• Smaragd

Vanlig åkpåse i babyskydd?

Undrar alltså om det går att använda en vanlig vinteråkpåse med hål för 5-punktsbälte i ett Gracos autobaby babyskydd? Finns ju särskilda åkpåsar för babyskydd, men de är dubbelt dyrare. Så tänkte att man kanske kunde ha en vanlig ca 90 cm lång åkpåse i babyskyddet (hopvikt i fotändan) och sedan använda det senare i vagnen... Nån som testat?
    Nån som vet om man kan beställa förmånliga åkpåsar till babyskydd nånstans över nätet (jag bor i Finland)?
    Har en dotter på 3,5 månader som jag vill hålla varm. Dessutom skulle jag vilja använda min Gracos ultima resevagn med babyskyddet imonterat (travelsystem) även en del i vinter och då är ju en åkpåse i babyskyddet bra att ha.

• Svar på tråden Vanlig åkpåse i babyskydd?
  • Jennie Brunflo

Jag har aldrig använt åkpåse i babyskyddet eller bilstolen. Filt funkar utmärkt!

• Nannah

Det blir ju varmt i bilen ganska fort så filt är ju enklast. Åkpåse i bilen blir knasvarmt för lille bebben.
    Är man ute i det kalla längre promenixer har du väl en liggvagn/mjuklift med åkpåse i antar jag. Jag vet inte hur resevagnen är konstruerad men inte går man väl längre promender i sån utomhus? (Om du gör det kanske du ska satsa på en åkpåse) Det sägs ju att det inte är nyttigt för en lite att sitta för långa stunder i ett babyskydd.

• Lucky

Vad jag har fått höra ska man varken ha åkpåse, som inte är anpassad till babyskyddet, eller filt! Filt kan man såklart använd ovanpå barnet men man ska inte lägga den mellen stolen och barnet eftersom det då gör att barnet inte sitter lika säkert! Så vi jag lära mig när jag jobbade på babyavdelning!
    Men här i sverige brukar det finnas typ babyoveraller som inte har ben utan påse med "hål" för bältet. Fanns på H&M förra året iaf!
    Lycka till!

• Smaragd

Det låter vettigt, Lucky! Ska se om jag möjligen får tag på en som är anpassad, annars e de väl att köra med filt då!

• AndiPandi

Hmm, jag visste inte att man inte skulle ha åkpåse i babyskyddet så vi använde vår SEGR dunåkpåse med hål för barnvagnsselen förra vintern. Hålen för barnvagnsselen passade perfekt i hålen för bältena i Rock-a-toten. Åkpåsen var givetvis för lång men varmt och gosigt var det och skönt att slippa bylta på overall och sånt.

• Saltängen

jag har också hör att man aldrig ska använda något i babyskyddet, det blir inte lika säkert då. filtar kan man naturligtvis lägga ovanpå. om man är orolig för att babyskyddet är kallt så kan man ju ta in den i huset och ta med ut när man ska iväg.

• Emily72

Vi använder olika fleeceoveraller/ påsar från H&M och Name It. De är alla anpassade för fastspänning i babyskydd.

Sedan vet jag att det finns filtar speciellt för babyskydd. Den här länken är till en finsk webbshop: www.pikkupeikko.fi/products.php

• Tjohalia

Ett bälte ska ju sitta rätt tajt, helst ska man inte ha tjocka kläder under heller... När det är kallt tar vi på lillan overallen och sätter en filt utanpå efter att vi har spännt fast henne. Visste inte ens att det fanns åkpåsar för bilstolen...

Svar på tråden Vanlig åkpåse i babyskydd?