01-09.  Jobbar man natt går man sön kväll till ons morgon för att vara ledig under torsdagen och sedan börja kl 7 på fredag morgon. Lite kort om tid för att vända dygnet?

Men det jag undrar mest över är just hur långt i förväg han har rätt att veta hur han ska jobba kommande vecka? I nuläget får han reda på detta runt torsdag kväll. Förra veckan jobbade han kväll, frågade tis-, ons- och torsdag hur kommande vecka skulle bli och fick till svar att han skulle jobba dag. Fredag kl 17 fick han besked att han skulle jobba kväll.

Jag har arbetat på ett bemaningsföretag inom industri och de kan skicka dig (din man) på uppdrag samma dag. Alltså de har inga skyldighet att ge din man ngn schema i förväg.

Din man är anställd och har kontrakt hos bemaningföretag? De kan ta bort den "fasta uppdrag" när de vill.
  • lillasysterjessa

Jo det vet jag, men han har ju å andra sidan kontrakt på att han ska vara hos den här kunden fram till nyår..

För oss vanliga dödliga gäller ju 14 dagar, finns det alltså inget liknande inom bemanning? I kollektivavtalet för bemanning står det "Arbetstidens förläggning/schemaförläggning ska fastställas för den anställda". Nan som kan översätta det?

• jeeri74
    Guy skrev 2010-06-09 08:12:02 följande:
    Jag har arbetat på ett bemaningsföretag inom industri och de kan skicka dig (din man) på uppdrag samma dag. Alltså de har inga skyldighet att ge din man ngn schema i förväg.

Din man är anställd och har kontrakt hos bemaningföretag? De kan ta bort den "fasta uppdrag" när de vill.
    Om man blir utskickad på uppdrag samma dag jobbar man ju som ambulerande, ITKs sambo jobbar ju på ett fast uppdrag, samma ställe hela tiden om jag förstått rätt, då borde han få schema lite tidigare.  Då borde de ju veta när han behövs.
    ITK, bäst är väl om din sambo pratar med sin konsultchef och frågar hur det går till när de bestämmer tider -det kanske är kunden som strular med att inte lämna in när de behöver honom.

Jag jobbar också på bemanningsföretag fast på ett uppdrag,och jag vet hur jag jobbar fram till uppdraget går ut i årskiftet.
  • Guy
    jeeri74 skrev 2010-06-09 09:26:32 följande:
    Om man blir utskickad på uppdrag samma dag jobbar man ju som ambulerande, ITKs sambo jobbar ju på ett fast uppdrag, samma ställe hela tiden om jag förstått rätt, då borde han få schema lite tidigare.  Då borde de ju veta när han behövs.
    ITK, bäst är väl om din sambo pratar med sin konsultchef och frågar hur det går till när de bestämmer tider -det kanske är kunden som strular med att inte lämna in när de behöver honom.

Jag jobbar också på bemanningsföretag fast på ett uppdrag,och jag vet hur jag jobbar fram till uppdraget går ut i årskiftet.
    Det är inte min sambo! Det är lillasysterjessas sambo!

Står det på hans kontrakt att han ska vara på ett företag ett tag framåt? Jag har varit också på fastuppdrag under en längre tid och självklart att man vet vilka tider man ska jobba men de har inga skyldghet och de kan omplacera din man på samma dag!
  • jeeri74
    Guy skrev 2010-06-09 09:57:34 följande:
    Det är inte min sambo! Det är lillasysterjessas sambo!

Står det på hans kontrakt att han ska vara på ett företag ett tag framåt? Jag har varit också på fastuppdrag under en längre tid och självklart att man vet vilka tider man ska jobba men de har inga skyldghet och de kan omplacera din man på samma dag!
    Sorry!! läste inte innantill!!
  • lillasysterjessa

tack för svaren!

Tror det är kunden som strular.. Det har varit en hel del ändringar med väldigt kort varsel, och sådana saker som lunchrast har ignorerats, men då gick bemanningsföretaget in och styrde upp.

Vi får väl avvakta och se om det blir bättre. Man vill ju inte vara den som gnäller, ett jobb är ju ändå ett jobb!

• wow

Min man har jobbat på bemanningsföretag i 4 år nu och det är ett rent helvete! Vi har inte kunnat planera ett enda dugg för vi har aldrig vetat när, hur eller om han jobbar. Dotterns dagistider har blivit jätteröriga. En fredag när han var utan uppdrag så ringde de kl 15.30 och sa att han skulle jobba kväll. Det var bara att sticka iväg direkt!
    Ibland har han haft längre uppdrag men har han då blivit sjuk eller vabbat  några dagar, så har han blivit ersatt av någon annan!
    Nu har han sagt upp sig för vi har fått nog, hela familjen! Ett jobb på bemanningsföretag går inte ihop med familjeliv, så är det bara!
    Vi väntar barn nr 2 nu, om ca 3 veckor. Min man söker jobb hela tiden men får han inget på länge så får jag jobba (har fast jobb...) och han vara föräldraledig.
    Tips till din sambo: sök nytt jobb!!!!

• Gung Ho
    lillasysterjessa skrev 2010-06-09 07:35:24 följande:
    Hej!

