va många mördarsniglar, SUCK!!! bra tips sökes
blir så ledsen när jag ser alla sniglar på mina odlingar. orkar inte plocka dem längre, de e för många.
blir så ledsen när jag ser alla sniglar på mina odlingar. orkar inte plocka dem längre, de e för många.
Bor du på landet och kan anlägga en damm så är nog ankor effektivast. Annnars kanske några barn vill tjäna extra som snigeldödare.
vi kör på gift och plcoka och döda men funderar starkt på att köpa nematoder som äter upp sniglarna en efter en innifrån.
Salt runtom odlingarna så kommer de inte dit. Tjock linje med salt Det hade jag och de försvann. Några få stackare försökte ta sig förbi och frätte sönder.
Jag köpte Weibulls snigelfritt. Innehåller järnfosfat(som inte är farligt för däggdjur). Det lockar till sig sniglarna, de äter av det sen går de till sina hålor o svälter ihjäl. Jag har en liten odlingsplätt där jag tidigare plockade ca 30 sniglar varje kväll. Nu plockar jag kanske en eller två st per kväll(om det regnat) annars ingen. De åt upp allt jag hade odlat förut, nu får jag ha både grönsaker o blommor ifred.
Självklart ska man ha ankor om man kan! Det är väldens trevligaste husjur!
Man behöver inte bo på landet för att ha ankor. Vi bor i ett vanligt villaområde med grannar och allt.
Myskankor (den mest snigelälskande samt fövrigt även den mest sociala ankan) har ganska löst bajs. Det är bara i undantagsfall man ser ankbajskorvar liggandes, det mesta rinner liksom ner i gräsmattan och försvinner.
Ankorna klarar inte av att äta de fullstora sniglarna men de äter alla snigelungar de hittar och "dammsuger" i marken efter snigelägg. Det ger bra effekt men vi kompletterar även med att plocka (framför allt stora sniglar som kommer in utifrån) och lägger ut snigelgift (snigelfritt etc. fast den prisvärda varianten från Jula) på de ställen där vi hittar många + runt växter de gillar.
Det viktigaste är att börja plocka reda tidigt på säsongen och att leta på ställen de gillar att boa på - tex. unde rlankor osv.
Kollade julas sida o hitta den här, undra varför den e så väldans nedsatt
www.jula.se/snigelbromsen-136180