• Angel in sight

Vad tänka på ang luftvärmepump?

Vi bor i ett tvåvånings souterängradhus med vind på 153 kvm och tänker skaffa en luftvärmepump för att vi just nu bara har direktverkande el som uppvärmning och det är både dyrt och så blir det inte så varmt på nedervåningen för det finns få element där. Vi vill få lite jämnare födelning av värmen i huset för under vintern hade vi kallt nere och för varmt uppe.

Vad ska vi tänka på när vi skaffar en luftvärmepump? Vi har fått offerter från flera olika ställen och behöver sålla lite.

Vi vill ha en som är hyfsat tyst, som även kan fungera som kylare under sommaren, en som sköter sig själv bra så man inte måste rengöra så ofta. Sen vet jag inte vad man mer ska tänka på..

• Svar på tråden Vad tänka på ang luftvärmepump?
  • Impega

Jag skulle nog satsa på golvvärme om jag var er. En luftvärmepump blåser ju inte varmluft som sen stiger uppåt så risken är ju att ni trots luftvärmepump får kallare på nedervåningen och varmare på övervåningen.

Vi hade luftvärmepump i vårt förra hus. Trivdes ganska bra med den, var skönt att kunna sätta på kyla på sommaren när det blev olidligt varmt. Tyckte dock inte elkostnaden sjönk så mycket trots pumpen. Vi gjorde av med ungefär samma mängd el. 

• ThiCha

men vadå tyst? beror ju på hur stort flöde du har på inne?

har du markstativ så försvinner massor med resonans ljud, sätter du den på väggen så glöm absolut inte gummi pluttarna som ska sitta mot väggen!
    Vi hör inget o vi har två pumpar som går på vintern.. Tänk bara på att ni sätter den på ett bra ställe då på nedervåningen så utblåset sitter så långt ifrån något sovrum som möjligt!

Vi har våra så att vi slipper "blåset" vilket jag har fått väldigt torra ögon utav, man kan få problem med ögonen så sätt den heller inte så den blåser på någon (om man sitter o tittar på tv eller så)

Va menar du med sköter sej själv o itne behöver rengöra så ofta???
    du måste ändå damsuga filtren i den varannan eller max var tredje vecka för dem blir väldigt fulla med damm o partiklar, sätter den igen så går inte pumpen som den ska!

• ThiCha
    Impega skrev 2010-06-11 13:55:01 följande:
    Jag skulle nog satsa på golvvärme om jag var er. En luftvärmepump blåser ju inte varmluft som sen stiger uppåt så risken är ju att ni trots luftvärmepump får kallare på nedervåningen och varmare på övervåningen.

Vi hade luftvärmepump i vårt förra hus. Trivdes ganska bra med den, var skönt att kunna sätta på kyla på sommaren när det blev olidligt varmt. Tyckte dock inte elkostnaden sjönk så mycket trots pumpen. Vi gjorde av med ungefär samma mängd el. 
    Jo den blåser varmluft som rör sej runt i huset, man ställer in vilket håll den ska sprida åt!

Vi har båda våra på nedervåningen och och måste ändå ha element på i vårt sovrum som är på övervåningen samt de andra rummen..

Vi har direktverkande el, och med två pumpar har våran års förbruknings kostnad är nästan de halva.
  • Impega
    ThiCha skrev 2010-06-11 13:59:52 följande:
    Jo den blåser varmluft som rör sej runt i huset, man ställer in vilket håll den ska sprida åt!

Vi har båda våra på nedervåningen och och måste ändå ha element på i vårt sovrum som är på övervåningen samt de andra rummen..

Vi har direktverkande el, och med två pumpar har våran års förbruknings kostnad är nästan de halva.
    Oki, kul att det funkade för er. Det gjorde det inte för oss...
  • Gravid2010

Hur kallt har ni där ni bor? Se till att skaffa en som klarar lite värre kyla om ni har det kallt på vintern..

Sen tycker jag ni ska köpa den där snygga som ser ut som en tavla! (för snygg är de flesta inte)

Vi har en från Panasonic tror jag.. den funkar bra för oss här där det blir som mest -26.. men då får vi stödelda lite med kaminen. Använder den dock inte alls på sommaren, trots att det finns sån funktion på den.. Vi har haft över 30 + ute, men fortfarande svalt inte då.

