• Glimma76

Sy ett lapptäcke

Jag tänkte jag skulle sy ett lapptäcke till sonens rum. Sängen är 80cm bred, Hemnes dagbädd från Ikea, den vita.

Hur många olika tyger bör man ha att göra lappar av? Hittar massor med fina, men tar man för många blir det så plottrigt.

• Svar på tråden Sy ett lapptäcke
  • Stormorsan

Ska du bara göra rektangulära lappar eller ett "riktigt" lapptäcke?

Läs på lite om lapptäcken/quilt så du vet vilken teknik du vill använda. Man kan ha hur många eller få tyger som helst. Tricket är att lägga ut bitarna så att de bildar mönster i små enheter som sammanfogas.

Lite inspiration, http://www.kludekoner.dk/

• Venna

Jag sydde ett lapptäcke/överkast till dottern förra året. Jag är inte så himla händig på sånt där, så jag gjorde det lätt för mig och sydde bara ett vanligt enkelt med kvadrater, inget speciellt mönster alltså.

Jag tror att varje ruta är ca 20 x 20 cm. Jag tyckte att det blev för plottrigt med mindre bitar (och jobbigare att sy ). Jag har ungefär 6-7 olika tyger tror jag, men i matchande färger och mönster.

Jag beställde alla tyger utom ett från www.stoffochstil.se och blev glatt överraskad över hur fina tygerna var i verkligheten.

Jag sydde bara själva lapptäcket på ovansidan och sydde fast en helvit baksida så det går att vända på om man vill. Sen stoppade jag i ett vanligt täcke i för att få det lite tjockare och satte tryckknappar längst ner i fotändan så att det lätt ska gå att tvätta själva överdraget utan att behöva tvätta själva täcket inuti.

Ett tips är att tvätta alla tyger INNAN du klipper till rutorna och syr ihop det, ifall de krymper olika mycket eller färgar vid första tvätten!

Jag ska försöka få in en bild på mitt lapptäcke i mitt galleri!

Lycka till!

• Mina4godingar

När jag sytt till spjälsäng o vagga har jag sytt rutor i 10x10cm, det lättaste för att få till det snyggt är att lägga ut det som man vill ha det eller skissa.
    Så kan man göra så här:

1. Sy  ihop två rutor, sedan syr man ihop två rutor till.

2. Sy sedan ihop dessa med varandra så det blir en ruta med fyra lappar

3. Sy sedan tre sådana till och sedan syr man ihop dessa till en ruta med 16rutor

4. osv. det blir jämnast när man syr så, annars blir det lätta att det drar sig eller blir lite snett.

-95, -01, -06 & -09
  • Glimma76

Tack för alla tips. Har även sökt lite på nätet och har då bestämt att göra rutorna mellan 5*5 och 10*10 och sedan göra det i ett stort rutmönster, dvs en färg i mitten och sedan 4 rutor i en annan färg. Detta mönster fastnade jag för;
    http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=57903&set=lp

Gillar det mönstret och detta täcket var väldigt fint.

Däremot har jag sett andra täcken på nätet som haft samma mönster men sett plåttriga ut.... kanske ska låna en bok på bibblan så man får reda på det knepet. Varför vissa ser välordnade ut och andra plåttriga och röriga...
    Kanske är det att ha rätt så många enfärgade "kvadrater" med mörkare färg som bryter av..... Vill ju att det blir bra, för jag inser ju att det är väldigt mycket jobb...

Ska alla rutorna sicksackas också?

Tack för tipset med att tvätta alla tyger innan, inte så kul om vissa bitar krymper mer än andra när det är färdigsytt!!

Täcket ska gå i blått... men finns det någon färg som bryter av blått fint? Eller är det bättre att bara köra blått i olika nyanser och sedan kanske vitt?

• Stormorsan

Du behöver inte sicksacka MEN låt strykjärnet stå framme och pressa isär sömmarna mellan varje moment. (Jag förutsätter att du skall ha ett annat tyg på undersidan och kanske vadd emellan)

Det är också viktigt att alla bitarna blir exakt lika stora och att sömsmånen också blir exakt så blir det lättare med sammafogningen.

Om de färdiga rutorna skall vara 5X5 cm så får du lägga till sömsånen t ex 7x7 cm.

Ett tips till: En rullkniv, quiltlinjal och skärmatta underlätta arbetet otroligt mycket.

• KK1974

jag har sytt två lapptäcken i en teknik som heter stack and slash, perfekt för mig som vill ha kort startsträcka! Det som blev finast var ett som jag sydde i sex olika gröna tyger.

Man klipper sex lappar 30x30 cm, noga och trådrakt. Lägger dem på varandra på en skärmatta och skär sen med rullkniv tvärs över på någon ledd. På längden, tvären, över hörnet eller var som helst. Sen tar man alla sex lagren i en av de avskurna delarna och tar den understa tygbiten och lägger den överst istället. Därefter nålar man och syr ihop de "nya" fyrkanterna som nu alltså blir av två olika tyger. Pressar noga med strykjärnet, staplar dem på varandra igen, skär tvärs över igen på ett nytt ställe, blandar tyger, syr ihop, staplar igen...tills man är nöjd. Googla på bilder om ni inte förstår, men det är i alla fall en superlätt teknik och fin om man gillar lite mer moderna, taggiga mönster.

