• Filbunke

Tips på järntabletter man EJ blir hård i magen av?!

Och är det okej att äta järntabletter även om man inte är säker på att man behöver?
    Jag känner mig dock ofta yr på morgnarna, kan det ha ett samband? Efter frukost idag hade jag tänkt gå och träna men blev yr och illamående. Det har gått över nu dock.

• Svar på tråden Tips på järntabletter man EJ blir hård i magen av?!
  • Mysanochmimer

Som jag har förstått det så ska du inte äta järntabletter om du absolut inte måste eftersom ett för högt järnvärde kan vara farligt.

Be din BM att kolla dina värden nästa gång och rådgör med henne.
    Mitt värde började gå ner lite (tror det var på 125 den ggn) och då fick jag rådet att börja med multivitamin kvinna (äter ACO's) eftersom det är järn i dom.

• Ledilnaan

När jag var gravid så rekommenderade min barnmorska mig att äta Hemofer, för de är skonsamma mot magen och gör inte så att man blir förstoppad.

• Filbunke

Tack båda två. Ja, jag kanske får vänta till på onsdag när jag ska dit igen då och höra efter .

• édes80

Jag äter NIferex och blir inte alls hård av dem (man måste fråga efter dem på Apoteket, de har de bakom disk).

• Maria40

Testa blutsaft, smakar inget vidare men funkar lika bra som järntabletter. Finns bland hälsokost.

• MariaOMarkus

hemofer plus äter jag och de är skonsamma för mage..niferex och min mage kommer inte överrens.

Malou - Mi amor - Mi vida - BF 10-10-10
  • Filbunke
    Maria40 skrev 2010-06-11 14:12:26 följande:
    Testa blutsaft, smakar inget vidare men funkar lika bra som järntabletter. Finns bland hälsokost.
    Jag har blutsaft hemma. Tycker det går okej att dricka. Men hållbarheten är så kort och så kostar flaskan typ 200 kronor! Det är mycket att betala varje månad, så nej tack .
  • Gladabarnensmamma

Ta inga tillskott om du inte med sakerhet vet att du behover dom.
    Det finns manga andra bra satt att fa i sig jarn; genom kosten!
    Lever ska man undvika som gravid (rikt pa jarn) men man kan ata annat kott, musslor (rokta, med lite citron, mums!) baljvaxter m.m. m.m.
    Billigare, enklare, nyttigare...

• Hanna1987
    MariaOMarkus skrev 2010-06-11 14:14:05 följande:
    hemofer plus äter jag och de är skonsamma för mage..niferex och min mage kommer inte överrens.
    Malou - Mi amor - Mi vida - BF 10-10-10
    Jag äter också HEMOFER PLUS.. dom innehåller ett snällare järn.. typ :)
    BF 2010-06-25 ♥
Svar på tråden Tips på järntabletter man EJ blir hård i magen av?!