• TheMother

Är själv inte så inne på vad man ska tänka på vid val av pump, utan mer på val av placering.
    Tänk på att det ska vara stor yta där den sitter, så den kan sprida värmen bra, den ska också sitta rätt så centralt.
    Avråder från att placera den i vardagsrum (eller sovrum med, för den delen) då den faktiskt låter (även de tystare modellerna) plus blir varmast i det rummet. Vi har våran över ytterdörren, där sitter den bra, även om vi blev rådda till andra ställen i första hand.
    Dock, se till att den sprider värme även till övervåningen, om ni tänkt ha den nere. Har ni den uppe så kanske ni måste ha en pump nere också. Finns någon enstaka modell som har två utblås men bara 1 motor, annars är det två separata pumpar som gäller.

Ang varmt på övervåning och kallt nere så stämmer det inte. Vi har två våningar och det var som varmast på nedervåningen i vintras, medan vi fick stödköra elementen uppe (har alltså utblåset på nedervåningen).
    Ang elförbrukningen så ligger vi ungefär lika som de som ägde huset före oss och hade direktverkande el, men då ska tänkas på att vi har mycket mer elektronikprylar än dem, fler i familjen samt att alltid någon av oss varit hemma och varit föräldraledig. Så nog tjänar man på pump alltid.

Mamma till Anton 080920
  • Gravid2010
    Impega skrev 2010-06-11 14:02:55 följande:
    Oki, kul att det funkade för er. Det gjorde det inte för oss...
    Vi har också mycket mindre förbrukning sen vi satte in vår.

Jag tycker det är skitbra att man kan slå av den när vårsolen kommer och det blir sådär varmt på dgr... (men inte på kvällar och nätter)
  • ThiCha
    Gravid2010 skrev 2010-06-11 14:04:45 följande:
    Vi har också mycket mindre förbrukning sen vi satte in vår.

Jag tycker det är skitbra att man kan slå av den när vårsolen kommer och det blir sådär varmt på dgr... (men inte på kvällar och nätter)
    Ja visst är det toppen, våra står helt stilla när det är varma dagar! helt perfekt!

Vi hade väl ner åt -30 i vintras och våran toshiba som vi köpte först är helt perfekt!

Sen köpte vi en lite billigare till baksidan av huset, den är inte lika kraftfull vid så många minus ute...

Och nu har vi fått en tredje som ska sitta i förrådet tror också det är en toshiba så dom kan jag iaf rekomendera.

men sen ska den installeras osv av en firma om man nu inte gör det själv, tyckte de var rätt simpelt att fixa det hela själv..
  • Gravid2010
    ThiCha skrev 2010-06-11 14:14:25 följande:
    Ja visst är det toppen, våra står helt stilla när det är varma dagar! helt perfekt!

Vi hade väl ner åt -30 i vintras och våran toshiba som vi köpte först är helt perfekt!

Sen köpte vi en lite billigare till baksidan av huset, den är inte lika kraftfull vid så många minus ute...

Och nu har vi fått en tredje som ska sitta i förrådet tror också det är en toshiba så dom kan jag iaf rekomendera.

men sen ska den installeras osv av en firma om man nu inte gör det själv, tyckte de var rätt simpelt att fixa det hela själv..
    Vi sparade halva kostnaden på att fixa det själv. En pump som skulle kosta 20 000 kostade 10 000 istället.
  • ThiCha
    Gravid2010 skrev 2010-06-11 14:16:36 följande:
    Vi sparade halva kostnaden på att fixa det själv. En pump som skulle kosta 20 000 kostade 10 000 istället.
    Precis! ja o bara installationen går ju på runt 6 tusen. fast då är det ju 1-2 års garanti på grejerna..

Men man kan ju ta reda på all info via nätet, finns forum att fråga kunniga människor också...
    man kan väl inte göra pass mycket fel än att koppla på fas med 400w  *poff*
  • Pappa G

Vi har en ZIBRO SC1235 köpt för under 6 000 kr på COOP Bygg.
    Den levereras med snabbkopplingskit, så är man lite händig så installerar man den själv.

