• Selfish Geene

surrogatmamma

Jag skulle vilja ha lite olika infallsvinklar. Vilka är fördelarna med att vara surogatmamma? Nackdelar?

Någon som vet hur regelverket ser ut och hur man kan genomföra surrogatmödraskapet? (ev utomlands?)

Vilka är skälen för/emot att ställa upp som bärare av någon annans barn?

Dessa är förutsättningarna:

Mottagarparet har länge försökt få barn, flera IVF-försök är gjorda
    Paret har ett fåtal embryon i frysen
    pga hälsoskäl kan kvinnan inte längre genomgå någon hormonbehandling för äggplock och IVF
    surrogatmamman lever i en fast relation med egna småbarn och ska inte ha fler egna barn.
    surrogatmamman och mottagarparet är nära vänner
    surrogatmammans partner är negativ till ide´n (har partnern någon beslutsrätt?)

Hoppas på många svar, både från sakkunniga och alla andra som har en åsikt i frågan
    //Geene

• Svar på tråden surrogatmamma
  • Lovelii

Hej,
    Surrogatmamma i Sverige....
    Den största fördelen med att använda surrogatmamma är såklart att du får ett efterlängtat barn.
    Fördelen med att känna surrogatmamman som i dit fall och att hon är svensk är ju att du är nära i processen och kan vara med och uppleva graviditeten. En annan fördel är att om det är din mans spermier så är han den lagliga pappan enligt svensk lag.
    Nackdelarna i Sverige är att den som föder barnet är barnets mamma enligt svensk lag. Detta innebär att om SM ångrar sig så har du inte en chans enligt svensk lag. Surrogatmamman måste avsäga sig all rätt till barnet (något jag hört inte ses som positivt från socialtjänsten sida. ) Men om SM avsäger sig rätten till barnet så ska fadern tillfrågas i det här fallet din man om det inte finns något som säger att han absolut olämplig som vårdnadshavare.. Du kan sedan adoptera utifrån en nära-relation-adoption, ni vänder er till familjerätten.  

Ett tips är att både du och SM är väldigt tydliga med vad ni vill få ut av den här processen och vilka önskemål ni båda har och vilka förväntningar ni har. Ju tydligare ni båda är desto mindre chans för missförstånd och konflikter.
    I Sverige kan man uttrycka sig så att din partner har varit otrogen med SM, ett tips men inget jag rekommenderar. Det innebär att ordet surrogatmamma aldrig behöver nämnas.

Surrogatmamma utomlands....
    Det finns många fler surrogatmamma utomlands. För den som är nyfiken gå till www.surromomsonline.com, www.surrogatefinder.com,. eller  www.surrogatemother.com
    Den största nackdelen med att använda surrogatmamma utomlands är det finns massor med ligor som lurar par som längtar efter barn och behöver använda sig av surrogatmamma. Mitt tips är att aldrig använda sig av surrogatmammor från Cameroon, eller afrika. Skicka ALDRIG pengar. Om du hittar en surrogatmamma utomlands och du vill att hon ska resa till en klinik eller till er, betala med ditt eget exempelvis Visa-kort.  Oftast är det så att de som är oärliga hamnar i din skräppost. Jag vet exakt hur ett lurarmail ser ut om någon undrar. De är alla utformade på samma sätt och ar alltid kopplade till Cameroon. Den andra är åter igen om SM vill behålla barnet, detta kan bli väldigt tragiskt speciellt om din man är den biologiska pappan till barnet.. Du kan inte vara 100 procent delaktig i processen.
    Om du vill använda dig av en surrogatklinik utomlands kostar det mellan 400 000 och 1 miljon. Det finns kliniker i Indien och USA.