Jag antar att han har sk garantilön, dvs att han har en viss procent av sin lön även om han inte skulle vara utbokad? Isf kan det ställas ganska höga krav kring tillgängligheten, då han ju de facto får betalt. Detta har reglerats i flera nyskrivna kollektivavtal, så det kan vara värt att kolla upp.
  • Guy
    wow skrev 2010-06-15 23:05:38 följande:
    Min man har jobbat på bemanningsföretag i 4 år nu och det är ett rent helvete! Vi har inte kunnat planera ett enda dugg för vi har aldrig vetat när, hur eller om han jobbar. Dotterns dagistider har blivit jätteröriga. En fredag när han var utan uppdrag så ringde de kl 15.30 och sa att han skulle jobba kväll. Det var bara att sticka iväg direkt!
    Ibland har han haft längre uppdrag men har han då blivit sjuk eller vabbat  några dagar, så har han blivit ersatt av någon annan!
    Nu har han sagt upp sig för vi har fått nog, hela familjen! Ett jobb på bemanningsföretag går inte ihop med familjeliv, så är det bara!
    Vi väntar barn nr 2 nu, om ca 3 veckor. Min man söker jobb hela tiden men får han inget på länge så får jag jobba (har fast jobb...) och han vara föräldraledig.
    Tips till din sambo: sök nytt jobb!!!!
    Det var precis så får mig. Helvete!

Hur kan vara mänsklig att vara tillgänglig sedan 07.00 på morgon och sedan blir inbokad samma dag från 15:00 till 24:00? Det har hänt mig också!
  • wow

ITK: Nej, deras avtal strider ju helt mot arbetstidslagen, jag kan inte begripa hur man kan ha ett sånt avtal!!??

• Guy
    wow skrev 2010-06-16 13:55:52 följande:
    ITK: Nej, deras avtal strider ju helt mot arbetstidslagen, jag kan inte begripa hur man kan ha ett sånt avtal!!??
    Jag tog upp det med facket och då (2007) var ok enligt de!
  • jeeri74

Det där med att vara tillgänglig borde regleras i anställningsavtalet. Hos hos ska de ambulerande vara tillgängliga från 6 (tror jag det är) till 12, har de inte hört något kl 12 är de "lediga".

Men jag håller med om att man inte kan planera det minsta och det passar inte att vara ambulerande när man har familj -för en del gör det det säkert men inte för mig. Dock är det ju ett val man gör OM man redan har familj när man söker ett ambulerande jobb.
    Hos oss brukade det sällan vara något problem att få ett fast uppdrag om man förklarar varför -som att familjesitutionen förändras.
    wow, frågade din man efter ett fast uppdrag innan han sa upp sig?

• lillasysterjessa

Oj, här har det skrivits!

Han ska enligt kontraktet med bemanningsfirman vara tillgänlig mellan 07-16 de dagar han inte har uppdrag, helt ok anser jag.

Kruxet i vårt fall är ju att han har ett FAST uppdrag fram till nyår. Tanken är  att kunden då ska anställa honom, nu verkar det som detta kan ske redan nu i sommar. Det är alltså inte bemanningsföretaget som strular, utan kunden.

När han började fick de hela tiden höra "att det snart skulle styra upp sig med schema och tider... Lite inkörningsproblem bara" Det är ett helt nystartat företag, men ett känt varumärke.

Senaste är att imorse sa de att han skulle jobba kväll nästa vecka, vilket är helt enligt "schema". Nu 50 min innan han slutar för dagen fick han höra att han "kanske får jobba dag istället men de vet inte" .  Nattskiftet ställer de in varannan dag, och de som jobbat  natt får helt sonika hoppa på ett annat skift. Förstår inte hur de orkar.

Det kollektivavtal jag hittar gäller bara fram till 09, men vad jag har förstått har det blivit en del förbättringar sedan dess så jag får väl leta vidare..

• lillasysterjessa

Och för att förtydliga.
    Min sambo hade varit arbetslös i över ett år, och har sökt med ljus och lykta efter jobb. När han fick det här blev vi väldigt lättade, för fakta är att de allra flesta jobb inom industri och lager idag är via bemanning. Att det suger kan man ju lätt säga, men jag tycker att det borde finnas ett mänskligt avtal även för alla som arbetar såhär.

• wow

TS: Ja, jag tycker också det är rimligt att han ska vara tillgänglig mellan 7-16, fast om de ringer 15.30 och säger att han ska jobba till kl 22 så har han ju helt plötsligt varit uppbunden mellan 7-22!!! DET anser inte jag vara rimligt... Det hade ju varit en helt annan sak om de hade ringt på förmiddagen och sagt att han skulle börja jobba kl 16. Då hade han ju varit inställd på det och hade kunnat njuta av att vara ledig fram till kl 16.

jeeri74: Ja, han har flera gånger bett om ett fast uppdrag  och vissa gånger har han fått ett uppdrag på några veckor/månader men så fort han har blivit sjuk, vabbat eller haft semester så har han blivit utbytt och sen har det varit lika rörigt igen. Eller så har han inte fått ett fast uppdrag över huvud taget...

• Gung Ho
    lillasysterjessa skrev 2010-06-17 15:18:17 följande:
    Och för att förtydliga.
    Min sambo hade varit arbetslös i över ett år, och har sökt med ljus och lykta efter jobb. När han fick det här blev vi väldigt lättade, för fakta är att de allra flesta jobb inom industri och lager idag är via bemanning. Att det suger kan man ju lätt säga, men jag tycker att det borde finnas ett mänskligt avtal även för alla som arbetar såhär.
    Vad är det för företag han jobbar för?
  • lillasysterjessa

Det är ett känt bemanningsföretag och en välkänd kund, vilka kvittar, då de flesta bemanningsföretag är av samma skrot och korn =)

Svar på tråden Schema inom bemanning?