• ThiCha
    Pappa G skrev 2010-06-12 11:48:55 följande:
    Vi har en ZIBRO SC1235 köpt för under 6 000 kr på COOP Bygg.
    Den levereras med snabbkopplingskit, så är man lite händig så installerar man den själv.
    o den funkar bra när det är nedåt -30 ????
  • Pappa G
    ThiCha skrev 2010-06-13 23:14:17 följande:
    o den funkar bra när det är nedåt -30 ????
    Nej, men det gör ju ingen luftvärmepump..
  • ThiCha
    Pappa G skrev 2010-06-17 20:40:23 följande:
    Var väldigt konstigt! vi hade 23 grader varmt inne HELA vintern med - 30 som mest O DÅ HADE VI BARA EN PUMP!

LÄS MANUALEN OCH GÖR RÄTT! eller kontakta någon firma som fixat allt åt dej så behöver du bara slanta upp!
  • Gravid2010
    Pappa G skrev 2010-06-17 20:40:23 följande:
    Det finns visst värmepumpar idag som är gjorda för nordiska klimat. Bor man norrut i Sverige så ska man nog välja en av dem. Vi hade som mest -26 här i vinter och då fick vi stödelda lite i kaminen.. men det är nog mest för att jag vill ha ganska varmt inne.
  • ThiCha

förstår inte vad folk gör med sina pumpar när de kan säga att dem inte fungerar

• Pappa G
    ThiCha skrev 2010-06-19 00:24:15 följande:
    Var väldigt konstigt! vi hade 23 grader varmt inne HELA vintern med - 30 som mest O DÅ HADE VI BARA EN PUMP!

LÄS MANUALEN OCH GÖR RÄTT! eller kontakta någon firma som fixat allt åt dej så behöver du bara slanta upp!
    Ja, men då fungerar ju inte luftvärmepumpen som det är tänkt.
    Då har du ju kanske COP 1,01.. d v s 1 kW in och 1,01 kW ut.
    Då kan du ju i princip lika gärna använda en värmefläkt!

För du inbillar dig väl inte att du har angiven COP-faktor vid -30???
  • Pappa G
    Gravid2010 skrev 2010-06-19 10:54:34 följande:
    Det finns visst värmepumpar idag som är gjorda för nordiska klimat. Bor man norrut i Sverige så ska man nog välja en av dem. Vi hade som mest -26 här i vinter och då fick vi stödelda lite i kaminen.. men det är nog mest för att jag vill ha ganska varmt inne.
    Läs vad jag skrev till ThiCha i inlägget ovan..

Har du trott något annat, så är jag ledsen att göra dig besviken..
  • ThiCha
    Pappa G skrev 2010-06-21 21:53:52 följande:
    Ja, men då fungerar ju inte luftvärmepumpen som det är tänkt.
    Då har du ju kanske COP 1,01.. d v s 1 kW in och 1,01 kW ut.
    Då kan du ju i princip lika gärna använda en värmefläkt!

För du inbillar dig väl inte att du har angiven COP-faktor vid -30???
    Inte ja som installerat den men den drar i stort sett INGET och den ger värme till nästan hela huset,. Om du läst tidigare så har ja skrivit att vi halverat våran el kostnad sedan vi köpt pump och inte haft el element på direktverkande el! Så då kanske du kan räkna ut ett o annat själv!
  • Pappa G
    ThiCha skrev 2010-06-22 10:36:24 följande:
    Inte ja som installerat den men den drar i stort sett INGET och den ger värme till nästan hela huset,. Om du läst tidigare så har ja skrivit att vi halverat våran el kostnad sedan vi köpt pump och inte haft el element på direktverkande el! Så då kanske du kan räkna ut ett o annat själv!
    Det låter ju underbart! Varmt och gott i hela huset och drar ingen el..

Det är fullt normalt att halvera elkostnaden om man kompletterar direktverkande el med en luftvärmepump.

Ett tips! Skaffa en liten elmätare (kostar under 100 kr) att plugga in i värmepumpens eluttag, så kan du se exakt hur mycket värmepumpen drar!
Svar på tråden Vad tänka på ang luftvärmepump?