• Indianica

Tips på uteleksaker till skolabarn i sommar??

Barnen är 7 och 8 år gamla och jag ska precis börja vara hemma med dem. Vad behöver vi för pylar utomhus för att de ska ha det roligt? Vi har studsmamatta och förra året hade vi lektält med tunnlar, men det stod bara och skrotade, så det skippar vi nog i år. Jag köpte också en massa utespel, såsom boccia etc, men det blev inte så jättepopulärt.

Vi har en tomt på 1000 kvadrat, men jag vet inte riktigt hur vi ska nyttja den på bästa sätt. Vad har ni andra för uteprylar till era hemmabarn som uppskattas?

Saker jag funderar på är:

* Håvar
    * Insektsburar (kanske onödigt, burkar kanske funkar lika bra?)
    * Bandymål och bandyklubbor (men funkar det bra att spela det på gräs?)
    * Någon rolig sak att sätta på vattenslangen (typ blomma) så de kan duscha ute ibland.

Men vad mer?

• Svar på tråden Tips på uteleksaker till skolabarn i sommar??
  • Stårschan

Vi har ringar som hänger ner från en trädgren där de kan hänga och slänga. Jättekul. Annars är de ju mycket ute och cyklar... Hemmatomten är väl inte så jättelockande utan kompisar. Med kompisar behövs ju bara en boll eller en död humla att begrava i rabatten.

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Indianica
    Stårschan skrev 2010-06-10 11:20:12 följande:
    Vi har ringar som hänger ner från en trädgren där de kan hänga och slänga. Jättekul. Annars är de ju mycket ute och cyklar... Hemmatomten är väl inte så jättelockande utan kompisar. Med kompisar behövs ju bara en boll eller en död humla att begrava i rabatten.
    Ringar i trädgren var en bra idé!

Visst är cykling intressantast
  • Indianica
    Snooze skrev 2010-06-10 11:28:02 följande:
    www.hikmet.se/Product.aspx?pk_prodid=2277&His...

En sån här har vi hemma och ungarna sitter i timmar på den. Förutsättningen är att ni har ett bra ställe att hänga upp den på.
    En sådan har vi faktiskt inomhus, jättekul, ska kika om vi kan hänga upp den ute någonstans nu när det är uteliv som gäller
  • Siriva

Fråga barnen vad de vill ha!

man kan ju ta ut "inneleksaker" och leka ute också.
    pussla, läsa, leka med bilar, dockor etc.. Rita och måla.
    man kan också ha vatten i en hink och rena penslar så kan man måla på stenläggning eller asfalten.
    Bygga kojor i trädgården av utemöbler filtar och annat  
    Har ni trädgård med planteringar kan man ju skaffa trädgårdskit till barnen så de får påta på egenhand. En bra trädgårdslek kan ju vara att låta barnen plocka så många maskrosknoppar de hittar och de får tex 1 krona frö varje tiotal de hittar (eller något liknade) 

När jag var liten satte mina föräldrar upp en lista på sysslor som behövde göras och en ersättning man fick om man gjorde det. De pengarna man samlade ihop utgjorde en egen reskassa till semesterresan vi gjorde. (det systemet kan man ju variera efter hur sommaren är planerad)

Svar på tråden Tips på uteleksaker till skolabarn i sommar??