• Septemberknodd

DS-barn: Vilken cykel till en 3,5-åring?

Tea, (snart 4 år) sneglar längtansfullt på dagiscyklarna, men har inte riktigt koll på hur man gör. Hon är för stor för en traditionell trehjuling för småbarn, och nu letar vi alternativ. Hjälpmedelscentralen säger bestämt nej, habiliteringen kräver att det är hennes huvudsakliga sätt att ta sig fram för att vi ska ha rätt till handikappcykel, och jag letar med ljus och lykta på nätet men hittar bara för vuxna. Ringde en cykelaffär och han tyckte att vanlig barncykel 12 tum med stödhjul och korgar för fötterna borde räcka. Vad har ni andra för erfarenheter? Cykelträsket är djupt, märker jag. Tips mottages tacksamt! (Tea är motoriskt väldigt framåt i övrigt, kan hoppa och stå på ett ben och är stark i kroppen).

mamma till vackra Tea -06 (ds) & underbara Anna-Klara -08
  • Svar på tråden DS-barn: Vilken cykel till en 3,5-åring?
  • 2små2stora

Vi hade inga problem med att få en cykel till vår son med balansproblem. Prata med dem igen på habiliteringen.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Pinje

Men är hon motoriskt duktig finns det väl ingen anledning att inte prova vanlig cykel med stödhjul tycker jag. Sen är det många barn som inte fixar trehjuling som fixar cykel (av normalstörda i bekantskapskretsen). Min tjej (med ds) fixade vanlig cykel i höstas, då 3,5 år. Vi var väldigt förvånade. Apropå trehjulingar, på min dotters alldeles vanliga dagis har de massor med trehjulingar att cykla på, Brio tror jag. Även äldre barn cyklar. En sån där dyr dagiscykel som håller i oändlighet, typ sån här: http://www.kontorsgiganten.se/trehjuling+sitth%c3%b6jd+34cm-9212993 
    FAnns massa andra, alla dyra! Kanske går det att söka fond?

• Septemberknodd

Tack för tips! Busfrö: Hab är bestämda på den punkten, och kanske med all rätt. Det är endast om hon har det som sitt primära sätt att ta sig fram som man kan få cykel. Skärpta regler. Pinje: Vi lutar åt att testa vanlig cykel, ja. Kanske har de gjort stödhjulen mer stabila än när undertecknad lärde sig cykla på åttiotalet? (för övrigt väldigt sent, det kanske är ärftligt?)

• Trikarn

Vi har en vanlig cykel med stödhjul hemma och en 3 hjulig handikapplinande cykel som jag hittade, hör o hämta på ett terbruk för 100kr!! jag betalade skrattandes och fröklarade att tack för fyndet!!!

Handikappcykeln har han på dagis, men hemma så är det vanliga cykeln som gäller..

full rulle, dygnet runt
  • Gorban

Vi har precis varit på hab och provat ut en trehjuling till sonen som är 4,5 år. Det var på habs initiativ till och med. Nu tar det några veckor innan den kommer.

• Septemberknodd

Gorban, jaså? Vilket landsting då? Är sonen motoriskt sen, eller vad är det som gör att ni får specialhoj? Vad är det för speciellt med cykeln, f.ö.? Jag samlar information nu...

• Pinje

Jag vet också en som får trehjuling utprovad via hab, just nu, pojken är tre år, Norrbottens vanligtvis snåla landsting! Han når inte ner till marken på vanliga trehjulingar. Ifjol eller förrfjol (finns det ordet?) fick vi låna en trehjuling från hab kommer jag just ihåg, men den var stor och klumpig, funkade upp till 50kg tror jag, den lämnade vi tillbaka. Bästa trehjulingarna har faktiskt varit dagis brio-cyklar. Jag lånade faktiskt hem de över helgen, och sedan lärde hon sig cykla på vår vanliga Kettler hemma ( sån där plastig blå/röd/gul).

• Septemberknodd

Det är ju det som är Teas problem med (bla): Hon når inte ner till backen! Jag kanske också kan låna hem dagis cykel... (Och ja, man kan säga förfjol / svenskläraren)

Svar på tråden DS-barn: Vilken cykel till en 3,5-åring?