Sen sydde jag ihop mina sex fyrkanter med tygremsor emellan och runt, fyrkanterna var då typ 20-25 cm i sidorna eftersom de minskar medan man syr och skär. Det gäller att hitta ett tyg som passar till de andra tygerna och binder ihop det hela. Samma tyg till baksidan och så vändsydde jag med täckvadd och kviltade runt fyrkanterna.

• Venna
    KK1974 skrev 2010-10-15 16:41:44 följande:
    jag har sytt två lapptäcken i en teknik som heter stack and slash, perfekt för mig som vill ha kort startsträcka! Det som blev finast var ett som jag sydde i sex olika gröna tyger.

Man klipper sex lappar 30x30 cm, noga och trådrakt. Lägger dem på varandra på en skärmatta och skär sen med rullkniv tvärs över på någon ledd. På längden, tvären, över hörnet eller var som helst. Sen tar man alla sex lagren i en av de avskurna delarna och tar den understa tygbiten och lägger den överst istället. Därefter nålar man och syr ihop de "nya" fyrkanterna som nu alltså blir av två olika tyger. Pressar noga med strykjärnet, staplar dem på varandra igen, skär tvärs över igen på ett nytt ställe, blandar tyger, syr ihop, staplar igen...tills man är nöjd. Googla på bilder om ni inte förstår, men det är i alla fall en superlätt teknik och fin om man gillar lite mer moderna, taggiga mönster.

Sen sydde jag ihop mina sex fyrkanter med tygremsor emellan och runt, fyrkanterna var då typ 20-25 cm i sidorna eftersom de minskar medan man syr och skär. Det gäller att hitta ett tyg som passar till de andra tygerna och binder ihop det hela. Samma tyg till baksidan och så vändsydde jag med täckvadd och kviltade runt fyrkanterna.
    Jag såg nån på teve för ett tag sen som sydde ett sånt lapptäcke. Det såg supersmidigt ut, och jättefint blev det!
  • elinville
    KK1974 skrev 2010-10-15 16:41:44 följande:

BILDER!!
    Maja 0707, Malte 1002
  • KK1974

Jajaja....
    har inga bilder på de jag sytt själv men här får ni en bra bild av hur tekniken ser ut... http://worldquilter.files.wordpress.com/2007/06/00tile-quilt.jpg

Fast jag tyckte det blev finast att sy ihop blocken med mellanrum av ett enhetligt tyg, det här är aningen rörigt - men det är fler tyger också.

Googla stack and slash så får ni både bilder och beskrivningar!

• elinville

Okaj, då vet jag
    Men vad bli snyggast, massa olika färger eller samma färg i olika nyanser och "Ljusstyrka"?

Maja 0707, Malte 1002
  • KK1974

det är ju en smaksak men mitt täcke i bara olika gröna tyger blev fantastiskt snyggt! Jag hade tänkt göra i många färger och höll på att pussla och pussla med de tyger jag hade...då kom mamma och sa att men gör i bara grönt, du har ju så många fina gröna tyger! Jag fick komplettera med några och köpa bakgrundstyg dock. Hittade ett jättevackert i mörkt grönt som var riktigt riktigt smårutat och så pyttesmå guldprickar.

Det andra täcket blev också jättefint och de tygerna var i helt olika färger och ett svart bakgrundstyg med grå krumelurer.

• Bellini2

Man kan pressa/stryka hopsydda delar också innan man fogar ihop fler bitar. Jag sydde ihop hela rader på15-20 rutor och strök för att få alla fogarna att ligga slätt och likriktat.

• T J
    Glimma76 skrev 2010-06-20 13:09:15 följande:
    Tack för alla tips. Har även sökt lite på nätet och har då bestämt att göra rutorna mellan 5*5 och 10*10 och sedan göra det i ett stort rutmönster, dvs en färg i mitten och sedan 4 rutor i en annan färg. Detta mönster fastnade jag för;
    www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=57903&se...

Gillar det mönstret och detta täcket var väldigt fint.

Däremot har jag sett andra täcken på nätet som haft samma mönster men sett plåttriga ut.... kanske ska låna en bok på bibblan så man får reda på det knepet. Varför vissa ser välordnade ut och andra plåttriga och röriga...
    Kanske är det att ha rätt så många enfärgade "kvadrater" med mörkare färg som bryter av..... Vill ju att det blir bra, för jag inser ju att det är väldigt mycket jobb...

Ska alla rutorna sicksackas också?

Tack för tipset med att tvätta alla tyger innan, inte så kul om vissa bitar krymper mer än andra när det är färdigsytt!!

Täcket ska gå i blått... men finns det någon färg som bryter av blått fint? Eller är det bättre att bara köra blått i olika nyanser och sedan kanske vitt?

Om du vill sy ett sånt som detta är ett tips att gå och låna en bok på biblioteket. Det finns många bra knep för att få det rakt och att det går fortare. Tex, är det lättast att skära remsor (inte kvadrater) som man syr ihop och sen skär sönder igen. Finns bra tips och trixs på hur du skall lägga tygerna för att få rätt mönster. Skärmatta och rullkniv är nästan ett måste, underlättar verkligen.

Ang. färgvalet tycker jag det beror lite på vad man skall göra för mönster. Men oavsett vilket är det ofta bra att tänka i några ljusa, några mellan och några mörka tyger för att få kontraster.

Om du vill så kolla min (gamla ouppdaterade) blogg http://tinajacobsson.blogspot.com/search/label/s%C3%A4ng%C3%B6verkast där finns lite olika varianter. Det röd/blå sängöverkastet med stjärnor och hjärtan är sytt i "stack and slash"

Svar på tråden Sy ett lapptäcke