Recept på KALAS-goda bullar/muffins/kakor?
Vi ska ha kalas,nästa lördag, för min dotter som blir 9 år.
Jag tänkte sätta igång och baka i helgen - men vet bara vilken tårta jag ska göra.
Någon som kan tipsa mig om nåt smarrigt?
Vi ska ha kalas,nästa lördag, för min dotter som blir 9 år.
Jag tänkte sätta igång och baka i helgen - men vet bara vilken tårta jag ska göra.
Någon som kan tipsa mig om nåt smarrigt?
Ett tips är att göra chokladmuffins (vilket recept som helst) och stoppa i små marscmallows i mitten av smeten. Grädda dem. Lägg sen på marschmallowskräm (finns på burk) och toppa med några marschmallows. Obs! lägg på krämen på kalla muffins.
De är garanterat uppskattat av barn.
Lycka till!
Härr kommer mitt bidrag, Maj på Malös bästa Äppelmuffins:
Varva muffinssmet med kanel"strössel", kanske två varv av varje, och stick sedan ner äppelklyftor genom den ogräddade muffinsen. Grädda ca 30 minuter i 180 grader. Gräddningstiden beror förstås också på om man gör små muffins eller amerikansk variant. Superdupermuffins!
Annars finns ju alltid sidan www.dagensmuffin.se . Där finns det fullt med härliga recept, betygsatta och allting. Lycka till med kalaset!
ÄPPELMUFFINS
7 stora eller 12 små
Muffinssmet
3 ½ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
125 g rumsvarmt smör
1 ¾ dl strösocker
2 ägg
1 ¼ dl mjölk
Kanelströssel
1 ¼ dl vetemjöl
¾ dl strösocker
2 msk kanel
60 g smält smör
Blanda ihop till strössel
Går att frysa
Cookies
200*
200g smör, smält och avsvalnat
2 dl socker
1 dl farinsocker
2 ägg, uppvispade
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
200g vit blockchoklad
Rör ihop smör, socker farinsocker och ägg. Blanda de torra ingredienserna. Hacka chokladen. Blanda ihop allt.
Klocka ut 12 klickar på en plåt. Klicka glest.
Grädda i ca 15 min.
Theresas kommentarer:
Jag gjorde 20 klickar och de vart nog så stora. Tänk på att de flyter ut ganska mycket. De är svårgräddade, så jag gräddade i kanske 11-12 minuter.
Havreflarn med salta jordnötter 200*
200 g smör el margarin
2 dl socker
1 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl havregryn
2 dl salta jordnötter av GOD kvalité
Rör smör och socker poröst och tillsätt ägget. Blanda mjöl och bakpulver och rör i smeten. Rör i havregryn och nötter.
Klicka ut smeten glest på plåt och grädda mitt i ugnen i ca 10 min. Låt kallna på plåten
Fudgekakor 175* 15-20min
200 gr smör
3 dl socker
2 ägg
1 dl kakao
4 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Glasyr:
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 gr mörk blockchoklad
100 gr smör
Smält smöret i en kastrull, rör ner ägg och socker, rör ner resten. Bred ut smeten på bakplåtspapper i långpannan. Grädda i 175* i 15-20min. Vänd upp kakan på bänken. Ta bort papperet genast.
Glasyr;
Koka allt utom smör i en kastrull till det tjocknat, ca: 15-20min. Blanda ner smöret. Bred såsen över den kalla kakan. Låt svalna helt. Skär i rutor och förvara i kylen eller frysen.
Skät i mycket små bitar...för de är ganska mäktiga!
Tack så hjärtans mycket! Blev så himla sugen på nåt sött efter att ha läst era receptförslag - så sambon är snäll och gav sig iväg till Konsum för att inhandla nåt riktigt onyttigt gott till kvällen !
Mitt recept på inlägg nr 530600
Super goda bullar mina barn äskar dom
(lite kladdigare att göra inget att baka med barn)
JÄTTE GODA !!
Dumlekakor
20 st. 175 grader, 15 minuter.
3 dl. vetemjöl
1 dl. socker
1 tsk. bakpulver
200 g. rumsvarmt smör
10 st. delade Dumlekolor
20 st. Noblesse
Blanda samman mjöl, socker och bakpulver.
Blanda i smöret och arbeta ihop degen.
Dela degen i 20 delar och rulla delarna till bollar. Lägg dem i folieformar. (De flyter ut av sig själva)
Tryck ner en halv Dumlekola i varje ?boll?. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.
Lägg på en Noblesse-kaka på varje kaka när de tagits ur ugnen och låt den smälta ovanpå.
Kvasthilda: Dom är inte goda.