• Graboid

"True Blood"-böckerna, är de bra?

Tänkte shoppa loss lite på adlibris och ramlade över boxen med True Blood-böcker, har varit nyfiken på dem ett tag och det var ett bra pris för många böcker. Men å andra sidan är det värdelöst att slänga 350 kr på sju böcker som är skräp.. Och första boken ensam kostar ju 80 kr, vilket känns dyrt när man kan få alla för så pass liten peng.. Så, är de nåt att ha?

• Svar på tråden "True Blood"-böckerna, är de bra?
  • Serendipity

hmm, tja... TV-serien är bra mycket bättre tycker jag!!!! Tycker böckerna känns som ett halvtaskigt manus och TV-serien mer genomarbetad. Å andra sidan är böckerna bra sommarläsning om man inte vill bry sin hjärna för mycket (och väääntar på att TV-serien ska fortsätta!)

• meva

Kan ju bara svara för mig själv men ja jag tycker de är jättebra.
    Men om du har sett tv-serien så ska du förbereda dig på att det är ganska stora skillnader på böckerna och tv-serien.

• LillaTanten

Det beror ju helt på vad du tycker är "bra"?

Min 17-åriga dotter - som inte läser i onödan så att säga - har slukat allihop och har dessutom börjat om på den första igen. Jag - som läser onödigt mycket - har läst de två första och tycker att de är helt okej, lättlästa och enkel handling men inte så mycket "djup" att fundera kring kanske - men det är ju inte heller syftet.

Det är underhållning helt enkelt och gillar du vampyrer, varulvar och (olycklig) kärlek får du säkert nöje av dem. Ett tips är ju att låna den första boken på bibblan, eller köpa i pocket så att du får en hum om hur de är skrivna.

Man blir som man umgås - är jag otrevlig kan det mycket väl vara ditt fel!
  • LillaTanten

Sorry, varulven halkade med av bara farten =)

• Graboid

Serendipity: Det är ju lite slö sommarläsning jag är ute efter så det låter ju inte helt fel. :)

meva: Har sett serien, men att det är skillnader i serien och böckerna känns som att det kvittar, så länge det är en vettig handling i dem.

LillaTanten: Ja, givetvis, smaken är som baken, men jag tänkte att några svar kanske kunde ge mig ett hum om det är något för mig. :) Det jag var lite fundersam på är om de är alldeles för lättlästa och meningslösa. Om man jämför med t ex Harry Potter (om du har läst någon av dem), är det den typen av ungdomsbok?

Ja, förståndigast vore att låna första boken på bibblan, men jag greps av ett sådant sug att lyxa till det med ett gäng sommarböcker precis just nu. :)

• LillaTanten

Jag har högläst Harry Potter för mina ungar  =) men nej, jag tycker inte att True Blood är jämförbara med dem - det är samma slags mörka undertoner tycker jag men i TB är det mer "vuxet"  - svårt att förklara hur dock!

Till skillnad från vad som skrivs ovan har jag hört att böckerna är betydligt bättre än tv-serien (som jag inte sett) och att nyutgåvans översättning är ojämförligt mycket bättre än den första så kolla vilken det handlar om!

• meva

Kan bara hålla med föregående inlägg om att  True Blood böckerna eller "A Southern Vampire Novel/ A Sookie Stackhouse Novel" som de heter i orginalet är mycket mer "vuxna" än ex. Harry Potter.

Jag läste böckerna långt innan det ens var tal om någon tv-serie och tycker böckerna är betydligt bättre än serien. Jag läste dem på engelska eftersom de inte fanns på svenska då, så översättningarna kan jag inte säga så mycket om.

• Graboid

Böcker brukar ju vara bättre än det man ser på tv, så det tror jag på! Tycker iofs inte att tv-serien är klockren så jag hoppas att böckerna är bättre, gillar idén i serien. Har tänkt beställa böckerna på engelska så översättningen behöver jag inte oroa mig för. :) (Fick nog av översättningar när jag läste Plum-böckerna och t ex Rangers "Babe" översattes till "Smulan", blev alldeles för.. fel..)

Svar på tråden "True Blood"-böckerna, är de bra?