• Segelvind

Någon sykunnig?????

Är sååå dålig på att sy men har ändå beställt tyg för att sy enkla gardiner. Tänkte bara fålla uppe och nere och sy dit ett rynkband. Idag kom tyget och jag vet inte var jag ska börja.....

Första funderingen: hur klipper jag det rakt? Det är ju jättesvårt! Finns det några knep för att få det rakt? Hörde att man kunde riva tyget men det är inte ett sånt tyg man river lätt....

• Svar på tråden Någon sykunnig?????
  • Anatha

Du klipper rakt genom att mäta på flera ställen och sätta nålar som du sikter mot när du klipper. Hur tätt du sätter nålarna är upp till hur rakt du kan klippa men de kan ju sitta så pass tätt som 10 cm om man vill det.

Börja med den delen där du ska ha gardinstången. Du behöver inte så något rynkband du behöver bara sy en kanal där du trär in gardinstången sen rynkar du gardinen själv på stången.

Har du gardinstång med hängare som man knipsar på som klädnypor behöver du inte sy alls. Då klipper du bara till tyget sen köper du flisselin som är som remsor som blir som klister när man stryker på dem. Sen viker du in tygkanten och har en remsa flissenlin emellan och struker så har du fina kanter och kan hänga upp gardinerna.

• Segelvind

Tack för ditt svar.
    Jag vill gärna sy på det där bandet man trär in gafflarna i för jag vill ha en "flärp" upptill på gardinen. Det är en mörkläggningsgardin.

Jo jag förstår ju att jag kan nåla. Jag skulle ju helt enkelt kunna dra ett rakt streck över tyget och klippa, men det riskerar ju ändå att bli snett med tanke på att de som klippte tyget av rullen inte klippte superrakt så jag har lixom inget att "gå efter"....om du förstår hur jag menar....

Flisselin går också bort då jag vill ha gardinen så mjuk som möjligt så att den tar så lite plats som möjligt då den inte är fördragen.

• Anatha

Ok då förstår jag ditt dilemma. Du får titta på tyget där de klippte av det snett och försöka se hur trådarna går och klippa efter trådarna så att du får en rak kant du sen kan utgå från.

Annars kan du ta fram en vinkellinjal eller en vinkelhake eller något annat som har en 90 graders vinkel. Den utgår du från så får du en rak linje från kanten som borde vara rak då den borde ha en stadkant.

• Hertha

Du får ta någon form av vinkelhake när du klipper tyget om det inte syns på trådraken. Lägg den mot stadkanten så får du det rakt. Tycker också det är enklare att bara rita med en blyertspenna var man ska klippa så slipper man akta saxen mot nålarna.

"Flärpen" kan du få även utan rynkband, bara sy kanalen isåfall ca 3,5 cm (eller hur hög du nu vill ha den) ner från viket, dvs vik gardinen ca 8 cm och sy den andra sömmen 7,5 cm ner.

Jag brukar göra likadant med rynkband men det är för att det är oftast tunna gardiner jag sytt på sådana på och det drar sig så lätt om man syr det i enkelt tyg tycker jag.

• Segelvind

Stadkant?...Det är den vita kanten på sidan eller? Vad är trådraken?
    Ja, ni fattar att det här kommer ta tid va Men skam den som ger sig...
    Känner mig lite laddad efter era svar....Ska börja projektet i helgen tänkte jag....

• LindaB78

Tipps för att klippa rakt:
    Tyget är vävt. Klipp ett hack där du vill börja klippa. Rynka sedan tyget genom att dra ut en tråd och dra ut den.  Då får du en garanterad rak linje som du kan klippa efter. Är det långt du ska klippa eller om tyget är vävt väldigt tätt kan det vara svårt att dra ut en hel tråd. dra då tills den går av (hjälp till att rynka så att du får ut en längre tråd) klipp så långt det går. Och ta tag i den tråd som gick av, dra ut mer tråd, och klipp igen osv. Garanterat rakt (eller max några mm förskjutning om man tar "fel" tråd nån gång på vägen.

