• Anonym (Gjort fel ?)

Dubbla hemförsäkringar

Vår tvättmaskin har gått sönder och jag anmälde det till vårt försäkringsbolag, kom sedan på att jag även har en hemförsäkring via facket så jag anmälde det även dit. Har blivit beviljad ersättning från båda och nu börjar folk runt omkring mig säga att man bara kna få från ett bolag.
    Har jag gjort något fel så jag blir återbetalningsskyldig nu ? Jag hade inte en aning om det hela, jag trodde man kunde anmäla skada till båda. Känner mig väldigt orolig nu, tänk om dom tror att jag försöker lura åt mig pengar, det var verkligen inte min mening.

• Svar på tråden Dubbla hemförsäkringar
  • Minomin

Inte 100 % säker, men jag tror du har rätt till ersättning från båda. Jag vet med säkerhet att det är så när det gäller till exempel en olycksfallsförsäkring i alla fall. Då får du från båda för allt utom kontanta utlägg (typ patientavgiften på sjukhuset).

• Anonym

När det gäller en produkt värderad till ett visst pris kan man bara få ersättning från en försäkring. Men frågan då är om försäkringsbolagen kan se att du fått dubbel ersättning eller inte.

• MissLillan

Jag vet heller inte säkert. Men du betalar ju för båda försäkringarna så vad skulle det vara för vits om du inte fick ut ersättning av dem båda då!?

• Anonym

Jag skrev även inlägg #2.

Vi har haft en brandskada med dubbla hemförsäkringar. Vi anmälde till båda bolagen, men det enda som hände var att försäkringsbolagen delade på kostnaden - vi fick ut "enkel" ersättning.

• pungspark

Dubbelförsäkring
    Om du försäkrar dig mot samma typer av skador samtidigt i två olika försäkringsbolag samtidigt, så blir du dubbelförsäkrad. Detta sker till exempel om du tecknar en ny försäkring och glömmer säga upp din gamla. På de flesta skadeförsäkringar, som hemförsäkring, bilförsäkring, villaförsäkring och båtförsäkring, så innebär dubbelförsäkringen inte att du får dubbel ersättning, bara att du betalar dubbel avgift.

www.insplanet.com/ordlista/dubbelforsakring.aspx

Svar på tråden Dubbla hemförsäkringar