• Culete

höjd pá hund för att kunna resa i kabinen?

Undrar om hundens mankhöjd för att anses godkänd för att kunna flyga med i kabinen - vet ni?

• Svar på tråden höjd pá hund för att kunna resa i kabinen?
  • Culete

8 kg vikt, men sen finns det massa olika höjdanvisningar beträffande bur och mánga säger att dom skall kunna stá (obehindrat?) i buren... varav funderingarna över sj. mankhöjden.
    Tex en hund pá 30 cm i mankhöjd och 4 kg vikt ? kabin eller bagageutrymme?

• Zelmilainen

det beror på flygbolag med. jag har flugit med hundar på 8 kg i handbagagen, klassiska "golvmoppar" och jag har flugit med pyttehundar på ett par kilo med. senast flög jag dock med ett flygbolag som inte alls tillåter kabinhundar så en hund som va 6 år och kanske 2-3 kilo och allmänt "skruttig" fick åka box i cargo... men det gick hur bra som helst se bara till att ha rejäl bur om den åker cargo. åker den i kabin räcker det med en "mjuk" väska som har "nät bitvis eller så för ventilationen. tänk på att du inte alls får öppna väskan/ta upp hunden under tiden på flyget.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • LyckligtSlut

Tycker också det är förvirrande med detta. Skulle verkligen behöva få ett ordentligt svar. Har ringt och knappt då för jag ett svar. Samtidigt som jag sett en mellanpudel på säkert 10-12 kg åka så blev min på 7 kg nekad. Fattar inte. Vilken bur/väska i mått ska man ha? Vad får den väga?

Beror väl på flygbolag antar jag. Men om de åker i något slags lastutrymme eller vad det heter, får man åka med dem då där? Vem åker med hundarna? De är väl inte i något lastutrymme ensamma? Kan ju inte ens vara lagligt.

PMS året runt :(
  • Amy1983

Jo de åker i ett lastutrymme och det går ingen nöd på dom. Har man flygrädd hund får man isf. begära lugnande hos vet. som man ger den innan man flyger. Dock förstår jag inte varför man isf. utsätter hunden för flygresa alls om den skulle vara så rädd. Ta gäna med en filt isf. och lägg över buren så är hunden lugn. Det som stimmar upp de flesta hundar är faktiskt husse/matte som oroar sig. Är så med det mesta hundar blir nervösa av, de läser av husse/matte och känner att de spänner sig och tror därför att det är fara på g.

Vad gäller om du får ha den i kabinen eller ej får du ta med enskilt flygbolag. Finns inga allmänna regler om detta utan det avgör varje bolag för sig.

Vilket flygbolag gäller det i detta fallet?

• LyckligtSlut
    Amy1983 skrev 2010-06-12 23:48:51 följande:
    Jo de åker i ett lastutrymme och det går ingen nöd på dom. Har man flygrädd hund får man isf. begära lugnande hos vet. som man ger den innan man flyger. Dock förstår jag inte varför man isf. utsätter hunden för flygresa alls om den skulle vara så rädd. Ta gäna med en filt isf. och lägg över buren så är hunden lugn. Det som stimmar upp de flesta hundar är faktiskt husse/matte som oroar sig. Är så med det mesta hundar blir nervösa av, de läser av husse/matte och känner att de spänner sig och tror därför att det är fara på g.

Vad gäller om du får ha den i kabinen eller ej får du ta med enskilt flygbolag. Finns inga allmänna regler om detta utan det avgör varje bolag för sig.

Vilket flygbolag gäller det i detta fallet?
    Minns inte exakt vilket jag pratat med sist. Jag har just därför inte utsatt min hund för detta och har därför inte träffat min släkt mer än en gång på två år. Så jag är lite nere över det när det ska vara så krångligt. Förstår inte hur någon hund ska kunna må bra av det om den inte är sövd. Någon gång är ju den första. Hur ska jag veta om han blir nervös eller inte? Han kanske blir jätteglad av det.

Har åkt tåg men DET var djurplågeri då tågen var försenade och pauserna blev fem minuter, inte 40 och en gång släppte de inte av oss alls då det ändå skulle vara samma tåg som användes, och han blev biten av annan hund då de inte slänger ut folk som har ilskna hundar som biter medpassagerare. En resa på 35 timmar utan raster är helt oacceptabelt för en hund.

Hade jag vetat att jag inte får vara med när hunden ska flyga så kanske jag inte valt att skaffa hund, men nu har jag ju honom och vill ju inte att han ska lida. Försöker komma på en bra lösning!
  • LyckligtSlut

Närmast så jag kan ta sista färden med att bli hämtad borde vara Göteborg-Luleå då. Någon som vet om det? Får man ha en mjuk väska där nosen kan sticka ut med en hund på högst 7,5 kg?

• LyckligtSlut

Förresten blir nog alla hundar ilska av att åka 35 timmar utan att få gå ut (ang mitt inlägg 6) så jag har stor förståelse för hunden som bet faktiskt...

• sweran

du har inte funderat på att lämna in honom på hundpensionat... det gjorde jag med min grand danois för första gången i ¨år.... han är 4½ år o gillar egentligen inte andra hundar...
    men informerade bara om hans små egenheter när jag ringde till dem o de sa att de löser det. han var där i drygt 1 vecka...
    det hade gått superbra o jag kommer helt klart att kunna resa betydligt mer nu....

• LyckligtSlut
    sweran skrev 2010-06-13 00:01:24 följande:
    du har inte funderat på att lämna in honom på hundpensionat... det gjorde jag med min grand danois för första gången i ¨år.... han är 4½ år o gillar egentligen inte andra hundar...
    men informerade bara om hans små egenheter när jag ringde till dem o de sa att de löser det. han var där i drygt 1 vecka...
    det hade gått superbra o jag kommer helt klart att kunna resa betydligt mer nu....
    Kanske jag borde... Är bara så mammig av mig. Känns som jag dör lite varje dag utan min hund (har inga barn så det överförs väl att man blir mammig för hunden i min ålder). Men det viktigaste för mig är vad som är bäst för honom. Han gillar ju faktiskt andra hundar jättemycket, men han älskar att vara i norrländska fjäll! Men då skulle jag iofs kunna hälsa på släkten på andra sidan av rabiesgränsen!
Svar på tråden höjd pá hund för att kunna resa i kabinen?