• Anonym

Min 2åring upprepar Allt hon säger tusen gånger!?

Varför håller hon på såhär? Om vi säger "nu ska vi äta frukost" så kommer hon springades. Vi hinner inte fram till henne innan hon sagt "upp i stolen" minst 3 gånger innan vi hinner lyfta upp henne. Sen när vi ska äta frukost och vi håller på och dukar fram så kan hon säga "äta frukost" .. "ja vi ska äta frukost nu gumman" kan vi svara. Sen upprepas "äta frukost" typ 30 gånger innan allt står på bordet och hon kan ta första tuggan. Allt som händer under dagarna, allt som kommer ur hennes mun ska upprepas. Vi trodde att detta skulle få ett slut när vi började med att svara Endast första gånger och sen ignonerar vi det. Men det hjälper inte. Det kanske inte låter som världens grejj men det är fruktansvärt jobbigt. Ibland är vi så himla trötta att vi skriker "tyst nu!!" åt henne. Vi har världens dåligaste samvete efteråt men vi orkar bara inte höra på allt tjat.

Tips tack!

• Svar på tråden Min 2åring upprepar Allt hon säger tusen gånger!?
  • Jezamine

Låter som ett glatt och normalt barn

Avstängd tills vidare
  • Michisen

Har inte några tips direkt, mer än öronproppar.
    Sonen är likadan. Pippi? Pippi! PIPPI! "Ja, det är en fågel." PIPPI, pippi, pippi. mmm... pippi....

Och så vidare.

• vampyria2

Det hör till jag har fyra barn och alla har hållit på så...men jag tror inte att du ska ha dåligt samvete för att du säger i från, det är ju så barnet lär sig att det räker med att säga det en gång Drömmer

• Pickeli

Var glad att hon pratar mycket och vet hur man uttrycker sig. Det går över, tycker du bara ska stå ut och slå dövörat till om du uppmärksammat henne de första gångerna hon sagt det.

Går det inte att fråga henne något annat då så att hon ändrar sitt fokus och babblar om något annat.

Tycker inte du bör be henne vara tyst, i synnerhet inte skrika. Jag tror inte det främjar hennes språkliga utveckling faktiskt, jag hade inte gjort det.

Google it!
  • Stegge

Hon är bara pigg och glad!
    Min sexåring - också tjej - var också lite åt det hållet när hon var mindre. Då brukade jag krama henne och retas tillbaks med samma mynt och kittla och pussa henne en massa tills hon tjöt av skratt.
    Efter ett tag så visste hon att det var bättre att hålla sig lugn för att inte råka ut för puss och kittelkalas...

Du skriver inte hur länge hon hållt på men jag fick slut på det efter någon vecka. Det är bara att hålla ut - eller försök med mitt knep!  

• Anonym
    Pickeli skrev 2010-06-11 10:30:56 följande:
    Var glad att hon pratar mycket och vet hur man uttrycker sig. Det går över, tycker du bara ska stå ut och slå dövörat till om du uppmärksammat henne de första gångerna hon sagt det.

Går det inte att fråga henne något annat då så att hon ändrar sitt fokus och babblar om något annat.

Tycker inte du bör be henne vara tyst, i synnerhet inte skrika. Jag tror inte det främjar hennes språkliga utveckling faktiskt, jag hade inte gjort det.
    Nej jag vet att man aldrig ska skrika! Och jag mår så j*vla dåligt efter. Men man orkar inte höra på allt tjat heller. Jag får helt enkelt köpa öronproppar, om det nu hjälper.
  • BlommyNess12

Helt normalt, barn gör så. Min son också.

• Anonym
    Michisen skrev 2010-06-11 10:30:18 följande:
    Har inte några tips direkt, mer än öronproppar.
    Sonen är likadan. Pippi? Pippi! PIPPI! "Ja, det är en fågel." PIPPI, pippi, pippi. mmm... pippi....

Och så vidare.
    Oj va jag känner igen det där. Och bara för att byta "ord" så säger man "titta en bil".
    "JA mamma, bil bil bil, mamma en bil, mamma mamma mamma"

Hm, hur länge håller dom på såhär? FörvånadFlört
  • Anonym
    Stegge skrev 2010-06-11 10:34:37 följande:
    Hon är bara pigg och glad!
    Min sexåring - också tjej - var också lite åt det hållet när hon var mindre. Då brukade jag krama henne och retas tillbaks med samma mynt och kittla och pussa henne en massa tills hon tjöt av skratt.
    Efter ett tag så visste hon att det var bättre att hålla sig lugn för att inte råka ut för puss och kittelkalas...

Du skriver inte hur länge hon hållt på men jag fick slut på det efter någon vecka. Det är bara att hålla ut - eller försök med mitt knep!  
    Tack för tipset. Jag ska börja med det direkt. *väntar på att tjatet ska sätta igång* Drömmer
  • BlommyNess12
    Anonym skrev 2010-06-11 10:38:36 följande:
    Oj va jag känner igen det där. Och bara för att byta "ord" så säger man "titta en bil".
    "JA mamma, bil bil bil, mamma en bil, mamma mamma mamma"

Hm, hur länge håller dom på såhär? FörvånadFlört
    Tills de lär sig prata i längre meningar och uttrycka sig ordentligt. Just nu testar hon språket, när hon lärt sig detutan och innan typ i 4-5 års åldern så kommer det avta, men då kan man få ett barn som tjatar för att de vill ha saker och ting istället.
Svar på tråden Min 2åring upprepar Allt hon säger tusen gånger!?