Glimma76 skrev 2010-06-20 13:09:15 följande:
Tack för alla tips. Har även sökt lite på nätet och har då bestämt att göra rutorna mellan 5*5 och 10*10 och sedan göra det i ett stort rutmönster, dvs en färg i mitten och sedan 4 rutor i en annan färg. Detta mönster fastnade jag för;
www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=57903&se...
Gillar det mönstret och detta täcket var väldigt fint.
Däremot har jag sett andra täcken på nätet som haft samma mönster men sett plåttriga ut.... kanske ska låna en bok på bibblan så man får reda på det knepet. Varför vissa ser välordnade ut och andra plåttriga och röriga...
Kanske är det att ha rätt så många enfärgade "kvadrater" med mörkare färg som bryter av..... Vill ju att det blir bra, för jag inser ju att det är väldigt mycket jobb...
Ska alla rutorna sicksackas också?
Tack för tipset med att tvätta alla tyger innan, inte så kul om vissa bitar krymper mer än andra när det är färdigsytt!!
Täcket ska gå i blått... men finns det någon färg som bryter av blått fint? Eller är det bättre att bara köra blått i olika nyanser och sedan kanske vitt?
Om du vill sy ett sånt som detta är ett tips att gå och låna en bok på biblioteket. Det finns många bra knep för att få det rakt och att det går fortare. Tex, är det lättast att skära remsor (inte kvadrater) som man syr ihop och sen skär sönder igen. Finns bra tips och trixs på hur du skall lägga tygerna för att få rätt mönster. Skärmatta och rullkniv är nästan ett måste, underlättar verkligen.
Ang. färgvalet tycker jag det beror lite på vad man skall göra för mönster. Men oavsett vilket är det ofta bra att tänka i några ljusa, några mellan och några mörka tyger för att få kontraster.
Om du vill så kolla min (gamla ouppdaterade) blogg http://tinajacobsson.blogspot.com/search/label/s%C3%A4ng%C3%B6verkast där finns lite olika varianter. Det röd/blå sängöverkastet med stjärnor och hjärtan är sytt i "stack and slash"