• Anonym

Kan det här saltsuget bero på brist eller sjukdom?

Jag vet att man kan skapa ett beroende av snabba kolhydrater genom att äta fel men det här är bara för mycket. Jag känner ett enormt sug efter salt och vitt bröd. Jag kan utan problem trycka i mig en halv limpa vitt salt bröd med smör. Mozarella kan jag äta en hel förpackning rakt av.

Jag är sötsugen också men framför allt är det salt jag vill åt. Igår när jag såg en förpackning med havssalt i affären fick jag ungefär samma sug som när man ser en god chokladkaka. Jag hade säkert kunnat äta halva paketet om det inte hade varit för skruvat. Helt sjukt!

Jag går inte upp så där jättemycket i vikt ändå. Jag är lite mullig men inte tjock. Jag borde vara mycket tjockare med tanke på den här ovanan.

Kan det här bero på någon brist eller sjukdom? Jag klarar att stå emot för det mesta men i perioder går det helt överstyr. Jag har ingen större aptit annars, jag äter normalt eller egentligen ganska lite, förutom det här frossandet i salt. 

• Svar på tråden Kan det här saltsuget bero på brist eller sjukdom?
  • Anonym

Ja saltsug kan vara tecken på en sjukdom men då brukar man även ha viktnedgång och lågt blodtryck.

Kan det bara vara en ovana eller att du inte äter regelbundet? Går man runt och är hungrig blir man ju mera sugen på onyttiga saker.

• Anonym

Jag har nog snarare lite högt blodtryck.
    Jag äter regelbundet eftersom jag jobbar och har barn. Jag äter lunch och middag samma tid. Sötsug har jag haft i många år p.g.a. dåliga vanor men saltsuget är något helt nytt och väldigt starkt.
    Jag har en del andra symtom men min läkare är rätt oengagerad tyvärr. Jag funderar på att byta. 

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-10 21:16:22 följande:
    Jag har nog snarare lite högt blodtryck.
    Jag äter regelbundet eftersom jag jobbar och har barn. Jag äter lunch och middag samma tid. Sötsug har jag haft i många år p.g.a. dåliga vanor men saltsuget är något helt nytt och väldigt starkt.
    Jag har en del andra symtom men min läkare är rätt oengagerad tyvärr. Jag funderar på att byta. 
    Höga blodtrycket kan ju mycket väl bero på för mycket salt och fett. Försök lägga om din diet, börja träna och minska på saltet.
  • Anonym

Jo, säkert, fast det förklarar ju inte saltsuget i sig.
    Jag har också märkt att jag måste kissa oftare och är konstant törstig. Det känns som om något är fel, särskilt med tanke på att jag har andra symtom också. Jag fattar bara inte vad.

• Anonym (Hm)

Vad har du mer för symtom då? Jag tänker på att det skulle kunna vara dina binjurar som inte mår så bra, det kan ge extremt saltsug.

• Anonym
    Anonym (Hm) skrev 2010-06-10 23:01:56 följande:
    Vad har du mer för symtom då? Jag tänker på att det skulle kunna vara dina binjurar som inte mår så bra, det kan ge extremt saltsug.

Läs inlägg 1 verkar inte stämma in på mb addisson eller överproduktion av kortison.
    Ts skulle kunna be att få ta blodsocker och kanske byta läkare. Men ändra livsstil och framförallt hur hon äter är nog en bra början.

• Anonym

Jag är extremt trött, har stark ledvärk, hjärtklappning, domningar som kan bero på min B12-brist och svullna händer/fötter (som gelé under huden). Jag har lätt förhöjt S-TSH och förhöjt TPO-ak, alltså antikroppar i blodet.

De senaste dagarna har jag känt ett ökat tryck över halsen, maten fastnar när jag sväljer och på vänster sida av struphuvudet känns det som en svullnad. Jag har haft det ganska länge men på sista tiden, ungefär i samband med att salsuget började, har det blivit mer.

Jag vet inte om det är en slump men vänster öga är irriterat och varar och jag får näsblod ibland, alltid på vänster sida. 

Det här med vikten är svårt. Jag äter så otroligt mycket skräp så jag borde vara riktigt fet faktiskt men det är jag inte, på sin höjd lite mullig. Jag kan tycka att det är kontstigt. Om jag äter bra, vilket jag försöker göra för det mesta, så går jag fort ner i vikt.

Jag googlade saltbrist och såg det här med kortisol och binjurar. Det finns en koppling till sköldkörteln, eller hur?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-11 08:36:14 följande:

Jag är extremt trött, har stark ledvärk, hjärtklappning, domningar som kan bero på min B12-brist och svullna händer/fötter (som gelé under huden). Jag har lätt förhöjt S-TSH och förhöjt TPO-ak, alltså antikroppar i blodet.

Jag googlade saltbrist och såg det här med kortisol och binjurar. Det finns en koppling till sköldkörteln, eller hur?

Man behöver inte ha både problem med sköldkörtel och binjurar men ofta har man större risk att få problem med sköldkörteln om man har addisson.
    Vid obehandlad addissson tappar man matlusten och till slut går man ner drastiskt i vikt och ser ut som om man har ätstörningar.
    Gå till en läkare är mitt enda råd, är du missnöjd med din nuvarande så gå till någon annan.
  • Anonym

Jag bokade faktiskt tid hos en ny läkare idag som ska vara bra så jag hoppas att jag får reda på mer då.
    Jag tror inte att det är Addisson utan 'bara' sköldkörteln och att jag har dragit med det så länge att jag börjar få brister. B12-bristen är ju redan konstaterad.
    Det som gör mig frustrerad är att det antagligen är något ganska banalt som lätt skulle kunna åtgärdas men då krävs det ju att läkaren är lite mer engagerad än min nuvarande husläkare. Vi har både diabetes och sköldkörtelproblem i släkten så jag skulle vilja kolla mina värden igen. (TSH och TPO-ak var ju förhöjda förra gången.)

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-11 08:36:14 följande:

De senaste dagarna har jag känt ett ökat tryck över halsen, maten fastnar när jag sväljer och på vänster sida av struphuvudet känns det som en svullnad. Jag har haft det ganska länge men på sista tiden, ungefär i samband med att salsuget började, har det blivit mer.

Jag vet inte om det är en slump men vänster öga är irriterat och varar och jag får näsblod ibland, alltid på vänster sida. 

Det här med vikten är svårt. Jag äter så otroligt mycket skräp så jag borde vara riktigt fet faktiskt men det är jag inte, på sin höjd lite mullig. Jag kan tycka att det är kontstigt. Om jag äter bra, vilket jag försöker göra för det mesta, så går jag fort ner i vikt.

Har också domningar, stickningar, stötar i vänster kroppshalva.
    Har värk på höger sida av strupen plus värk i  lymfkörtlarna.
    Svullen i kroppen.
    irritation och trötthet.
    Och SALTSUG!!!!
  • Anonym

Jag har också saltsug men jag är överviktig. Är saltsug i sig tecken på något?
    Och kan man, som jag, falla för frestelsen och äta mycket salt utan att det är farligt. Har lågt blodtryck osv.

Mineralvatten, salta kex, smör med extra salt - det vattnas i munnen på mig!!!

TS: Har du fått något svar på om det hos dej beror på något speiellt?

• Anonym (anonym)

TS : har något blivit mer klart för dig?

Svar på tråden Kan det här saltsuget bero på brist eller sjukdom?