• MikaTela88

Hund kissar inne när han lämnas ensam

Jag sliter snart av mig håret i ren förtvivlan.
    Jag tog för 2 år sen över en 5 årig hanhund, då var han inte rumsren och absolut inte när man lämnade honom ensam. Detta lyckades jag arbeta bort relativt (då var han rumsren 2-3 av 5 ggr typ) ett tag. Men sen blev jag arbetslös och gick hemma, och sen flyttade vi ihop med min pojkvän i hans hus.
    Här vägrar han absolut att acceptera att han lämnas själv, jag har verkligen försökt allt (är av tron att olika lärosätt passar olika hundar).
    Testat vara sträng, testat ignorera, testat lugnande/avstressande (tanke om det är att han stressar upp sig när han lämnas ensam), testat hormondämpande (om det har med revirtänk), har tänkt valp när jag lämnat, har försökt med skvättskydd, vi har prövat låta honom vara i hela huset/halva huset/ett rum tillsammans med lakan som luktar som oss och även hans egna snuttefilt....
    Han är fullt frisk och 7 år.

Fullt rumsren när vi är med och nätter.
    Vi kan lämna honom ensam i 5-10 min bara för att gå ut till garaget för att sen komma in och han har kissat.
    Han får alltid MASSOR med beröm när han har skött sig.
    Han får alltid gå kiss och bajspromenad innan han lämnas.

Kan påstå att det är verkligen inte roligt att ha hund som är 7 år gammal och inte kan lämnas ensam utan att han är ohygienisk.

Några tips???!

• Svar på tråden Hund kissar inne när han lämnas ensam
  • Alexandra 90

Du kan prova om du har en bur eller kompostgaller, att du stänger in honom där när du går ut, han kommer troligtvis inte kissa där han ligger. Men det får inte vara för stort utrymme heller, bara så han kan lägga sig.

• MikaTela88

Det har vi inte provat än, men kanske ska testa det idag när vi bara ska iväg en stund.
    Som sagt jag är VÄLDIGT desperat på en lösning!

• MikaTela88

Ska testa bur redan idag så jag återkommer sen ikväll om hur det gick!

Under tiden tar jag gärna emot andra tips.

• Lathundarna

Dagmatte/husse kanske? Inte alla hundar som kan vara själva pga för hög stress.

• MikaTela88

Bur funkade inte.
    Han bäddade undan sitt så långt han kunde och pressade ut snoppen genom gallret och kissade på golvet ändå.

• MikaTela88
    Lathunden skrev 2010-06-09 22:14:55 följande:
    Dagmatte/husse kanske? Inte alla hundar som kan vara själva pga för hög stress.
    Vi kan ju inte ha dagmatte/husse bara för vi går ut i garaget en timme en regnig dag och inte tar med honom (vi har prövat ta med honom men då piper han bara och vill gå in för det är äckligt väder ute)
  • Undret Gilan
    MikaTela88 skrev 2010-06-09 14:30:49 följande:
    Jag sliter snart av mig håret i ren förtvivlan.
    Jag tog för 2 år sen över en 5 årig hanhund, då var han inte rumsren och absolut inte när man lämnade honom ensam. Detta lyckades jag arbeta bort relativt (då var han rumsren 2-3 av 5 ggr typ) ett tag. Men sen blev jag arbetslös och gick hemma, och sen flyttade vi ihop med min pojkvän i hans hus.
    Här vägrar han absolut att acceptera att han lämnas själv, jag har verkligen försökt allt (är av tron att olika lärosätt passar olika hundar).
    Testat vara sträng, testat ignorera, testat lugnande/avstressande (tanke om det är att han stressar upp sig när han lämnas ensam), testat hormondämpande (om det har med revirtänk), har tänkt valp när jag lämnat, har försökt med skvättskydd, vi har prövat låta honom vara i hela huset/halva huset/ett rum tillsammans med lakan som luktar som oss och även hans egna snuttefilt....
    Han är fullt frisk och 7 år.

Fullt rumsren när vi är med och nätter.
    Vi kan lämna honom ensam i 5-10 min bara för att gå ut till garaget för att sen komma in och han har kissat.
    Han får alltid MASSOR med beröm när han har skött sig.
    Han får alltid gå kiss och bajspromenad innan han lämnas.

Kan påstå att det är verkligen inte roligt att ha hund som är 7 år gammal och inte kan lämnas ensam utan att han är ohygienisk.

Några tips???!
    Kan han vara understimulerad?
    Vad får han för övrig aktivering?

Testa att i början att aktivera honom ordentligt innan lämning så han är riktigt trött.
    Vänta en stund efter ni kommit in innan ni lämnar honom så han har varvat ned.
    Ta bort vattenskålen
    Ge honom ett ben eller dyl att sysselsätta sej med
    ♥Stella 2010-03-28♥
  • MikaTela88

Jag har testat att stimulera honom ordentligt innan, så som agility, lydnad, mentalträning, cykla.
    Haft ben och leksaker inget.

Testat att sitta en stund med honom i rummet han får vara i en stund och bara klappat och haft avslappning innan jag går.

Känns verkligen som jag har testat allt. Obestämd

• qenzo

Ja jag funderade också på understimulering.
    Även om du anser att han är färdig och slut efter stimulering/uttröttning före han lämnas ensam så kanske han inte alls är det.
    När han lämnas hur ser hans kroppsspråk ut? Talar du om att "nu ska matte gå" eller gullas han med? Lämnar du honom bara med ett "stanna/vakta huset" ? Det du gör och säger betyder massor för hunden, och han vet att du ska lämna huset långt innan du själv gör en ansats till att resa dig. 5-10 minuter är lång tid för en hund som inte är säker i sitt hem på egen hand.

Träningen av lämning ska inte ske NÄR hunden ska lämnas utan långt före. Att syssla en massa med hunden innan lämning gör inte hunden tryggare/lugnare. Lång cykeltur, dvs rel hård aktivering av kroppen innan varje övning och lämning så hunden slappnar av och har tömt sig på överskottsenergi.

Varför gör du skillnad på bemötande av hunden då den kissat/inte kissat? Beröm ska komma på sekunden hunden gör ngt rätt precis som en korrigering ska komma på sekunden hunden gör ngt fel. 

Svar på tråden Hund kissar inne när han lämnas ensam