• ääni

Studenter med barn eller som planerar barn?

Min sambo och jag planerar barn och vi pluggar båda två. Vi är 27 och 33 år gamla och tycker det börjar bli dags. Jag har 2 år kvar på min utbildning och min sambo har 0,5-2 år kvar beroende på vad han känner för. Undrar om det finns några i samma sits?

Vad bekymrar er?

Varför vill ni ha barn just nu?

Det som bekymrar mig mest är faktiskt sömnen. Kommer jag att orka plugga och engagera mig till fullo om jag sover dåligt på nätterna? Jag vet ju att det finns massor av studenter som är småbarnsföräldrar som fixar det men hur?

• Svar på tråden Studenter med barn eller som planerar barn?
  • Matillin

Ja det där med sömnen är rätt kinkigt för dom flesta småbarnsföräldrar, och det kan hålla i sig många år om man har otur.
    Om ni bara har 2 år kvar skulle jag faktiskt fokusera på studierna först och sedan skaffa barn.
    Kanske börja försöka när du har 6 månader kvar så du hinner ta studenten innan bebisen kommer om du blir gravid direkt?
    Jag har småbarn men dom är 2 och 3 år nu och kommer börja plugga heltid i höst.
    Dom allra flesta jag känner har tagit paus det första året när bebisen är liten men det beror ju helt på vilken bebis man får.
    Det finns dom som får små änglar som börjar sova hela nätter vid 3 veckors ålder och som sover några timmar på dagtid men tyvärr är dom bebisarna sällsynta .
    Har man en sån bebis så finns det ju mycket tid att studera och man är dessutom utsövd så att hjärnan funkar men det är sällan så.
    Bebisar kräver oftast även om dom är snälla och sover bra mycket tid och engagemang.
    Jag började läsa upp behörighet lite smått när min yngsta inte fyllt 1 år ännu och jag fortfarande sov som en kratta.
    Kan säga att min hjärna var som en svamp och skillnaden när jag pluggat nu när hon är lite äldre och jag har fått sova är som dag och natt
    Risken är också att om du blir gravid nu och därmed tar paus från skolan såkanske du aldrig slutför studierna sen?
    Men det där tror jag du känner bäst själv.
    Är längtan efter barn jättestor så kanske det är värt det att skaffa barn men själv skulle jag vänta till studierna var klara.
    Helst ha en fast anställning också.

• ääni

Tack för ditt svar!

Ja, det är kanske inte den bästa idén på jorden... men vi börjar känna oss gamla. Vill gärna att våra föräldrar ska få se sina barnbarn växa upp till exempel och dessutom väntar troligen en del graviditetskomplikationer.

Jag vet att många vill vara färdiga med universitetet och kommit en bit på karriären innan de får barn. Självklart hade det varit lättare och tryggare om vi haft våra examen klara samt tillsvidareanställning men nu har åren gått så fort och vi är inte där och känner att vi kan inte vänta hur länge som helst. 

Men, ja, det är sömnen som bekymrar mig mest... Första året...

• ääni

När det gäller den ekonomiska biten så jobbade vi båda två innan vi började plugga och har därför fått upp en SGI som vilar medan vi pluggar men som vi får använda när vi får barn, enligt FK.

• Bonanza

Fast att plugga med barn är ju det bästa!

Vi har en son som är fem år  och en dotter på tre och någon av oss har alltid pluggat sen sonen föddes (och innan dess). I höst går jag tillbaka till studierna i två år och det ska bli jätteskönt. Det är ju mycket enklare att styra över sin egen tid som student och även om det kan vara jobbigt med tenta efter en sömnlös natt så är det ju ändå bättre än att behöva jobba.

Jag tycker att det är toppen att plugga med småbarn!

• Matillin
    Bonanza skrev 2010-06-11 17:50:52 följande:
    Fast att plugga med barn är ju det bästa!

Vi har en son som är fem år  och en dotter på tre och någon av oss har alltid pluggat sen sonen föddes (och innan dess). I höst går jag tillbaka till studierna i två år och det ska bli jätteskönt. Det är ju mycket enklare att styra över sin egen tid som student och även om det kan vara jobbigt med tenta efter en sömnlös natt så är det ju ändå bättre än att behöva jobba.

Jag tycker att det är toppen att plugga med småbarn!
    Så du tror inte det skulle vara enklare att plugga utan barn än att plugga med barn?
    Jag håller med om att det är rätt soft att plugga med barn jämfört med att JOBBA heltid med barn.
    Men man har ju mycket mindre tid att lägga på studier när man har barn.

Ts
    Varför tror du att det kommer bli graviditeskomplikationer?
  • Garderobshylla

Vill ju inte skrämmas men jag kan ju säga att mina studier har blivit gravt lidande av att jag har barn. Med barn kan man ju aldrig riktigt bestämma när man ska plugga utan det är efter barnens behov.

Jag har koncentrationssvårigheter och kan absolut inte plugga när barnen är vakna eller hemma, finns inte en chans. Och även om jag nu kunde det så är det itne störningsfritt, abr nu när jag skriver dte här står min fyraåring och säger "Ska du ha den här? Vill du haden? Ska du ha den här" Och viftar med ett verktyg framför mig, han ger inte upp fastän jag säger nej för tredje gången, sen står han och hänger  vid datorn och tjatar om något annat. Ettåringen sliter och drar i gardinen och tar sig inte loss. Och så vidare...

