• Anonym (Avis)

Tvillingar, avis =(

Låter säkert jättedumt, men jag kan inte hjälpa det..
    Har ett barn sen innan och längtar så efter syskon.. Min sambo vill bara vänta, vänta, vänta.. Hela tiden finns det något som gör att han vill vänta ett tag till, så trött på det..
    Han säger att vi kan skaffa barn EN gång till nån gång i framtiden, men inte mer.. Jag vill minst ha tre barn..
    Mitt i allt det här så går min kompis och blir gravid, fick i dagarna veta att det är tvillingar.. Visst, jättekul för henne, men jag är så avundsjuk att det gör ont! Jag vill också ha! Jag hoppas så hårt på tvillingar för mig nästa gång! Jag döljer inte att jag hoppas att jag blir gravid trots prev, det ser jag inget fel i.. Gör ju inget för att förstöra några medel eller nåt..
    Det finns inget man kan göra för att öka chansen för det va? Tabletter eller vad som? Jag är helt seriös Vill verkligen ha minst två nästa gång, om det nu blir min sista graviditet..

• Svar på tråden Tvillingar, avis =(
  • Anonym (Avis)

Nåt för att öka chansen till tvillingar alltså.. Inte för graviditet trots prev, som det kanske ser ut..

• Anonym

Om du gör IVF och de sätter in fler ägg eller om du använder pergo och du släpper fler ägg. Annars är tvåäggstvillingar en slump och enäggstvillingar är genetiskt.

• Anonym

Om du får tag i en kur pergo så kan du ju överstimulera dig så du får en massa ägg och så pippar du gubben men det kan ju bli många fler än bara två och jag vet inte om det kan se att du tagit preparatet men googla lite.

• Anonym (Tvärt om)
    Anonym skrev 2010-06-11 10:16:55 följande:
    Annars är tvåäggstvillingar en slump och enäggstvillingar är genetiskt.
    Det är tvärt om, tvåäggstvillingar är genetiskt och enäggs en slump.
  • Anonym
    Anonym (Tvärt om) skrev 2010-06-11 10:20:32 följande:
    Det är tvärt om, tvåäggstvillingar är genetiskt och enäggs en slump.
    Hel rätt, jag tänkte fel när jag skrev
  • bananflugan82

Jag kan förstå att du vill ha tvillingar om det är sin sista "chans" att bli gravid. Men jag har tvillingar själv som nu är 5 månader och jag lovar dig, det är sjujäkla jobb.. jag ångrar inte mina barn, men hade jag vetat innan jag blev gravid att jag skulle få tvillingar, så hade jag inte skaffat barn. Jag hinner inte med dom var och en så myckt som jag skulle vilja. Hela bebistiden har "försvunnit" eftersom det är två som tar tid och man hinner inte njuta på samma sätt.
    Så var inte avundsjuk, tänk på vilket jobb hon kommer få sen istället....

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
  • Anonym (Avis)

Pergo kan jag väl inte få tag i utan att ha haft kontakt med läkare?

• Anonym (Avis)
    bananflugan82 skrev 2010-06-11 10:25:32 följande:
    Jag kan förstå att du vill ha tvillingar om det är sin sista "chans" att bli gravid. Men jag har tvillingar själv som nu är 5 månader och jag lovar dig, det är sjujäkla jobb.. jag ångrar inte mina barn, men hade jag vetat innan jag blev gravid att jag skulle få tvillingar, så hade jag inte skaffat barn. Jag hinner inte med dom var och en så myckt som jag skulle vilja. Hela bebistiden har "försvunnit" eftersom det är två som tar tid och man hinner inte njuta på samma sätt.
    Är väl så... Men jag vill ändå! Vill verkligen ha fler än två barn... Självklart älskar jag mitt barn mer än nåt annat, men min dröm om många barn är ganska svår att släppa..
  • ella79a

Varför vill man ha tvillingar...? :/ Det är en skräck för mig! Dels bära runt på två, sen föda två och sen ta hand om två spädbarn? Räcker gott som det är för min del.

• ella79a
    Precis så jag känner, utan att ens ha tvillingar.
  • Anonym

När man väntar tvillingar så är det ju en riskgraviditet. Många tvillingar föds för tidigt och är väldigt små. När de kommer ut så har man inte riktigt tid med dem och man får inte sova för de skriker i omgångar. Först när de blir 4-5 år så blir det mysigt och fint med tvillingar.

Om din man idag är skeptisk till fler barn så tror jag att du kommer att få dra hela lasset själv om du får tvillingar. Det är oerhört jobbigt att vara ensam med två spädbarn. Så tänk igenom denna önskan noga är mitt råd till dig.

Pergo kan du inte få utan att ta kontakt med läkare. Om du har egen ägglossning så kanske du inte ens får pergo utskrivet (med rätta) och det kan vara otroligt farligt att överdosera. Du kan till och med få sexförbud om du har mognat för många ägg.

