• nike81

MC-ställ

Jag funderar på att köpa ett MC-ställ och vill ha lite hjälp om jag ska tänka på något särskilt. Är skinnställ bättre än ett goretexställ? Vad är det för skydd man behöver? Bör man ha ett i dammodell eller kan man lika gärna ha herrmodell? Vad är det för praktisk skillnad?

Jag tänkte köpa begagnat eftersom jag inte vill läga ut jättemycket pengar på det och förmodligen bara kommer att använda det under några enstaka gånger under sommarmånaderna. Har ni något tips på vart jag kan leta (blocket och tradera brukar jag kolla)?

• Svar på tråden MC-ställ
  • yessan
    Jag skulle säga att det beror väl på vad du ska använda dem till =)
    Jag har ett skinnställ när jag kör på bana,(skyddar bättre + att det e krav tror ja?)
    sen har ja alltid ett goretexställ när ja bara är ute å glider.. vilket ja antar att du ska göra =) personligen tycker ja det e mer bekvämt,enklare när man stannar å fikar+ att dem tål lite vatten om det skulle vara så.. =) jah har dammodell på bägge,tycker det sitter bättre,men funkar säkert me både och!
    Lycka till..
  • nike81

Tack! Ja, det blir nog bara glidaråkning för mig.. =) Så skinnställ är säkrare då? Fast goretex bekvämare? Hm... jag får se vad jag hittar...
    Ingen som har något tips på vart jag kan leta? Finns det begagnat i några butiker där man kan gå och prova?

• Bedelia

Goretex har jag, det är mer mångsidigt. Jag är inte med på bana, så för våra turer lämpar det sig jättebra. Dessutom som sagt är det bra med något som är lite vattentåligt.

Dammodellerna sitter bättre men egentligen spelar det ingen roll rent funktionsmässigt så länge du har rätt storlek.

Jag köpte mina första på Tradera, men sedan åkte min man runt på div mc-handlar och lyckades ställa dem mot varandra och pruta ner 3500 kr för ett helt ställ, ryggskydd och buff. Det kan vara värt att åka runt och jämföra och pruta.

Våra mc-affärer i närheten erbjuder ofta billiga kläder (utgående modeller etc) så här kan man lätt hitta byxor för 500-600 kr samt jacka för runt 1000 kr - det lönar sig att kika runt med andra ord för du kan få nytt för samma pris som du hittar ett gammalt på Tradera tex.

• yessan
    hmm.. ja vet inte,men antar att det e säkrare med skinn iaf eftersom man måste ha det på bana.. men som sagt,ja använder enbart mitt allvädersställ i vanliga fall.. å tror även dem är mkt bra utvecklade i dagens läge =)
    kolla på blocket,dem har ju mkt.. vissa affärer har även begagnat har ja sett.. men inte många!
  • Bedelia

Anledningen till att man måste ha skinn på bana är att det är mycket mer motsåndskraftigt (om man glider på marken en bra bit i hög hastighet) än vad tyg/gortex är. Oftast (?) kör man inte lika fort/galet ute på gatorna och rent skyddsmässigt är gortexställ mycket bra.

Planerar du ej bli dragen bakom mc:n på marken så kan du nog nöja dig med gortex.

• Bedelia

Vart bor du TS? Det är lättare att rekommendera en butik om man vet var.

Prova annars att googla "billiga mc-kläder", man får upp rätt mycket klädaffärer med bra priser.

• Mimmi P

Nu var det ett par år sen jag körde tyvärr men jag föredrar skinn. Enda fördelen utöver att det är snyggare är väl egentligen att det skyddar bättre just om man glider. Annars är de väl likvärdiga ur skyddsynpunkt.

Goretex-ställen brukar väl sitta lite lösare och är antagligen smidigare vid stopp, ett skinnställ ska ju helst sitta lite som ett korvskinn. Goretex vinner stort när det gäller regn, till skinn behöver man ju ett regnställ om det regnar ordentligt.

Vilken modell du ska välja beror ju mycket på hur du ser ut, herrmodellerna har ju givetvis mindre plats för bröst och höfter/rumpa.

Jag tycker dock att skinn vinner i känsla! 

• nike81
    Bedelia skrev 2010-06-09 18:33:49 följande:
    Goretex har jag, det är mer mångsidigt. Jag är inte med på bana, så för våra turer lämpar det sig jättebra. Dessutom som sagt är det bra med något som är lite vattentåligt.

Dammodellerna sitter bättre men egentligen spelar det ingen roll rent funktionsmässigt så länge du har rätt storlek.

Jag köpte mina första på Tradera, men sedan åkte min man runt på div mc-handlar och lyckades ställa dem mot varandra och pruta ner 3500 kr för ett helt ställ, ryggskydd och buff. Det kan vara värt att åka runt och jämföra och pruta.

Våra mc-affärer i närheten erbjuder ofta billiga kläder (utgående modeller etc) så här kan man lätt hitta byxor för 500-600 kr samt jacka för runt 1000 kr - det lönar sig att kika runt med andra ord för du kan få nytt för samma pris som du hittar ett gammalt på Tradera tex.
    Åh, tack! Ja det kan ju vara värt att åka och kolla på ställen då!
  • nike81
    Bedelia skrev 2010-06-09 18:41:43 följande:
    Vart bor du TS? Det är lättare att rekommendera en butik om man vet var.

Prova annars att googla "billiga mc-kläder", man får upp rätt mycket klädaffärer med bra priser.
    Jag tänkte nog försöka att inte ramla alls. Solig Så ja, det blir lugn körning.
    Jag bor i Göteborg.
  • Bedelia
    nike81 skrev 2010-06-09 18:46:25 följande:
    Jag tänkte nog försöka att inte ramla alls. Solig Så ja, det blir lugn körning.
    Jag bor i Göteborg.
    Där omkring känner jag tyvärr inte till något - men mitt stora tips är, googla och åk runt och jämför/pruta.

Och kör (åk) försiktigt sen!
  • nike81
    Mimmi P skrev 2010-06-09 18:43:44 följande:
    Nu var det ett par år sen jag körde tyvärr men jag föredrar skinn. Enda fördelen utöver att det är snyggare är väl egentligen att det skyddar bättre just om man glider. Annars är de väl likvärdiga ur skyddsynpunkt.

Goretex-ställen brukar väl sitta lite lösare och är antagligen smidigare vid stopp, ett skinnställ ska ju helst sitta lite som ett korvskinn. Goretex vinner stort när det gäller regn, till skinn behöver man ju ett regnställ om det regnar ordentligt.

Vilken modell du ska välja beror ju mycket på hur du ser ut, herrmodellerna har ju givetvis mindre plats för bröst och höfter/rumpa.

Jag tycker dock att skinn vinner i känsla! 
    Tack för tipsen! Ja, jag var egentligen mest sugen på skinn för att det ser coolast ut. Glad Jag har normalt sett stl 38 på kläder så jag antar att jag ska titta på samma storlek för skinnställ i så fall. Någon som vet vad som är likvärdig storlek i herrstorlekar (för om jag letar på nätet)?
Svar på tråden MC-ställ