• pelala

Lämplig???

Hej!

Mitt ex har försökt begå självmord för ca 3v sedan o säger sej lida av panikångest. Jag känner en stor oro att lämna vår 3 1/2 åriga son till honom eftersom han dels försökt ta livet av sej o att de inte har träffats regelbundet på 6 månader. Anses han va kapabel att ta hand om sin son? Om vi skulle hamna i en vårdnadstvist, hur ser de till att han försökt ta livet av sej? Hur stor är chansen att jag kan få ensam vårdnad med umgängesrätt?? Hjälp!!!!

Mvh

• Svar på tråden Lämplig???
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Jag tycker att du skall ta kontakt med familjerätten i din hemkommun för att få hjälp och stöd angående vårdnads- och umgängesfrågan. Det är viktigt att du känner dig trygg när du lämnar din son och att din son också är trygg med situationen. Kontakten med pappan kanske behöver byggas upp successivt. Att pappan försökt ta livet av sig behöver inte vara något hinder för honom att ta hand om sonen men det kan vara. Det beror på helhetssituationen. Du behöver samråda med familjerätten om det. I första hand skall man ha gemensam vårdnad och föräldraansvar men ibland fungerar det inte och då är det bättre att endast den ene har enskild vårdnad. Jag tycker att du skall ta upp den frågan också med familjerätten. Alla lösningar skall vara bra och trygga för barnet.  Det handlar om hans bästa.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Lämplig???