Anonym (Tvillingmamma) skrev 2010-06-12 22:10:34 följande:
Så sorgligt det låter att du inte hade skaffat barn alls om du hade vetat att det var tvillingar innan... Hoppas verkligen du kan få hjälp o stöttning från någon omkring dig!
Det behöver inte alls vara extremt jobbigt eller en sjuhelsikesresa tills de är 4-5 år - jag har haft det lättare med mina twins än vad jag hade med storebror. Visst det är dubbelt upp med gnäll,matning, tvätt, blöjor osv, men man lär sig att vara effektiv ( eller snarare att man vänjer sig att aldrig få ngt gjort...

)
TS - du ska veta att du inte är ensam om att bli avundsjuk. När folk fick veta att jag väntade tvillingar fick jag så mycket kommentarer, både från de som var öppna med vad de kände och de som kom med mer elaka pikar. Jag tycker det är lätt att förstå - det är ju faktiskt ett otroligt mirakel att få två barn samtidigt!
Om du nu verkligen vågar att ge dig på tvillingar

så säger man att chansen/risken för tvåäggstvillingar ökar om man är över 30 och med antalet tidigare graviditeter - fast de faktorerna går väl inte direkt att påverka... Det finns även de som tror att mängder med folsyra kan göra att man släpper två ägg - kan vara värt att prova?!?. Lycka till!!!
Jo, jag känner också att det är lite sorligt att känna så, men när jag känner att det finns dagar då jag inte ens hinner sitta med båda mina barn i famnen så känns det som att jag inte räcker till åt dom, och då hade det varit lättare med ett barn..
Du skriver själv att dina tvillingar var lättare än storebror, och då har du kanske haft "lätta" tvillingar? Mina gnäller hela dagarna, i stort sett hela tiden, är aldrig nöjda, vill inte sova fast dom är trötta, vill inte åka vagn, hatar att åka bil m.m. m.m.... så det beror nog helt på vad man själv har för erfarenheter.

Men visst är det underbart också! Jag önskar ändå inte att det vore på något annat vis.