Garderobshylla skrev 2010-06-11 17:58:12 följande:
Vill ju inte skrämmas men jag kan ju säga att mina studier har blivit gravt lidande av att jag har barn. Med barn kan man ju aldrig riktigt bestämma när man ska plugga utan det är efter barnens behov.
Jag har koncentrationssvårigheter och kan absolut inte plugga när barnen är vakna eller hemma, finns inte en chans. Och även om jag nu kunde det så är det itne störningsfritt, abr nu när jag skriver dte här står min fyraåring och säger "Ska du ha den här? Vill du haden? Ska du ha den här" Och viftar med ett verktyg framför mig, han ger inte upp fastän jag säger nej för tredje gången, sen står han och hänger vid datorn och tjatar om något annat. Ettåringen sliter och drar i gardinen och tar sig inte loss. Och så vidare...
Barn är ett störningmoment även när de är "snälla" och de kräver sin tid. Och jag kan verkligen säga att jobba och ha barn är tre gånger enklare än att studera och ha barn.
Men hur ni väljer att göra är upp till er, jag förstår om ni inte vill vänta, man väljer ju själv. Men jag tycker inte att det har avrit lätt att plugga när jag har barn.
Hej och tack för ditt svar. Jag tänker verkligen inte räkna med att kunna plugga när barnen är hemma. Det får jag göra när de är på fsk eller när min partner tar hand om dem eller jag menar det för jag vill helst bara ha ett hemmavarande barn medan jag pluggar.
sofanda skrev 2010-06-11 18:12:58 följande:
Jag blev gravid med tvillingarna under min utbildning. Vi hade då redan två söner! Visst var jag tröttare än vanligt när jag var gravid, men det var ingenting som påverkade pluggandet. För oss var det perfekt! Under tvillingarnas första år tog jag ett sabbatsår från studierna, förutom att jag läste ett ämne 10 poäng under de två terminerna (läste 20p på två år...utöver "det vanliga" i mina kurser).
Det var skönt att plugga och ha barn samtidigt, jag var fokuserad på pluggandet under dagtid eftersom jag inte kunde plugga när barnen var hemma eller vakna...kunde vara ledig på helgerna och annan tid när övriga familjen var hemma.
Jag menar inte gravidtröttheten (även om den också kan vara förlamande) utan mer sömnlösa-nätter-tröttheten.... Vad skönt för dig att det inte påverkade dina studier! Fantastiskt att ni lyckats ta hand om fyra barn medan du pluggat!
Bonanza skrev 2010-06-11 18:04:52 följande:
Jo men antingen får de ju plugga med barn eller jobba med barn och då skulle jag välja att plugga med barn. Sen när de börjar jobba har barnet blivit lite större och då är det enklare.

Jag ser faktiskt många fördelar i att plugga med barn, framför allt flexibiliteten och i och för sig så kanske det inte är lättare att jobba än att plugga efter sömnlösa nätter. Tänkte att det kanske är lättare att göra något man kan än att lära sig saker när man är trött. Å andra sidan kommer vi inte att ha jobb som går bara på rutin.
Matillin skrev 2010-06-11 17:53:33 följande:
Så du tror inte det skulle vara enklare att plugga utan barn än att plugga med barn?
Jag håller med om att det är rätt soft att plugga med barn jämfört med att JOBBA heltid med barn.
Men man har ju mycket mindre tid att lägga på studier när man har barn.
Ts
Varför tror du att det kommer bli graviditeskomplikationer?
Ja, lite mosig skalle får jag räkna med....
Jag har redan varit gravid en gång. Det slutade med att min son föddes för tidigt och dog. Så kommande graviditeter kommer att präglas av en risk för sent missfall eller för tidig födsel.