• Karenina72

Vad är momssatsen för Facebook-annonser?

Skulle just bokföra min första utbetalning för en Facebook-annons. Jag måste ju bokföra det som en tjänst till ett land utanför EU (Eftersom jag tolkar det som att det är ett amerikanskt företag som ligger bakom). Men sedan ska jag uppge vilken moms jag ska betala. Jag hade tre olika procenttal att välja mellan (kommer inte ihåg vilka). Vilken moms ska jag betala?

• Svar på tråden Vad är momssatsen för Facebook-annonser?
  • Tess76

Du får ju kolla momssatsen för det landet fakturan kommer ifrån. Det är inte säkert dom har moms. Hade det varit en svensk faktura hade momsen varit på 25%.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Bolaget

Du har köpt en tjänst från Land utanför EU och alltså ska du redovisa både utgående och ingående moms på köpet. tjänsten anses omsatt i Sverige och här är momsen 25% så det är det du ska lägga på (och dra ifrån igen) 

• Tess76
    Bolaget skrev 2010-06-10 23:37:37 följande:
    Du har köpt en tjänst från Land utanför EU och alltså ska du redovisa både utgående och ingående moms på köpet. tjänsten anses omsatt i Sverige och här är momsen 25% så det är det du ska lägga på (och dra ifrån igen) 
    Hur ska hon redovisa ingående moms, hon har ju inte "sålt" något? (vill lära mig mer)
    //Kalla fötter, varmt hjärta.
Svar på tråden Vad är momssatsen för Facebook-annonser?