• litefundersam

Kaffe laxerande men inte te? Rooibos då?

Jag har blivit förstoppad. Fy sjutton, man kan inte tänka på något annat än att få igång magskrället... 
    Det är ju bra att dricka  mycket, och jag gillar roobioste. Men blir osäker - kan jag dricka det, eller är det också förstoppande som svart te?
    Och kaffe är ju laxerande, väl? Förstår inte att svart te är förstoppande medan kaffe är laxerande?
    Någon som kan reda ut det här åt mig  

• Svar på tråden Kaffe laxerande men inte te? Rooibos då?
  • PVeraB

roobioste är ju inte te. Eller ja det är ju te men inte från tebusken som grönt och svart te är. Det är från en helt annan växt. Därför är det inget koffein i.
    Därför kan jag inte tro att det är alls likt te, dvs inte förstoppande.
    Drick på :)

• litefundersam
    PVeraB skrev 2010-06-09 22:25:39 följande:
    roobioste är ju inte te. Eller ja det är ju te men inte från tebusken som grönt och svart te är. Det är från en helt annan växt. Därför är det inget koffein i.
    Därför kan jag inte tro att det är alls likt te, dvs inte förstoppande.
    Drick på :)
    Tack för svaret! Då fortsätter jag med mitt rooibos

Dock undrar jag fortfarande hur kaffe kan vara laxerande medan svart te är förstoppande...  
  • lillifi

kaffe är ju vätskedrivande så som te och borde ju egentligen verka negativt vid förstopning???

jag har varit extremt trög i magen under dennna gravbiditeten, jag har provat alla huskurer men inget har hjälpt!
    nu har jag börjat på laktulos (apoteket) och det funkar ganska bra! inte superbra men helt okej.
    men kaffe...det kanske är koffeinet i kaffet som är laxerande? det är inget jag märkt iaf.

ha det fint!

• Österbotten

Jag äter katinplommonpuré, ungefär en halv burk om dagen. (Barnmatsburk) Funkar jättebra! Glad (Jag blir också förstoppad av te men brukar dricka koffeinfritt kaffe om magen är extra trög, vet inte varför te och kaffe ger olika effekt...)

• Freja87

Katrinplommon är bra mot en trög mage! Det kan vara gott att äta med lite mjölk till. Andra tips är russin, linfrön (kan läggas i müsli/gröt eller om du bakar bröd) och så har jag hört att nyponsoppa ska vara bra för att få igång magen (det kan dock vara sötat en del så kolla det).

Vet inte riktigt varför det är skillnad mellan kaffe och te, båda är vätskedrivande och bör undvikas då man är förstoppad, däremot har jag hört att kaffe på något sätt stimulerar matsmältningen lr nåt.. kan ju ha med det att göra? Obestämd

• litefundersam

Köpte laktulos igår, och det verkar ha varit räddningen för mig Ska ta högsta dosen imorgon också, sen hoppas jag att läget är som vanligt igen!

• Bangbang

Kolla bara så att det inte är svart te och roiboos. Köpte ett te där det stog rött te, men det var väl typ 75% svart te. Jävligt irriterande. Dock är roiboos det absolut bästa enligt min smak. :) Hoppas magen kommer igång!!

• milli79
    litefundersam skrev 2010-06-09 22:30:37 följande:
    Tack för svaret! Då fortsätter jag med mitt rooibos

Dock undrar jag fortfarande hur kaffe kan vara laxerande medan svart te är förstoppande...  
    Svart te är väldigt uttorkande ännu mer än kaffe. Dricker man en kopp svart te så behöver man dricka 2 koppar vatten bara för att återställa vätskebalansen. Och vätska är ju viktigt för att inte bli förstoppad. 
    Antar att kaffets olika bitterämnen hjälper magen att hålla igång. Tänk på att majs, ris, mjölkprodukter och vitt bröd kan vara förstoppande.
Svar på tråden Kaffe laxerande men inte te? Rooibos då?