• Anonym

Insättning av spiral efter förlossning

Fick barn för 4 veckor sen, mailade min bm om att jag ville ha en spiral insatt så fort det e ok till det. Fick då svaret att rekomendationen är efter 12veckor men att inte göra det på sommaren, så nu måste jag vänta tills spetember för att få en spiral?!?!?!
    Någon som vet varför man inte sätter in spiral sommartid?!?!?! Tyckte det lät helkonstigt.  bm tycket att fram tills dess antingen använda p-piller eller kondom...
    Hmmm....

• Svar på tråden Insättning av spiral efter förlossning
  • Lena

Min sattes in på efterkontrollen, det var förvisso i september men jag ser ingen anledning till att inte göra det på sommaren. Kontakta en annan BM

• Lissy81

Det är väl säkerligen för infektionsrisken, och om man tex vill bada. Några dagar är man ju mer känslig efter den är insatt.

• vivianne

Satte i och för sig in min i januari men barnmorskan sa inget om bad och infektionsrisk.

Det kan inte vara för att det är semestertider och de inte har tid helt enkelt?

• Anonym (Nanna)

Det är för att risken för att småblöda är stor (allrahelst om det är en hormonspiral) och att det inte är så roligt att göra på sommaren. Det är även en lite ökan infektionsrisk den första veckan. Det är helt enkelt för din skull.

Men det låter konstigt att hon säger att rekommendationen är att vänta 12 veckor. Här säger vi tvärt om. Att man ska sätt ain den innan 12 veckor om man ammar, annars har livmodern dragit ihop sig så mycket att det finns risk för att perforera den vid insättning.
    Alltså: Innan 12 veckor efter förlossning, eller när du slutat amma. 

• Qaroliine

Jag fick min i juli!

~*~Myran bf 110114~*~
  • Fr1dlyst

Jag ska sätta in min spiral nästa vecka, 12 veckor efter förlossningen. Slemmhinnorna är så sköra att de vill vänta 12 veckor här.

Axel 080415 och Ludvig 100315
  • Anonym
    vivianne skrev 2010-06-10 19:20:29 följande:
    Satte i och för sig in min i januari men barnmorskan sa inget om bad och infektionsrisk.

Det kan inte vara för att det är semestertider och de inte har tid helt enkelt?
    Tid har hon med tanke på att jag har min efterkontroll då... Därför ville jag ha en spiral samtidigt men det går tydligen inte... Jag får snällt vänta tills september och ta en månads p-piller istället då...
  • Anonym

jag fick också vänta 12 veckor, men jag fick min i januari

• Anonym

Fick också rekommendationen att vänta 3 mån efter bägge barnen, fast egentligen verkar det råda delade meningar.

• Dais

Vill också! Var 5 v sedan jag födde och jag ammar.
    Ska man maila mvc bm eller bvc bm?

Tror det är för infektionsrisk om man vill bada och så, likadant med piercingar och annat som har stor infektionsrisk, man undviker sommaren.

• Anonym

jag satte in en spiral i början av sommaren. Jag blev jätte sjuk och kroppen försökte stöta bort den. det resulterade i infektioner och 1 år utan att kunna äta några preventivmedel alls! då kroppen behövde sin tid för att återhämta sig. jag testade p-piller igen först 2 år efter denna incedent och fick utslag som höll i sig i 16 veckor innan jag själv kom på att sluta med pillrena.
    jag har aldrig innan haft dessa problem så jag rekomenderar verkligen inte nån att sätta in en spiral under sommaren! och min BM slutade gå med på att göra det efter detta!
    det är inte värt att ta risken!

Svar på tråden Insättning av spiral efter förlossning