• SanTan

Eksem och pollenallergi?

Min dotter hade eksem under 1.5 år innan hon konstaterades ha ägg-allergi. Vi tog bort all ägg ur hennes kost och hennes hy blev jättefin!

Nu är hon 3.5 år och jag tycker att hennes eksem har kommit tillbaka. (Hon äter fortfarande inte ägg)
    Hon har klåda och eksem vid ljumsken och ner på insidan av låren, på händerna, fotleder, armhålor och kinder.

Ser ut som hon gjorde innan vi visste att hon var allergisk mot ägg. Smörjar vi med hydrokortison blir det bättre och vi håller klådan och eksemen hyfsat borta.

Nu börjar jag fundera på om man kan få eksem av pollenallergi?
    Både jag och hennes pappa har pollenallergi (och päldsdjur). Hennes pappa har dessutom allergisk astma.

Finns det en risk att det är pollenallergi som visar sig som eksem? Man tycker ju annars att snuva, nysningar, kliande ögon etc är det man förväntar sig. Lite snuvig är hon, och nyser lite då och då men det är inte nått jätteallvarligt...

• Svar på tråden Eksem och pollenallergi?
  • förlovad

Japp, så har vår dotter som är i samma ålder.
    Eksem och småknottror över hela kroppen. Torrfläckar i ansiktet...
    Så hon kan absolut vara allergisk mot pollen. 

• SanTan

Vi har fått tid för att göra pricktest. Ska dit på fredag. Men sköterskan sa att så små barn oftast inte har tillräckligt mycket antikroppar för pollen än att dom visar nått utslag på pricktestet...

Men vi får se! Dom ska i alla fall kolla gräs och diverse andra födoämnen!

• Freja10

Jag har själv både pollenallergi och eksem (om jag missköter mig). Det startade för mig redan när jag var liten, kan inte minnas att jag någonsin varit utan detta.

Det jag vill berätta är att mina eksem kommer från mjölkprodukter. Är man, som jag, allergisk/överkänslig mot mjölkprotein så får man bl.a. hudproblem. Mjölkproteinet påverkar huden i allra högsta grad. Jag får iof massor av olika symptom, men eksemen är det mest framträdande. Håller jag mig borta från mjölk så slipper jag också hudproblemen.

Dessvärre så är detta något jag fått upptäcka själv, eftersom läkare inte haft några tester (pricktest osv) som utvisar mjölk som boven i dramat. Jag upptäckte det då en ingift släkting föreslog att jag, en sommar med svår hösnuva, skulle testa att utesluta mjölk ur min kosthållning - för det hade hon hört skulle hjälpa. Jag var ca 30 då, är över 40 nu.

Döm om min förvåning när mina eksem, mjäll (i hårbotten och ögonbryn), hudflagor i ansiktet m.m. försvann. Det var verkligen skönt att slippa, efter ett helt liv med dessa problem.

Hoppas du får bukt med lillans eksem, berätta gärna vad pricktestet gav för resultat.

• middiz

Både jag ocj dottern har eksem, jag har på händerna som försvinner när sommaren kommer och kommer tillbaka på sena hösten.
    Dottern får eksem av tomater, röd paprika ja röda saker och färgmedel.

Jag tror absolut att pollen kan ställa till det för din dotter, eksem får man ju när något inte står rätt till i kroppen..

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Smamman
    http://www.biwelen.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=80&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=90&cid=10080

En bra länk... Vi har alltid haft eksem i familjen. Vi har de här grejerna hemma jämt, som hela familjen använder. Barnen har haft eksem sen många herrans år o det här har funkat mycket bra. Men ,man får vara ihärdig, funkar inte lika snabbt som kortison, men effekten är längre om man orkar hålla på.
Svar på tråden Eksem och pollenallergi?