• stina k

Resesäng. Har ni haft nytta av den eller onödigt köp?

Är i valet och kvalet ang resesäng. Har en 6 månaders bebis.

Ni som haft resesäng, har ni haft nytta av den eller känns det mer som ett onödigt köp?

Är det bara när ni har åkt bort över natten som ni använt den eller har den kommit till nytta i andra situationer med?

• Svar på tråden Resesäng. Har ni haft nytta av den eller onödigt köp?
  • Labolinas

Vi har haft stor nyyat av vår - dels när man varit iväg på länghelger hos familj som bor långt borta, men även vid besök och då vi själva varit borta på fest.

~Carpe Diem~
  • Stårschan

Vi köpte aldrig någon, och klarade oss utmärkt utan. När vi var borta sov bebisarna antingen i mjukliften eller i en vanlig säng. En del ställen där vi brukade övernatta hade också gamla spjälsängar kvar hemma som vi fick låna. Och på hotell har det alltid funnits att låna/hyra. Min svägerska däremot har en, som hon använt flitigt till alla tre barn. Det beror väl lite på hur man känner att man är lagd. När jag ska ut och resa vill jag ha med mig så lite onödiga prylar som möjligt. Min svägerska däremot är en modern mamma som bara ska ha barnanpassade ergonomiska prylar "för barnens bästa", och som tycker att det är värt besväret att släpa med barnvagn och resesäng på alla resor.

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Kamillan

jag har inte haft någon nytta av den alls...............oftast bara bökig att ta med

• Kazeer

Vi köpte ingen själv men min mamma köpte en som vi kunde ha hos henne och hos min pappa under det dryga år vi bodde 30 mil bort. Då användes den varje gång vi var på besök.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    Kazeer skrev 2010-06-09 13:09:10 följande:
    Vi köpte ingen själv men min mamma köpte en som vi kunde ha hos henne och hos min pappa under det dryga år vi bodde 30 mil bort. Då användes den varje gång vi var på besök.
    Jag kan tillägga att vi hade aldrig haft plats i bilen för en resesäng.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • clio75

Vi har en dotter på snart två år. Vi köpte först en som vi släpade mellan farmor och mormor när de skulle passa henne över natten. både jag och sambon jobbar oregelbundna tider.

håller med om att de kan vara lite bökiga att släpa på så det slutade med att vi köpte en till.

Våran dotter rör sig mycket i sömnen och då kan det vara bra att ha en säng med kanter.

Går ju alltid att sälja på blocket igen om man känner för det.

• Latika

Vi har en av märket Brio, ihopvikt väger den bara 11 kg och tar inte så mkt plats alls. Vi har haft ganska stor nytta av den. Främst då vi rest utomlands eller om vi sovit över hos släkt och vänner.

En gång när vi åkte utomlands tog vi dock INTE med den och det fick jag ångra. Hotellet som skulle vara 4-stjärnigt släpade in en gammal rostig säng med vassa kanter. De bytte och tog sen in en annan, som var sönder i spjälorna. Jag fick nästan panik och det kändes äckligt och läskigt att ha sonen sovandes där, men vi hade ju inget val. Han fick inte plats i våra 90-sängar. Sedan den gången har vi alltid tagit med resesängen. 

Skulle säga så här; reser man sällan går det säkert att lösa bra på andra sätt. Men reser man då och då är det himla smidigt med en resesäng. Dessutom kan det kännas tryggt för barnet att somna in i en säng som det är vant med.  Att slippa ligga i en främmande säng i en främmande miljö. MEn det är klart, alla barn är ju olika. En del somnar ju överallt men det gör inte vår så för oss har det känts tryggt med en resesäng som han alltid har.

Hoppas det var till nån hjälp. 

• ÅzaLu

vi har haft stor nytta av vår rese säng när vår dotter var litenn.. vi hade den på nedanvåningen så hon sov middag i den sen hade vi ofta med den om vi åkte bort... hon sov bättre i den då hon kände sig "hemma" då... fuinka inte så bra o lägga henne i någon annans säng..

• Cecese

Vi använder resesängarna ofta. Vi har 2 st på stugan som pojkarna sover i, är praktiskt att kunna fälla ihop dom vid behov eftersom stugan inte är så jättestor och vi är många i familjen. Sen har vi 1-2 som vi har med när vi reser till makens släkt. Är praktiskt och pojkarna sover mycket bättre i sina resesängar än på någon madrass på golvet.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Cecese
    Cecese skrev 2010-06-09 15:42:40 följande:
    Vi använder resesängarna ofta. Vi har 2 st på stugan som pojkarna sover i, är praktiskt att kunna fälla ihop dom vid behov eftersom stugan inte är så jättestor och vi är många i familjen. Sen har vi 1-2 som vi har med när vi reser till makens släkt. Är praktiskt och pojkarna sover mycket bättre i sina resesängar än på någon madrass på golvet.
    Kanske skulle skrivit att åt flickorna hade jag inte resesängar eftersom vi alltid sov hemma så då behövdes inte det. Så om man behöver det eller inte beror ju helt på vilka behov man har.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
Svar på tråden Resesäng. Har ni haft nytta av den eller onödigt köp?