Om du vill göra IVF utomlands eller insemination och använda surrogatmamma....
    I Danmark kan du som singelkvinna (exempelvis SM) göra insemination och en vän "din man" kan vara donator...Det är ett ekonomiskt fördelaktigt alternativ till IVF-klinker som tar 15 000 för en insemination. Det får då inte framgå att det handlar om surrogatskap. Jag rekommenderar ingen att göra det, men det är ett alternativ. http://www.storkklinik.dk/se/ I Ryssland kan du igenom AVA-kliniken göra IVF och använda dig av surrogatmamma. http://www.avapeter.com/se/embryoadoption/ Allt detta är lagligt i Ryssland. Om du vill bli startad inför äggdonation eller ivf utomlands kan du vända dig till
    http://www.ivfkliniken.se/svenska/ivf_kliniken_oresund/ Denna klinik kan ge recept på sprutor inför IVF. Kliniken vill då får ordinationer från den klinik du ska använda dig av.
    De flesta SM utomlands vill ha någon form av ersättning från 5000 dollar till 30 000 dollar. I USA kräver de flesta lagliga kontrakt som kostar cirka 2 500 dollar. Dessa kontrakt är inte av betydelse i Sverige där svensk lag gäller, och vem har råd att använda sig av advokat i USA? När du reser ut med ditt barn från annat land så krävs ett pass till barnet, det får du igenom svenska ambassaden, det kan vara problem att få men inte omöjligt.. Ett tips är att börja ordna det innan barnet är fött. Men ett säkert alternativ är att låta SM resa med barnet till Sverige. SM ska då skriva ett dokument där hon med datum, ort, namn, adress, telefonnummer och personnummer, underskrift avsäger sig rätten till barnet..Detta dokument ska också skrivas och tas med i fall ni reser med barnet från något annant land än Sverige. Det ska då även innehålla en tillåtelse till er att resa med barnet till Sverige. Bo Lundgren på Migrationsverket är väl insatt i Surrogatskap utomlands.
    Olika tester som din partner och surrogatmamman ska utföra innan processen börjar. Om du använder dig av SM utomlands och gör insemination så kommer kliniken tala om vilka tester som krävs. Du kan då fråga om det är möjligt att  få ett intyg där det står att kvinnan, ägget inseminerats med din partners sperma. Vanligt förekommande tester är hepatit a, b, c och hiv-test och clamydia-test. Jag ser detta som självklart. En del vill även ha psykologtester. Jag skulle personligen gå på intution. Men jag rekommenderar alla för deras egen säkerhet att kräva detta.
    Lycka till!

• Drake

Som jag förstått det så är surrogatmamma olagligt i Sverige då det är ägaren till spermierna och den som föder barnet som räknas som föräldrar. Precis som Lovlii skriver så måste surrogatmamman ge upp alla anspråk till barnet och mamman måste sedan adoptera det i en anhörigadoption. Detta är inget man gör på en eftermiddag utan kan ta mycket lång tid och det är inte ens säkert att socialtjänsten och tingsrätten godkänner det. I värsta fall så står paret utan barn och surrogatmamman har ett barn hon inte vill ha.

Självklart har surrogatmammans partner lika mycket att säga till om som kvinnan. Han är ju den som ska hjälpa till hemma med barnen, sköta den gravida kvinnan, stå ut med ev cravings, humörsvängningar, smärtor osv. Han ska också stå där och se sin fru föda ett barn som inte är deras, det är inte helt enkelt.
    I min värld vore det väldigt respektlöst att köra över sin partner om han inte var med på noterna.

Det är fint att vilja bära barn åt någon annan, men det är inte så enkelt i verkligheten och kräver både tid och eftertanke innan man beslutar något sådant.

• awish

Som vi vet är det i Sverige inte än lagligt med surrogatmammor, vilket jag personligen tycker är mycket konstigt.

Men, jag erbjuder mig att undelätta för er som letar efter en passande surrogatmamma, kan därav utesluta dyra utlandsbesök och "onödiga" kostnader och istället bära någons barn,

Seriösa intresserade kan kontakta mig via mailen här på sidan så kan vi gå vidare där ifrån.

Med Vänlig Hälsning E

• Selfish Geene
    awish skrev 2010-08-03 06:27:27 följande:
    Som vi vet är det i Sverige inte än lagligt med surrogatmammor, vilket jag personligen tycker är mycket konstigt.

Men, jag erbjuder mig att undelätta för er som letar efter en passande surrogatmamma, kan därav utesluta dyra utlandsbesök och "onödiga" kostnader och istället bära någons barn,

Seriösa intresserade kan kontakta mig via mailen här på sidan så kan vi gå vidare där ifrån.

Med Vänlig Hälsning E
    Hur löser man äggplock och befruktning i Sverige?
Svar på tråden surrogatmamma