• 3 barnsmamma

Får man begära avbetalning hos folktandvården?

Ush har sån tandvärk Har fått akuttid idag men jag kan inte lägga flera tusen på en gång då jag är ensam med tre barn.

Kan man be att få göra avbetalning hos folktandvården? Eller kräver de alla pengar direkt? Suck vet inte hur jag ska göra om de måste ha alla pengar direkt!

• Svar på tråden Får man begära avbetalning hos folktandvården?
  • Philippa

Ingen aning.. ring och fråga..

Men hur vet du att det kommer gå på flera tusen?

• 3 barnsmamma

Haha jag har ingen aning    Många många år sedan jag var där....hört det ska vara sjukt dyrt ju!

• Birgitta2

Jag tror det. Jag har för mig att det kallas för Plus. De gör en kreditansökan dock. Och så får du skriva på nåt papper. I värsta fall får du ta faktura och ett litet lån på banken.

• 3 barnsmamma

Låter ju bra...skäms nästan och säga jag inte varit hos tandläkaren på 11 år! Men men jag har aldrig haft problem med tänderna för nu

• Anonym (ratad)

man kan få på faktura och jag har fått dela upp den i 3 belatningar efter samtal med dom, annars har dom ett kreditbolag man kan använda.. räntan är typ 17% och du ska ha fast jobb och en årsinkomst på minst 110 eller 120 000 minns ej...

Det är jätteirriterande för min del då jag är förtidspensionär, har en årsinkomst på 107000 och inte får ta en avbealning på mina tänder, om de bara skulle undersöka min ekonomi skulle de se att jag lätt kan betala in 1200kr/månaden....

• 3 barnsmamma
    Anonym (ratad) skrev 2010-06-09 09:20:35 följande:
    man kan få på faktura och jag har fått dela upp den i 3 belatningar efter samtal med dom, annars har dom ett kreditbolag man kan använda.. räntan är typ 17% och du ska ha fast jobb och en årsinkomst på minst 110 eller 120 000 minns ej...

Det är jätteirriterande för min del då jag är förtidspensionär, har en årsinkomst på 107000 och inte får ta en avbealning på mina tänder, om de bara skulle undersöka min ekonomi skulle de se att jag lätt kan betala in 1200kr/månaden....
    Oj...vilka krav! Tandvård måste väll ändå alla ha rätt till?
  • HemmaHosSofi

Tror att man på dom flesta ställen kan ta en avbet. på 3mån. Det bästa är ju att ringa och fråga innan.
    Det är bra att gå en gång om året / varannat år för undersökning, på så sätt hinner det oftast inte bli några "jätte grejer", utan mest småhål som lagas i tid.
    Hoppas det går bra för dig ts!

Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
  • Anonym (M)
    3 barnsmamma skrev 2010-06-09 09:22:42 följande:
    Oj...vilka krav! Tandvård måste väll ändå alla ha rätt till?
    Ja, alla har rätt till tandvård. Precis som alla har rätt att köpa hus. Betyder inte att alla har rätt till lån eller delbetalning...
  • Anonym

Hos min tandläkare, folktandvården, så kan vi inte ta faktura eller dela upp betalningen, utan måste betala kontakt/kort när man är där -så det är nog olika. (det var så sist jag var där i alla fall).

Men ts, om du fått en akuttid kommer det inte gå på flera tusen då, de brukar göra en provisorisk  lagning som du får komma tillbaka och laga på riktigt inom 3 månader.

• Anonym (Linda)

Ja, man kan få på avbetalning... min sambo skulle få det men i hans fall så strulade dom till det ordentligt. Han fick ett nummer till en kvinna som hade hand om detta och ringde henne. Där fick han beskedet att han skulle återkomma när han fått sin faktura (han hade gjort många behandlingar som skulle sammanställas i en faktura). När han fick fakturan så ringde han igen men då hade hon tydligen semester eller nåt sånt och det fanns ingen annan som kunde hjälpa honom. När han sedan väl fick tag i henne så visade det sig att det hunnit gå ut en påminnelse och han fick beskedet att vänta på påminnelsen och återkomma med det nya fakturanumret (som hon var tvungen att ha) för att kunna fixa avbetalningen. När påminnelsen kom så var den från inkasso. Han ringde henne igen och uppgav fakturanumret på inkassoräkningen och hon lovade att fixa det (1000 kr/månad). När han trodde att hon fixat allt och väntade på sin avbetalningsfaktura så kom det istället en ny påminnelse från inkasso med hot om kronofogden. Sambon ringde upp kvinnan igen och fick då reda på att det inte gick att fixa avbetalning eftersom den låg hos inkasso. Han fick ingen förklaring till varför hon inte ringt honom och meddelat detta utan bara låtit det vara... Nu har sambon iaf gjort upp en avbetalningsplan med inkasso så han behöver ju inte betala allt på en gång iaf men surt när man blir lovad något och sen strular dom bara till det.

• 3 barnsmamma

Måste rotfylla eller dra ut tanden...rotfyllning lär gå på 5000 kr! Å de går inte med på nån avbetalning! Suck.... är tredje tanden bakifrån så jag vet inte riktigt vad jag ska göra...5000 kr är ju massa pengar

• Anonym

Jag hade nog kanske dragit ut den om den ändå inte var synlig..kostar kanske nåt på 800

• HemmaHosSofi
    3 barnsmamma skrev 2010-06-10 09:05:13 följande:
    Måste rotfylla eller dra ut tanden...rotfyllning lär gå på 5000 kr! Å de går inte med på nån avbetalning! Suck.... är tredje tanden bakifrån så jag vet inte riktigt vad jag ska göra...5000 kr är ju massa pengar
    Du kan inte vända dig till någon annan klinik?
    Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
  • Brittan

3 barnsmamma! Går du hos folktandvården. Det finns något som abbonemangstandvård och det innebär att du ingår ett avtal med tandläkaren under 3 år. De drar av en summa varje månad från ditt konto.    Jag har detta abbonemang och det är skönt att slippa oroa mig för höga kostnader de gånger jag är till tandläkaren. För mer info se http://www.forsakringskassan.se/nav/65e40afd15fd9fcd59b8e2bafcc58505

Svar på tråden Får man begära avbetalning hos folktandvården?