• Niicol3e

2 åring på Begravning?

min mormor dog den 22 Maj och nu den 18 Juli är det begravning.
    frågan är om sonen ska vara med eller inte?

det negativa överväger den positiva!

negativt
    - han kommer inte vilja sitta still så länge
    - jag kan inte sörja ordentligt

Positiva
    - att han får vara med på sin gammelmormos bergravning.
    men han kommer inte att minnas henne sedan.

för jag kom ihåg att min gamelmormor dog när jag var 1 år, har fått det berättat för mig.
    men jag minns inte henne bara sätt henne på bild..

frågan är då om man ska ha barnvakt under tiden man är på begravningen och sedan ta med han på "efterfesten"..

hjälp vet itne hur jag ska göra.
    för jag har inte änns funderat på vem som kan vara barnvakt.
    hans pappa pch hans pappas släkt är helt uteslutet

• Svar på tråden 2 åring på Begravning?
  • Niicol3e

jo det är klart, men jag tänker på min mamma och hennes syskon + min morfar.
    dom kanske inet vill ha en livlig liten två åring som vägra sitta still och bara skriker när dom vill sörja sin älskade mamma och sin sambo.

min mormor och morfar var tsm i 50 år och kännt varandra i 60 år..
    kan tilllägga att mormor blev 68 och morfar är 70..

så jag har förståelse för dom. men om man bara ha han på "efter" festen kanske det livar upp en del ?

• Hannah76

Fråga dem vad de tycker. I många kyrkor finns det "lekrum", kanske någon från kyrkan passa under tiden?

• Tillififf

Sist jag var på begravning var dottern i den åldern.. jag hade inte en tanke på att ta med henne. Personligen tycker jag inte att små barn har så mycket att göra på begravningar.. som du säger; de minns inget av det sen. Finns det möjlighet till barnvakt tror jag att det är bättre.. så kan man sörja i lugn och ro...
    Men efteråt kan de ju gärna vara med!

• Anatha

Fråga om det är ok själv tycker jag inte det är ok med barn på begravningar men det gör ju alla anhöriga som de vill.

• minimera

När jag ska på min mormors begravning den 1 juli så kommer min dotter vara på dagis. Vill inte ha med henne utan vill kunna sörja och gråta riktigt ordentligt.

Går din son på dagis? Du kanske kan prata med personalen där. På min dotters dagis var det inga problem att hon kunde vara där.

Jag är också ensamstående.

• MiisPiis

Nej, vad har han där att göra, egentligen? Tror inte något barn mår bra över att se sin mamma gråta, eller vara ledsen, när de inte förstår varför!

Och att ha med honom för att andra tycker det är fint, nej, tänk på barnet istället.

• FH Mamma

Vad skulle din mormor velat?

Min mormor ville ha sina barnbarnsbarn med på begravningen tyvärr tog inte mina kusiner med sina. Den ena dock bor nog mycket hos sin pappa i Norge och är nu 18 år tror jag.

Min son och hans kusiner var nog 3år, 3 år och 4 ¨år

• Niicol3e

tack för alla svar :) jag tror det blir att han inte är med på begravningen , jag valde ju bort att ha med han på min kusins begravning för ett år sedan för att jag ville sörja..

men ska leta barnvakt runt om där jag bor eller ah där begravningen ska vara så kanske personen kan komma med honom på "efterfesten" som sagt :)  dagiset är nog inget bra eftersom det ligger 1,5 mil från begravningen!

jag vet inet alls vad min mormor hade velat..
    men jag vet att hon har bestämt hela sin begravning alldeles själv, hennes dödsannons hade hon också skrivit själv.
    det ända hon itne få som hon ville va vilken präst, för den kvinnliga hon ville ha hade inte tid:(
    men annars är allt som hon vill :)

• mamsett

barn har oxå rätt att sörja, ÄVEN små barn!!!!!!!!!!!!!!!

Min son var 2,5 år när min pappa begravdes, jag fundera inte på att han inte skulle förja med. Det var självklart, han var med under hela sjukdomsförloppet!
    I min omgivning/familj är det självklart att barn finns med, har aldrig varit med om att det ej har fungerat varit på några stycken.
    Jag hade sonens gudmor med på begravingen om det skulle behövas, det kändes skönt när det e ens förälder som begravs. Men det hade inte behövts, det gick jätte bra. Hade några små böcker, nån liten leksak o godis med till kyrkan om det skulle behövas, men det användes inte.

Svar på tråden 2 åring på Begravning?