Barn är ett störningmoment även när de är "snälla" och de kräver sin tid. Och jag kan verkligen säga att jobba och ha barn är tre gånger enklare än att studera och ha barn.

Men hur ni väljer att göra är upp till er, jag förstår om ni inte vill vänta, man väljer ju själv. Men jag tycker inte att det har avrit lätt att plugga när jag har barn.

• Bonanza
    Matillin skrev 2010-06-11 17:53:33 följande:
    Så du tror inte det skulle vara enklare att plugga utan barn än att plugga med barn?
    Jag håller med om att det är rätt soft att plugga med barn jämfört med att JOBBA heltid med barn.

Ts
    Jo men antingen får de ju plugga med barn eller jobba med barn och då skulle jag välja att plugga med barn. Sen när de börjar jobba har barnet blivit lite större och då är det enklare.
  • sofanda

Jag blev gravid med tvillingarna under min utbildning. Vi hade då redan två söner! Visst var jag tröttare än vanligt när jag var gravid, men det var ingenting som påverkade pluggandet. För oss var det perfekt! Under tvillingarnas första år tog jag ett sabbatsår från studierna, förutom att jag läste ett ämne 10 poäng under de två  terminerna  (läste 20p på två år...utöver "det vanliga" i mina kurser).
    Det var skönt att plugga och ha barn samtidigt, jag var fokuserad på pluggandet under dagtid eftersom jag inte kunde plugga när barnen var hemma eller vakna...kunde vara ledig på helgerna och annan tid när övriga familjen var hemma.

Mina barn är mitt allt!
  • sofanda

Håller med övriga talare om att det är komplicerat att plugga när barnen är hemma...men våra barn har varit på fsk på dagtid och jag blev alltid klar med läsandet,  hemskrivningar, uppsatser mm innan jag hämtade hem dem.

Mina barn är mitt allt!
  • ääni
    Garderobshylla skrev 2010-06-11 17:58:12 följande:
    Vill ju inte skrämmas men jag kan ju säga att mina studier har blivit gravt lidande av att jag har barn. Med barn kan man ju aldrig riktigt bestämma när man ska plugga utan det är efter barnens behov.

Jag har koncentrationssvårigheter och kan absolut inte plugga när barnen är vakna eller hemma, finns inte en chans. Och även om jag nu kunde det så är det itne störningsfritt, abr nu när jag skriver dte här står min fyraåring och säger "Ska du ha den här? Vill du haden? Ska du ha den här" Och viftar med ett verktyg framför mig, han ger inte upp fastän jag säger nej för tredje gången, sen står han och hänger  vid datorn och tjatar om något annat. Ettåringen sliter och drar i gardinen och tar sig inte loss. Och så vidare...

Barn är ett störningmoment även när de är "snälla" och de kräver sin tid. Och jag kan verkligen säga att jobba och ha barn är tre gånger enklare än att studera och ha barn.

Men hur ni väljer att göra är upp till er, jag förstår om ni inte vill vänta, man väljer ju själv. Men jag tycker inte att det har avrit lätt att plugga när jag har barn.
    Hej och tack för ditt svar. Jag tänker verkligen inte räkna med att kunna plugga när barnen är hemma. Det får jag göra när de är på fsk eller när min partner tar hand om dem eller jag menar det för jag vill helst bara ha ett hemmavarande barn medan jag pluggar.
    sofanda skrev 2010-06-11 18:12:58 följande:
    Jag blev gravid med tvillingarna under min utbildning. Vi hade då redan två söner! Visst var jag tröttare än vanligt när jag var gravid, men det var ingenting som påverkade pluggandet. För oss var det perfekt! Under tvillingarnas första år tog jag ett sabbatsår från studierna, förutom att jag läste ett ämne 10 poäng under de två  terminerna  (läste 20p på två år...utöver "det vanliga" i mina kurser).
    Det var skönt att plugga och ha barn samtidigt, jag var fokuserad på pluggandet under dagtid eftersom jag inte kunde plugga när barnen var hemma eller vakna...kunde vara ledig på helgerna och annan tid när övriga familjen var hemma.
    Jag menar inte gravidtröttheten (även om den också kan vara förlamande) utan  mer sömnlösa-nätter-tröttheten.... Vad skönt för dig att det inte påverkade dina studier! Fantastiskt att ni lyckats ta hand om fyra barn medan du pluggat!
    Bonanza skrev 2010-06-11 18:04:52 följande:
    Jo men antingen får de ju plugga med barn eller jobba med barn och då skulle jag välja att plugga med barn. Sen när de börjar jobba har barnet blivit lite större och då är det enklare.
    Jag ser faktiskt många fördelar i att plugga med barn, framför allt flexibiliteten och i och för sig så kanske det inte är lättare att jobba än att plugga efter sömnlösa nätter. Tänkte att det kanske är lättare att göra något man kan än att lära sig saker när man är trött. Å andra sidan kommer vi inte att ha jobb som går bara på rutin.
    Matillin skrev 2010-06-11 17:53:33 följande:

Ts
    Ja, lite mosig skalle får jag räkna med....

Jag har redan varit gravid en gång. Det slutade med att min son föddes för tidigt och dog. Så kommande graviditeter kommer att präglas av en risk för sent missfall eller för tidig födsel.

Svar på tråden Studenter med barn eller som planerar barn?