• Anonym (orolig)

Låter på samling

Hej!
    Har en son på 5 år som bytte förskola i höstas. Han har alltid varit livlig och haft en vilja av stål. På nya dagiset blev det problem då de inte visste hur de skulle handskas med honom(fast förra dagiset berättat precis hur de gjort när det blivit för livligt). Det blev en negativ spiral och han mådde inte bra. Till slut bad de om hjälp av specialpedagog och allt blev mycket bättre. Men så pratade jag med en av fröknarna på dagis imorse och frågade hur det går. Hon sa att det går bra och att han är väldigt omtänksam och lugn nu, men att på samlingarna lyssnar han inte utan sitter och gör en massa ljud istället. Från början ville han inte vara med på samlingarna och de lät honom slippa. Men jag och pappan tyckte att han skulle vara med. Han kanske inte känner sig trygg? På förra dagiset älskade han samlingarna.
    Låter ju jättekonstigt tycker jag. Vad kan det bero på?

• Svar på tråden Låter på samling
  • Förskolepedagogen

HeJ!
    Min första fråga är: vad gör de på samlingarna?
    Har de kul?
    Hur många barn är med?
    osv.
    Ett tips från mig är att ha så roliga samlingar så att barnet väljer att vara med.
    Tex kan man leka tipp leken med russin, kimslek, baka tårta och dyl om barn har kul så vill de vara med!

Lycka till!
    Mvh Inger

• Anonym (orolig)

Tack för ditt svar!
    Jag har också undrat vad de gör på samlingen.  Får inget bra svar från personalen. De brukar göra rim och ramsor och det är han tydligen helt ointresserad av, vilket jag tycker är så konstigt. Förra dagiset körde mycket rim och ramsor som han kom hem och berättade för oss. De sjöng och räknade mycket, men som sagt på det här dagiset vet jag inte vad de gör.
    Min man har frågat om han kan vara med på en samling, men då svarar de att ibland har de samling och ibland inte. De vet inte från dag till dag.

Nu har de tydligen delat upp samlingen i åldersgrupper, förrut satt alla med.

Ska höra mig för lite mer vad de gör på samlingen. Det måste ju som sagt vara nåt skoj för att de ska vilja vara med.

• Förskolepedagogen

Just precis! Samlingen ska vara skoj! dagens höjddpunkt!
    Kram Inger

Svar på tråden Låter på samling