• Anatha
    Segelvind skrev 2010-06-10 21:30:36 följande:

Stadkant?...Det är den vita kanten på sidan eller? Vad är trådraken?
    Ja, ni fattar att det här kommer ta tid va Men skam den som ger sig...
    Känner mig lite laddad efter era svar....Ska börja projektet i helgen tänkte jag....

Stadkant, ja det är kanten på sidan som inte repar upp sig.

Tyg är ju vävt och då ligger trådarna raka och tittar man på tyget nära kan man ofta se hur trådarna går. Eller som beskrivet ovan rycka ur en. Vissa tyger går ju också att klippa ett jack och riva isär då rivs det längs med trådraken det funkar bara med vissa sorters tyg.

Skam den som ger sig
  • Git

Om det är gardiner som du tänker tvätta efter varje gång de hängt uppe, bör du klippa bort stadkanten och fålla. Annars kan det krympa i kanterna.
    När du sytt överkanten, vik gardinen på längden och mät så du får det lika långt på båda sidor, lägg en fåll på 10+10 cm så faller de fint. dessutom har du att lägga ner dem med om de krymper i tvätten.

• Segelvind
    Git skrev 2010-06-11 10:23:00 följande:
    Om det är gardiner som du tänker tvätta efter varje gång de hängt uppe, bör du klippa bort stadkanten och fålla. Annars kan det krympa i kanterna.
    När du sytt överkanten, vik gardinen på längden och mät så du får det lika långt på båda sidor, lägg en fåll på 10+10 cm så faller de fint. dessutom har du att lägga ner dem med om de krymper i tvätten.
    Tack för tipset att mäta. Tyvärr är vårt hus inte helt rakt (!)
    Ska inte nämna vilket företag som byggt det men det känns som att bo i Villervillakulla ibland
  • Git
    Segelvind skrev 2010-06-11 17:41:41 följande:
    Tack för tipset att mäta. Tyvärr är vårt hus inte helt rakt (!)
    Ska inte nämna vilket företag som byggt det men det känns som att bo i Villervillakulla ibland
    Har samma problem här hemma, men det är för att det är ett gammalt hus. Mät sida för sida då, för att vara på säkra sidan. Men glöm inte märka upp vart varje längd ska vara!!
  • Segelvind

Idag har projektet tagit sin början! *stolt* Lyckades på 1½ h klippa till en längd, hepp! Rakt blev det nog också tror jag. Drog ut en tråd och satte igång.

Tänkte försöka sy på rynkbandet imorgon (rakt även det  hoppas jag ) Men jag blir lite orolig för tyget är så sladdrigt att jag inte tror att det kommer bli någon flärp upptill.....den kommer nog lägga sig ner som en vissen blomma....Tips någon?

I värsta fall får jag väl strunta i flärpen och sy på rynkbandet allra längst upp....lite fult för jag vill inte att skenan ska synas

• Anatha

Om tyget är slappt kan du sy in något i flärpen. Tex ett annat stadigare tyg eller då köper du sådant man ska sy in för stadga. Jag minns inte riktigt vad det heter det är väl inte flisselin?

• Segelvind

Okej efter mycket om och men så är nu rynkbandet isytt. Det hela försvårades ju gravt av att tyget var så otroligt känsligt att det inte gick att nåla utan att "det gick en tråd" i tyget Fick tejpa istället för att nåla....seeegt....

1 längd sydd, 2 kvar.....

• Anatha
    Segelvind skrev 2010-06-14 15:56:10 följande:
    Okej efter mycket om och men så är nu rynkbandet isytt. Det hela försvårades ju gravt av att tyget var så otroligt känsligt att det inte gick att nåla utan att "det gick en tråd" i tyget Fick tejpa istället för att nåla....seeegt....

1 längd sydd, 2 kvar.....
    Bra jobbat DU får fota sen och posta bild så vi får se.
Svar på tråden Någon sykunnig?????