• maalisen73

Vad skall jag läsa ssk eller läkare? Hjälp!

Behöver råd från er som är ute i era yrken, vad är fördelen med just att vara ssk eller läkare?
    Har möjlighet att bli båda (måste kompl. matte d dock) och hade tänkt ssk, men läkare är ett strå vassare eller?

Kan man bli ssk först och sen läsa vidare om man vill?

Hoppas någon orkar svara, tack på förhand!

• Svar på tråden Vad skall jag läsa ssk eller läkare? Hjälp!
  • hot fuss

läsa till ssk o SEN hoppa på läkarutbildningen? det räcker inte studiemedlet till. o vill du verkligen läsa 3 år till ssk o sen ev VUB på det o SEN läsa till läkare? du vet att det tar typ 8 år innan man blir färdig läkare?

jag skulle satsa på läkare om jag kunde. har inte betyg så det räcker till o orkar inte komplettera.

• fish

Om man säger så här- Läkare är nog tufft att läsa till MEN min mor är det och hon verkar trivas välidgt väldigt bra med detta. Jag tycker det verkar positivt m läkare att man har mycket eget ansvar och bestämmer mycket själv PLUS att det är en mycket bättre lön än ssk och jag har hört att skillnaden i lön inte alls står i proportion till hur och vad man läser eller till vilket ansvar man kan bli satt att ta när man väl är ute på arbetsmarknaden. För mig är det tveklöst att om jag fick välja skulle jag läsa til läkare.

• maalisen73

Tack, det kanske blir att ringa komvux-studiemedlet är ändå på upphällningen...

• Nellica

Tycker absolut att du ska satsa på läkarlinjen om du känner att du har den tid som krävs för den utbildningen.
    Hade jag haft möjlighet att välja så hade jag valt läkare. Men det är nog tufft.
    Lycka till!!

• fish

Min mamma klarade att läsa när hon var 34 och mor till tre barn så det klarar du!

• hot fuss

maalisen73

du har redan läst på universitet eller högskola förut? för studiemedlet för komvux o för universitet är inte tagna ur samma "pott".

• maalisen73

Kid A:

Jag har gjort slut på allt studiemedel som finns...har redan en högskoleexamen, men vill omskola mig...

Nej, jag är inte rik, men hoppas kunna lösa det ekonomiska...

• Kusin Vitamin

Nej, du kan inte "läsa vidare" till läkare om du redan är sjuksköterska. Det är ju inte så att läkarutbildningen är en slags förlängd sjuksköterskeutbildning. Yrkena är helt olika, och det handlar nog inte om vad som är vassare än något annat. Välj efter intresse i stället. Mycket kortfattat kan man väl säja att läkare arbetar med det sjuka i människan medan sjuksköterskan har mer en övergripande och samordnande funktion. Yrkesgrupperna jobbar ju väldigt tätt ihop, men arbetsuppgifterna skiljer sig vesäntligt åt, i alla fall inom de flesta specialiteter. Visst är det så att sjuksköterskans lön inte på långt motsvarar ansvaret, men den skiljer sig inte heller från andra yrkesgrupper med lika lång utbildning, exempelvis lärare.

• Aquilon

5,5 år på medfak kombinerat med arbete för att försörja sig är inte _omöjligt_ men det kräver mycket god motivation. Jag kan rekommendera läkaryrket pga den enorma variationen och möjligheterna till fördjupning men förvänta dig inte Cityakuten. Som ssk får du för all del ett intressant arbete men det ger på gott och ont mindre ansvar, sämre lön och färre möjligheter (för de allra flesta, även om undantag finns).

• BellaKyckling

Läser sista terminen på läkarutbildningen. Det har varit väldigt roligt men jobbigt periodvis. Spontant skulle jag säga välj läkare men det beror väl på ditt eget intresse, vad tror du passar dig bäst? Du skriver att du har möjlighet att bli båda, men just när det gäller läkarutbildningen så är det ingen som har den platsen i en liten ask så att säga utan konkurrensen är stenhård och även om man har högsta betyg i allt så lottas det...Lycka till!

• BellaKyckling

Läser sista terminen på läkarutbildningen. Det har varit väldigt roligt men jobbigt periodvis. Spontant skulle jag säga välj läkare men det beror väl på ditt eget intresse, vad tror du passar dig bäst? Du skriver att du har möjlighet att bli båda, men just när det gäller läkarutbildningen så är det ingen som har den platsen i en liten ask så att säga utan konkurrensen är stenhård och även om man har högsta betyg i allt så lottas det...Lycka till!

Svar på tråden Vad skall jag läsa ssk eller läkare? Hjälp!