• Anonym (Siri)

Relativt ung och högt blodtryck

Finns det fler här inne som lider av högt blodtryck men som ändå är relativt unga. Oftast känns det ju som det är äldre personer men det finns ju även yngre. Vad tror ni erat höga blodtryck beror på? Ärftlighet? Äter ni mediciner?

mvh

• Svar på tråden Relativt ung och högt blodtryck
  • Philippa

Vad menar du med relativt ung? Vilken ålder?

• Anonym

Ts

Vad ligger ditt tryck på?

• Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg

Beror ju lite på vad du menar med "ung" ?

FOLK ÄR SATAN!
  • Anonym (Siri)

Ja mellan 20-45 kanske? Menar inte man är gammal efter det men det är ju ändå vanligare med högt tryck när man blir lite äldre.
    Mitt ligger på 160/100 just nu.

• Anonym (njurar)
    Anonym (Siri) skrev 2010-06-10 13:05:11 följande:
    Ja mellan 20-45 kanske? Menar inte man är gammal efter det men det är ju ändå vanligare med högt tryck när man blir lite äldre.
    Mitt ligger på 160/100 just nu.
    Det är lite för högt.

Mitt låg på 180/110. Man tog blodprover och där såg man att  mina njurar hade tagit rejält med stryk pga blodtrycket. Vi hittade dock inget fel nån annanstans. Så vi vet än idag om det var njurarna som orsakade det höga blodtrycket, eller om det höga blodtrycket skadade njurarna.

Idag äter jag dagligen Atacand och det funkar kanon. Blodtrycket ligger på 120/70. Och njurarna har märkligt nog återgått till normal funktion. Men det tog några år.
  • Anonym (dot)

jag vet inte vad mitt tryck ligger på, men det är alltid för högt. är även överviktig. äter nu blodtryckssänkande medicin (spironolakton). jag äter det dock inte för blodtrycket, en av biverkningarna är att den hämmar androgener och därför äter jag det. men får ju blodtryckssänkning på köpet. jag är 24år.

• Anonym (Siri)

Anonym (njurar) : Vad jobbigt men skönt nu att medicinen fungerar och njurarna blivit återställda. Kan ju vara svårt att hitta en bra medicin ibland. Hur känner du inför detta? Måste du äta medicinen livet ut?

Anonym (dot): Ok , hur känner du inför det? Måste du äta den här medicinen livet ut också eller vad säger dom till dig?

• Anonym (dot)
    Anonym (Siri) skrev 2010-06-10 13:42:03 följande:
    Anonym (njurar) : Vad jobbigt men skönt nu att medicinen fungerar och njurarna blivit återställda. Kan ju vara svårt att hitta en bra medicin ibland. Hur känner du inför detta? Måste du äta medicinen livet ut?

Anonym (dot): Ok , hur känner du inför det? Måste du äta den här medicinen livet ut också eller vad säger dom till dig?
    njae, är ju som sagt överviktig och äter den inte pga blodtrycket. om jag inte vill ha en antiandrogen skulle jag inte äta de pillrena öht. blodtryckssänkningen är bara en biverkning och plus i kanten. kommer dock troligtvis äta pillrena hela livet för antiandrogen-effekten. vet inte heller om blodtrycket kommer gå ner när jag går ner i vikt. troligtvis gör det det, men jag har nog högt blodtryck i grunden också eftersom jag alltid legat högt, även då jag varit sund och tränat regelbundet.

jag funderar inte så mycket på mitt blodtyck. vet att det inte är bra att det är högt men jag har nog aldrig oroat mig över det ändå. har fått gå på kontroller  med jämna mellanrum för att hålla koll bara.
  • Anonym (njurar)
    Anonym (Siri) skrev 2010-06-10 13:42:03 följande:
    Ja, jag måste äta det livet ut. Om jag inte äter medicinen finns jag inte inom ett år - då har njurarna dött av att blodtrycket rusar iväg. Jag har inga problem med medicinen alls så jag är nöjd.
  • Anonym (Högt)

Som 28-åring kom jag in till akuten m ett tryck på 260/178. Åkte in för att min ena fot slutat hänga med. Det visade sig att trycket skapat ett hjärnödem som i sin tur slagit ut nerven som styrde foten. Dessutom förstorat hjärta och ögonbotten- förändringar. Diagnosen blev malign hypertoni, en pärs kan jag lova! Inte varit lätt att få styr på det o nu är jag gravid o mediciner måste bytas ut. 3 år sedan nu i alla fall!

Svar på tråden Relativt ung och högt blodtryck