• redneck girl

du ts,tvillingar är ingen dans på rosor.har en bekant som fått två tvillingpar på raken.så vi ser hur de haft det slitigt. ta och ryck upp dig och prata med din karl istället. har han aldrig sagt förr att han bara vill ha två barn? isf har du vetat om det.sånt brukar man ju ofta prata om så där när man träffats osv

• Anonym (Avis)
    redneck girl skrev 2010-06-11 11:14:09 följande:
    du ts,tvillingar är ingen dans på rosor.har en bekant som fått två tvillingpar på raken.så vi ser hur de haft det slitigt. ta och ryck upp dig och prata med din karl istället. har han aldrig sagt förr att han bara vill ha två barn? isf har du vetat om det.sånt brukar man ju ofta prata om så där när man träffats osv
    Innan har det hetat att han vill ha många barn..
  • Anonym (tips)

mitt tips är att köpa clomid..

det är inte hundra men det kan göra så att du släpper flera ägg

har funkat på en jag känner..om det nu var dom vet vi inte..

• Anonym

Mitt rad ar iallafall INTE clomid. Det okar chansen for utomkvedshavandeskap fick jag reda pa av min lakare.. 

Nagon som hort de samma? 

• Anonym (Tvillingmamma)
    Så sorgligt det låter att du inte hade skaffat barn alls om du hade vetat att det var tvillingar innan... Hoppas verkligen du kan få hjälp o stöttning från någon omkring dig!

Det behöver inte alls vara extremt jobbigt eller en sjuhelsikesresa tills de är 4-5 år - jag har haft det lättare med mina twins än vad jag hade med storebror. Visst det är dubbelt upp med gnäll,matning, tvätt, blöjor osv, men man lär sig att vara effektiv ( eller snarare att man vänjer sig att aldrig få ngt gjort... )

TS - du ska veta att du inte är ensam om att bli avundsjuk. När folk fick veta att jag väntade tvillingar fick jag så mycket kommentarer, både från de som var öppna med vad de kände och de som kom med mer elaka pikar. Jag tycker det är lätt att förstå - det är ju faktiskt ett otroligt mirakel att få två barn samtidigt!

Om du nu verkligen vågar att ge dig på tvillingar så säger man att chansen/risken för tvåäggstvillingar ökar om man är över 30 och med antalet tidigare graviditeter - fast de faktorerna går väl inte direkt att påverka... Det finns även de som tror att mängder med folsyra kan göra att man släpper två ägg - kan vara värt att prova?!?. Lycka till!!!
  • bananflugan82
    Anonym (Tvillingmamma) skrev 2010-06-12 22:10:34 följande:
    Så sorgligt det låter att du inte hade skaffat barn alls om du hade vetat att det var tvillingar innan... Hoppas verkligen du kan få hjälp o stöttning från någon omkring dig!

Det behöver inte alls vara extremt jobbigt eller en sjuhelsikesresa tills de är 4-5 år - jag har haft det lättare med mina twins än vad jag hade med storebror. Visst det är dubbelt upp med gnäll,matning, tvätt, blöjor osv, men man lär sig att vara effektiv ( eller snarare att man vänjer sig att aldrig få ngt gjort... )

TS - du ska veta att du inte är ensam om att bli avundsjuk. När folk fick veta att jag väntade tvillingar fick jag så mycket kommentarer, både från de som var öppna med vad de kände och de som kom med mer elaka pikar. Jag tycker det är lätt att förstå - det är ju faktiskt ett otroligt mirakel att få två barn samtidigt!

Om du nu verkligen vågar att ge dig på tvillingar så säger man att chansen/risken för tvåäggstvillingar ökar om man är över 30 och med antalet tidigare graviditeter - fast de faktorerna går väl inte direkt att påverka... Det finns även de som tror att mängder med folsyra kan göra att man släpper två ägg - kan vara värt att prova?!?. Lycka till!!!
    Jo, jag känner också att det är lite sorligt att känna så, men när jag känner att det finns dagar då jag inte ens hinner sitta med båda mina barn i famnen så känns det som att jag inte räcker till åt dom, och då hade det varit lättare med ett barn..

Du skriver själv att dina tvillingar var lättare än storebror, och då har du kanske haft "lätta" tvillingar? Mina gnäller hela dagarna, i stort sett hela tiden, är aldrig nöjda, vill inte sova fast dom är trötta, vill inte åka vagn, hatar att åka bil m.m. m.m.... så det beror nog helt på vad man själv har för erfarenheter. Men visst är det underbart också! Jag önskar ändå inte att det vore på något annat vis.
    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 www.amelia.se/min-sida/tvillingar/blogg/view/
Svar på tråden Tvillingar, avis =(