• MickeN1973

Leva i nuet

Man hör från flera håll att man ska leva i nuet.

Men hur funkar det när ens handlande i nuet har konsekvenser för framtiden?

Vilket innebär att man måste tänka på konsekvenserna och därmed lever man inte nuet 

• Svar på tråden Leva i nuet
  • DuBBeeL

Ja, det är inte lätt när det är svårt..Flört

• frun01

Dom tänker väl inte på framtiden utan lever för stunden, det får dom ju ta konsekvenserna av oxå... Men jag kan känna ibland att jag lever för lite i nuet och bara tänker på framtiden..
    blabla..

• MickeN1973
    frun01 skrev 2010-06-10 21:33:50 följande:
    Dom tänker väl inte på framtiden utan lever för stunden, det får dom ju ta konsekvenserna av oxå... Men jag kan känna ibland att jag lever för lite i nuet och bara tänker på framtiden..
    blabla..
    Det beror väl på ens livs-situation om hur mycket man behöver tänka på framtiden?

• frun01
    MickeN1973 skrev 2010-06-10 21:36:33 följande:
    Det beror väl på ens livs-situation om hur mycket man behöver tänka på framtiden?

fast allt är bra med mig, men jag tänker hela tiden på hur jag skulle kunna ha det ifall om jag sparade pengar :P... Tänker du på framtiden?
  • pyttipannamamma

Att leva i nuet handlar väl om att se och uppskatta det som finns runt omkring dig, inte att agera på minsta impuls som dina drifter ger dig?

• Mandarina

För att kunna leva i nuet så måste man ju ha den förmågan, att just kunna leva i nuet. Det är inte alltid man har det just för att man antingen tänker på det som varit eller funderar på det som komma skall.....alltså man kan inte riktigt slappna av. Å då kan man fråga sig, vad är det som tynger mig? Vad är det som jag ältar som redan hänt eller vad är det som oroar mig för framtiden?? Kanske tankar som behöver bearbetas och ventileras? Antingen med goda vänner eller hos en terapuet.

Ibland får man känslan av att folk tror att det är så enkelt "att leva i nuet" - som att det bara handlar om att bestämma sig för att "nu ska jag leva i nuet" - men seriöt, hur lätt är det på en skala?? Det e ju inget man bara kan bestämma sådär.
    Om man inte har allt för mkt tankar o funderingar o inte så stora svårigehter av att leva i nuet, dvs att man inte grubblar allt för mkt så tror jag att mindfulness kan vara en bra träning för det men har man flera grubblerier kan det vara bra att gå o prata av sig o få rätsida på tankarna hon ngn profisionell.

• Tina B

Jag tor inte man syftar på att leva i nuet utan mer att vara närvarande i nuet. Självklart måste man tänka på framtida konsekvenser av det man gör och tom planera lite för framtiden. Det hindrar ju dock inte att du befinner dig här och nu både fysiskt och psykiskt. Att uppleva nuet. Njut av dagen. Jag kommer inte ihåg vem som sade det men det var kloka ord:

"Gårdagen kan du inte ändra på och ingen har lovat dig en morgondag"

Så att gräma sig över vad som har hänt är onödigt och tar energi (att lära sig av misstagen är dock bra) och att oroa sig för morgondagen som man faktiskt inte vet om man får uppleva tar också onödig energi från nuet.

• frun01
    Tina B skrev 2010-07-02 13:45:39 följande:

Jag tor inte man syftar på att leva i nuet utan mer att vara närvarande i nuet. Självklart måste man tänka på framtida konsekvenser av det man gör och tom planera lite för framtiden. Det hindrar ju dock inte att du befinner dig här och nu både fysiskt och psykiskt. Att uppleva nuet. Njut av dagen. Jag kommer inte ihåg vem som sade det men det var kloka ord:

"Gårdagen kan du inte ändra på och ingen har lovat dig en morgondag"

Så att gräma sig över vad som har hänt är onödigt och tar energi (att lära sig av misstagen är dock bra) och att oroa sig för morgondagen som man faktiskt inte vet om man får uppleva tar också onödig energi från nuet.

Det är sant, men jag avstår gärna från en glass eller grej så jag kan spara till imorron :P, men jag får sluta med det, vad ska jag med alla dom där pengarna till när jag är gammal?
Svar på tråden Leva i nuet