• Rocktroll

Vad göra åt 1 åring som vägrar ha solhatt?

Har en liten tjej som VÄGRAR ha solhatt. Hon drar bara av sig den och kastar den på marken. Har testat med såna man knyter under hakan med men dom får hon ändå av sig. Vad kan jag göra åt det för är ju inte så bra att springa runt med oskyddat huvud.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Svar på tråden Vad göra åt 1 åring som vägrar ha solhatt?
  • 6barnelagom

Har haft samma problem med alla av mina tre barn! Med storebror funkade det att knyta en liten knut i varje hörn på en LITEN snusnäsduk. Den blev då så liten och lätt att han knappt märkte av den och fick (oftast) sitta kvar. Lillebror 20 mån accepterar keps men inte solhatt. Dottern vägrade däremot alla huvudbonader när hon var liten. Vi försökte på alla sätt men till slut gav vi upp och smörjde istället in huvudet med hög solskyddsfaktor när vi var i solen, åtminstone på de ställen där det inte var så mycket hår, virvlar osv. Det blev lite kladdigt men funkade. Hon är nu 14 år och precis som hon ska.

• YokohamaNr2

Som ovanstående talare så måste jag också spraya min 13 månaders med hög solskyddsfaktor, kanske inte idealt men det går verkligen inte med någon huvudbonad, det var samma med min äldre son också (han är förövrigt 3.5 år nu och gillar keps)

Min son har dock inte så mycket hår, antar att det blir lite jobbigare om det är en stor kalufs fast å andra sidan skyddar ju det då också

• redneck girl

ja vad kan du göra? tror nog hon överlever ändå.en period bara kanske.

• Rocktroll

Ja man får hoppas! Hon har dock väldigt mycket och ganska tjockt hår, nedanför axlarna och det måste väll skydda lite.

Tack för tipsen tar gärna emot fler Glad

• Boa

Jag har också haft samma problem med båda mina barn. Min dotter hade mycket hår så hon fick vara utan, när hon var ca 20 månader hade en kompis hatt och då ville hon plötsligt också ha det. Sen dess gillar hon hattar och kepsar. Min lille kille som nu är ett år smörjer jag in över hela huvudet, det börjar bli svårt nu när håret växer men inte tillräckligt för att vara utan. Ibland funkar det att sätta på hatten i smyg, men oftast kommer han på det och kastar den. Vet inte hur många hattar vi har blivit av med....

• nirakanna2

Efter att sonen fick "sno"(han trodde att han stal den, men vi lämnade den inom räckhåll med flit) och leka med pappas keps inne, har det peppar, peppar funkat lite bättre med solhatt/keps ute. Han har knytband i solhatten och jag har köpt extraband för att kunna sy i om det behövs i nån keps.

• Rocktroll

Verkar vara fler än vi med det problemet Glad jag har förresten testat med sjaletter och bandana med men det sitter på en kort stund sen kastar hon dom på marken. Jobbigt när man åker vagn och får kolla till henne HELA TIDEN så hon håller i hatten.

• första pyret

vår son vägrade solhatt men han var ju tvungen (gekland 30 grader)! man fick helt enkelt avlea honom, titta fiskarna! oj vlken god apelsin! o samtidigt ta på hatten, då kunde han gå runt i typ 20 min utan att komma på att han hade hatt. sen gick det lättare o lättare. 

• Humminggirl

Kanske en tunn huvjacka?

Vi har bara huvjackor åt vår lilla kastar-dotter. Jag ska se om jag kan hitta en något tunnare nu till sommaren.

• Rocktroll
    Humminggirl skrev 2010-06-09 19:27:08 följande:
    Kanske en tunn huvjacka?

Vi har bara huvjackor åt vår lilla kastar-dotter. Jag ska se om jag kan hitta en något tunnare nu till sommaren.
    Ja huvjackor är hon van vid för det älskar jag och hon har massvis men känns lite varmt när den riktiga sommarvärmen kommer för hon springer ju ändå omkring och leker.
  • salle80

Jag hade samma problem förra året med 1-årig dotter. Köpte en solhatt på Kappahl med kardborreband under hakan som hon inte lyckades slita av sig. Hon försökte flera ggr men gav upp till slut. Vet inte om dom säljs fortfarande dock.

• Rocktroll
    salle80 skrev 2010-06-09 20:10:54 följande:
    Jag hade samma problem förra året med 1-årig dotter. Köpte en solhatt på Kappahl med kardborreband under hakan som hon inte lyckades slita av sig. Hon försökte flera ggr men gav upp till slut. Vet inte om dom säljs fortfarande dock.
    Måste kollas :) lät väldigt praktiskt.
Svar på tråden Vad göra åt 1 åring som vägrar ha solhatt?